چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

چندروز پیش رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از غیراستاندارد بودن حداقل 4 خودروی تولید داخل خبر داد و اعلام کرد: از نظر این مؤسسه خودروهای پژو روآ، پژو405، سایپا 141 و پراید صبا غیراستاندارد هستند.

نظام‌الدین برزگری با اشاره به اجباری بودن نصب ترمز ضد‌قفل (ABS) روی همه‌ خودروهای تولیدی در کشور طی سال‌جاری، افزود: هنوز تعدادی از خودروهای تولیدی کشور ترمز ضد‌قفل ندارند و به‌خودرو‌سازان تا پایان شهریور‌ماه فرصت داده‌ایم تا علاوه بر نصب این ترمز روی محصولات خود، استانداردهای 51 گانه مربوط به‌خودرو را نیز در تولید رعایت کنند.
وی درباره‌ خودروهای غیراستاندارد تولید داخل تصریح کرد: در گروه ایران‌خودرو، محصولات پژو روآ و پژو 405 فاقد استانداردهای 51گانه بوده و در گروه سایپا نیز سایپا 141 و پراید صبا چنین وضعیتی دارند.

برزگری همچنین با اشاره به اینکه امسال باید نصب برچسب معیار مصرف سوخت خودروها عملیاتی شود، درباره‌ آخرین وضعیت خودروهای غیراستاندارد در این حوزه نیز افزود: در گروه بهمن، خودروی وانت مزدای تک‌کابین به جای مصرف سوخت 88/7لیتر در هر 100 کیلومتر معادل 5/10لیتر مصرف سوخت دارد. همچنین در شرکت مرتب، خودرو موسو 4 سیلندر به جای 4/8لیتر در هر 100 کیلومتر، 36/11لیتر بنزین می‌سوزاند.

وی تصریح کرد: در گروه ایران خودرو نیز سمند سورن و پژو405 معیار مصرف سوخت خودرو را رعایت نکرده‌اند؛ به‌طوری که مصرف سوخت هر دو خودرو باید 9/6لیتر در هر 100کیلومتر باشد اما سورن 80/8و پژو 405 معادل 92/8لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین می‌سوزانند. در گروه پارس خودرو نیز مصرف سوخت پیکاپ تک‌کابین و دوکابین به جای 24/9در هر 100 کیلومتر 84/11لیتر است.

پژو 405 و روآ استاندارد می‌شود

پس از اظهارنظر اخیر رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، نماینده مدیرعامل ایران‌خودرو در اخذ گواهینامه استاندارد خودرو گفت: شرکت ایران خودرو با تشکیل شورای‌عالی کیفیت تلاش می‌کند تا با رعایت استانداردهای مورد نیاز در تولید خودرو (مصوب و فراملی) به معیارهای مورد نظر مؤسسه استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست دست یابد.

به گزارش روابط عمومی ایران خودرو، کیوان وزیری تاکید کرد: این روند به‌ویژه در مورد خودروهای پژو 405 و روآ برای رسیدن به استانداردهای موردنظر سازمان‌های مسئول ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ایران خودرو در اجرای مصوبات سازمان حفاظت محیط‌زیست و مؤسسه استاندارد در سال گذشته اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا آخرین محصول این شرکت یعنی پژو 405 تست‌های مورد نیاز به‌خصوص تصادف از جلو و بغل را طبق مصوبه استانداردهای اجباری مؤسسه استاندارد با همکاری مراکز معتبر تست خودروی خارجی انجام داده و به‌زودی این خودرو تمامی استانداردهای موردنظر سازمان‌های مسئول را پاس کرده و موتور کم مصرف TU5 نیز روی آن نصب خواهد شد.

وزیری در مورد روآ نیز گفت: مرحله مطالعاتی برای ارتقای کیفیت این خودرو را انجام داده و به بسیاری از استانداردهای مؤسسه استاندارد نزدیک شده‌ایم؛ به عبارتی دیگر این خودرو قابلیت برخورداری از استانداردهای جدید را خواهد داشت.

کد خبر 106702

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز