شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

حسین مروتی: پس از درج خبر ساخت بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی که در صفحه اول روزنامه همشهری در تاریخ 29 فروردین ماه گذشته درج شد، کارشناسان متعددی نسبت به احداث این سازه واکنش نشان دادند.

 آنچه در پی می‌آید نقد دیگری است بر این ساخت و ساز.

برای ساخت یک ساختمان باید از شهرداری جواز گرفت و برای ساخت یک کارخانه از وزارت صنایع. برای ساخت یک سد از وزارت نیرو ولی برای تخریب سواحل و ساخت‌وساز ویلا، سازه‌های دریایی یا بندر از چه کسی باید جواز گرفت. چه کسی یا چه مقامی مسئول سواحل زیبای این کشور است؟ دل همه ساحل‌شناسان، اقیانوس‌شناسان، دریاشناسان و دانشمندان علوم دریا به درد می‌آید وقتی می‌بینند سواحل زیبای انزلی، حسن‌رود و... که از زیباترین، سواحل ریزدانه دنیاست این چنین مورد تاراج و تاخت و تاز آزادسازان قرار می‌گیرد و بدون مطالعه جدی و کنکاش مهندسی، بندر کاسپین را می‌سازند و کیلومترها ساحل بکر و دست نخورده را از بین می‌برند.

ساحل یک موجود زنده است، آیا موجود زنده متولی ندارد که آماج لودرها، بولدوزرها  و ماشین‌آلات سنگین، صخره‌ها، قلوه‌سنگ‌ها و خاکریزها قرار می‌گیرد؟ چه مشاوری، کدام مهندسی، با کدام  تجربه مهندسی ساحل این مطالعات را انجام داده و کدام مسئول، پول بیت‌المال این کشور را به دریا می‌ریزد؟

 با این مقدمه سؤالات زیر را به عنوان یک معلم دانشگاه که حداقل تمام سواحل دریای خزر و خلیج‌فارس را چندین بار با دانشجویان طی چند دهه گذشته پیاده طی کرده است، مطرح می‌کنم و از آقای رئیس‌جمهور و مسئولین تقاضا دارم دستور جوابدهی بفرمایند و تادیر نشده است از یک فاجعه دریایی، ساحلی و زیست‌محیطی جلوگیری کنند. در همین رابطه مسئولان را به یک مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنم تا مردم شریف ایران، قاضی این موضوع ملی باشند.

1- بندر فعلی انزلی با موج‌شکن‌های طویل و پذیرش شناورهای با آبخور بالا جوابگوی اهداف تعریف شده است. حتی تطویل موج‌شکن‌های همین بندر و بزرگ‌سازی حوضچه آن در حال مطالعه و اجراست.

2 – چرا اکثر مسئولان شهرستان بندرانزلی از ساخت این بندر ناراحت‌اند و آیا مردم نجیب بندرانزلی می‌دانند که چه فاجعه‌ای در راه است؟

3 – هزینه اعلام شده 400میلیارد تومان در رسانه‌ها حتما مبلغی از کل است؟ آخر ساخت یک بندر به چه قیمتی انجام می‌شود؟ با این مبلغ حداقل 4بندر می‌توان ساخت که جوابگوی اهداف تعیین‌شده باشد.

4 – چرا نباید از سرنوشت بنادر صیادی احداث‌شده در طول چند دهه گذشته درس عبرت گرفت؟ اغلب این بنادر پر از رسوب شده‌اند و هزینه نگهداری حوضچه‌ در آبخور معین میلیاردها تومان در سال هزینه دارد.

5 – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اتحادیه مهندسان مشاور ایران در زمینه‌های دریایی، ساحلی و زیست‌محیطی نباید در اینگونه مسائل ملی خاموش بمانند.

6 – با اجرای این طرح ده‌ها کیلومتر از زیباترین سواحل انزلی و پایین‌دست آن به علت جهت غالب امواج دریا از شمال‌غرب زیر آب می‌رود و فاجعه زیست‌محیطی و اکوسیستمی جدی پدید می‌آورد. چرا سازمان حفاظت محیط‌زیست عکس‌العمل نشان نمی‌دهد؟

7 – ده‌ها مسیر و راه‌های دسترسی به بندر کاسپین از زیباترین و سبزترین سواحل دنیا و مناطق ساحلی عبور می‌کنند که بازسازی آنها به ده‌ها سال زمان نیاز دارد. مسئولان سازمان مناطق آزاد که حکم معاونت ریاست جمهوری را دارند، پاسخگو هستند؟

کد خبر 106863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز