دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: میزان جیوه ناشی از فعالیت‌های صنعتی به‌ویژه پساب‌های پتروشیمی در آب‌های ساحلی ماهشهر 10برابر بیش از حد مجاز است

براساس پایش‌های دائمی میزان جیوه در آب‌های ساحلی به 1400 پی پی بی‌(ppb) هم رسیده و این درحالی است که حد مجاز جیوه باید 150 پی‌پی‌بی‌ باشد. میزان سرب در این منطقه نیز 75 پی‌پی‌ام (ppm) یعنی 30 پی‌پی‌ام بیشتر از حد مجاز است.

وضعیت دیگر عناصر آلاینده ناشی از پساب‌های صنعتی نظیر کروم در بندرعباس، آرسنیک در بوشهر وعسلویه و نیکل در ماهشهر، بوشهر و بندرعباس نیز بیش از حد مجاز است.
به گزارش همشهری، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع خبرنگاران با اعلام آمارهای یادشده افزود: این عناصر با ورود به آب‌های ساحلی علاوه بر خطرزابودن برای زیستبوم‌های دریایی، در مناطقی از جمله خورهای موسی که 15 واحد پتروشیمی در آن فعال است چرخه غذایی شهروندان را تهدید می‌کند.

به‌خصوص ورود جیوه به بسترهای گلی این خورها به‌دلیل بسته بودن این منطقه، ماندگاری بیشتری دارد و از طریق آبزیان تجاری به چرخه غذایی ساکنان منطقه راه می‌یابد و سلامت آنان را با خطر مواجه می‌سازد. 

دکتر محمد باقر نبوی، عمده‌ترین آلایندگی و استرس‌های زیست‌محیطی را ناشی از شکل‌گیری واحد‌های صنعتی در حاشیه خلیج‌فارس، دریای عمان و خزر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، در خورهای بندرماهشهر، بوشهر( به‌ویژه خلیج نایبند) و هرمزگان بیشترین فعالیت صنعتی متمرکز شده و این درحالی است که رعایت نکردن معیارهای زیست‌محیطی و نبود سیستم‌های فاضلاب به مشکلات زیست‌محیطی این مناطق دامن می‌زند.

وی افزود: برای کاهش این معضلات، 31طرح بزرگ از سوی معاونت دریایی سازمان ارائه شده که درصورت تامین اعتبار تا پایان برنامه پنجم توسعه، این طرح‌ها اجرایی می‌شود. نبوی، اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح‌ها را برای سال‌جاری 95 میلیارد تومان اعلام و اظهار امیدواری کرد که با تامین این اعتبار، عملیات مطالعاتی و اجرایی این طرح‌ها آغاز شود.

اصلاح مقررات موجود، تهیه و تدوین ضوابط جدید و پایش دستی از جمله این طرح‌هاست. وی با اشاره به اینکه طی 4سال گذشته طرح‌های متعددی برای مقابله با تخریب‌ها و آلاینده‌های با منشأ خشکی به‌ویژه در آب‌های ساحلی خزر به اجرا درآمده است،

طول نوار ساحلی جنوب را بیش از 3هزار و طول نوار ساحلی شمال را بیش از هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: به‌دلیل کمبود اعتبارات، تجهیزات و نیروی انسانی، سازمان محیط‌زیست نتوانسته است آنگونه که باید با آلاینده‌ها و تخریب‌های زیست‌محیطی در نوار ساحلی مقابله کند.

در عین حال، این سازمان توانسته است میزان بار آلودگی با منشأ خشکی خصوصا در زیستگاه‌های خزر را مشخص کند. میزان این آلودگی‌ها که ناشی از فاضلاب‌های شهری و خانگی و زهاب‌های کشاورزی است ده‌ها برابر بیش از حد مجاز است ولی آلایند‌های فلزی و سنگین در ماهی‌های خزر نگران‌کننده نیست.

نبوی با اشاره به اینکه 40درصد زیستگاه‌های آبزیان در خزر به‌خصوص رودخانه‌های محل تخم ریزی ماهیان،  تخریب و تقریبا غیرقابل استفاده شده است، گفت: طرح‌هایی در سازمان شیلات برای احیای این زیستگاه‌ها در دست اجراست که با اجرای این طرح‌ها،  زیستگاه‌ها به حالت اول خود بازمی گردد.

وی درخصوص ساخت و ساز در بندرکاسپین تصریح کرد: با وجود پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست،  دست‌اندرکاران ساخت‌وساز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این درحالی است که هیچ ارزیابی زیست‌محیطی هنوز از سوی کارفرما ارائه نشده است.

با این حال ما همچنان از طریق مراجع قضایی تعلیق عملیات اجرایی را دنبال می‌کنیم. مشکل اساسی این است که متولیان ساخت وساز، ابتدا کار را با توجیه اشتغال‌زایی آغاز می‌کنند تا سازمان محیط‌زیست را با یک عمل انجام شده مواجه ‌سازند، بعد هم می‌گویند ما هزینه‌های سنگینی صرف کرده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم.

این شیوه تقریبا به روالی برای همه کارهای عمرانی تبدیل شده است. این درحالی است که هم مقام معظم رهبری و هم اصل 50 قانون اساسی بر حفاظت از محیط‌زیست تاکید دارند.

کد خبر 106588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز