یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: اظهارات مکرر رئیس‌جمهور درباره افزایش جمعیت و لغو سیاست‌های کنترل جمعیت، اگر چه در روزهای گذشته واکنش‌های کارشناسان اقتصادی، بهداشتی و سیاسی کشور را در پی داشت

اما  برای نخستین بار پس از این اظهارات مخالفت‌هایی از سوی 2 وزیر بهداشت دولت‌های پیشین و از یک تریبون عمومی نسبت به این اظهارات ایراد شد

سید علیرضا مرندی که پیش از این نیز در گفت‌وگویی نسبت به اظهارات رئیس‌جمهوری گلایه کرده و گفته بود برای تصویب قانون تنظیم خانواده از امام خمینی(ره) نظرخواهی شده و حتی نظر مقام معظم رهبری نیز با این قانون موافق بوده است،

باز هم در سخنرانی میان دستورش به‌طور خلاصه، دلایل اعمال سیاست‌های تنظیم خانواده را تشریح و تاکید کرد: هیچ کدام از مراجع عظام تقلید اشکال شرعی در امر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت مطرح نکردند. 

این در حالی است که رئیس‌جمهوری، هفتم اردیبهشت ماه با تکرار سخنان گذشته‌اش بر ضرورت افزایش جمعیت، گفته بود: «یک مشت آدم خیال می‌کنند که آنها روزی مردم را می‌دهند و به محض اینکه خانواده‌ای دارای 3 فرزند و یا 4 فرزند می‌شود به آن خانواده اعتراض می‌کنند، انگار که آنها می‌خواهند روزی این خانواده را بدهند.

به شما چه که چند بچه کافی است؟ چرا قانون می‌گذارید که کسی از 3 بچه بیشتر حق ندارد داشته باشد؟»علیرضا مرندی روز گذشته تنها عضوی از کمیسیون بهداشت مجلس نبود که به مسئله افزایش جمعیت واکنش نشان داد. مسعود پزشکیان دیگر عضو این کمیسیون   نیز سخنرانی میان دستورش را بر محور «بیداد بیکاری در کشور» قرار داد و به تبع مرندی، از زیر سؤال بردن قانون تنظیم خانواده انتقاد کرد.

مرندی در صحن علنی مجلس گفت: هر چند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ تنظیم خانواده وجود داشت ولی به‌دلیل احتمال غیرشرعی بودن، از آن استقبال قابل توجهی نمی‌شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از یک سو امکانات محدودتر شد و از طرف دیگر به‌دلیل ایجاد و گسترش شبکه‌ بهداشت و درمان کشور و ارتقای مراقبت‌های بهداشتی که موجب کاهش مرگ و میر مادران و کودکان شد، رشد جمعیت به 2/3 درصد افزایش یافت.

وزیر بهداشت دولت هاشمی به مشکلات افزایش جمعیت در کشور در سال‌های اولیه انقلاب پرداخت و افزود: شرایط اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی و افزایش تعداد دانش‌آموزان منجر به افزایش دانش‌آموزان درکلاس‌ها و افزایش مدارس چند شیفته شد.

همچنین محدودیت ارزاق و سایر ضروریات زندگی، کاهش فعالیت کارخانه‌ها و افزایش بیکاری از دیگر مشکلات بود. نماینده مردم تهران ادامه داد: پس از آنکه حضرت امام (ره) اجازه بحث راجع به تنظیم خانواده و کنترل جمعیت را در محافل دانشگاهی ورسانه‌ها دادند، حضرت ایشان، مقام معظم رهبری و هیچ کدام از مراجع عظام تقلید اشکال شرعی در امر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت مطرح نکردند. 

مرندی گفت: ظاهرا گزارشی به بعضی از مسئولان ارائه شده و در آن رشد موالید را در کشور و یا در بعضی استان‌ها منفی ذکر کرده‌اند. بررسی دقیق و پاسخ مکتوب وزارت بهداشت این ادعا را رد می‌کند. حتی در تهران که کمترین رشد موالید وجود دارد، تعداد موالید 1/5برابر تعداد فوت شدگان است.

مرندی افزود: اگر به هردلیلی نیازمند ایجاد توازن و رشد جمعیت در نقاط مختلف کشور هستیم، این دو فقط از طریق اقدامات زیر بنایی مثل توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تمهیداتی از این قبیل مقدور است و نه افزایش جمعیت کل کشور. هر اقدام کارشناسی نشده از این دست فقط می‌تواند فقر را دامن بزند و فاصله‌ طبقاتی را افزایش دهد و ما را از عدالت دور کند.

پزشکیان نیز دیروز سخنرانی پیش از دستور خود را با این جملات شروع کرد که واقعیت جامعه این است که بیکاری، بی‌عدالتی و محرومیت در جامعه به‌شدت به چشم می‌خورد. وی افزود: در مناطق محروم دانش‌آموزانی که در کلاس‌های درس با آن شرایط بد درس می‌خوانند از لحاظ امکانات در وضعیت همسانی با مناطق دیگر نیستند. مردم در بیمارستان‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجهند که لازم است دولت هر چه سریع‌تر نسبت به آن راه چاره‌ای بیندیشد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: برای اینکه جواب بیکاری و  بی‌عدالتی را بدهیم و آنها را رفع کنیم باید علم و دانش داشته باشیم؛  علمی که با عمل توأم باشد و انصاف و عدالت در جامعه حکمفرما باشد. وزیر بهداشت دولت خاتمی خاطرنشان کرد: اگر به‌دنبال ولایت هستیم باید در پی وحدت باشیم و به‌جای پرونده‌سازی‌ خودمان را ملامت کنیم.

بحث کنترل جمعیت موضوعی بسیار اساسی و مهم است. اگر توانستیم برای جمعیت موجود کار، اشتغال، رفع محرومیت، امکانات فراهم کنیم و مانع از بروز ناهنجاری در جامعه مانند اعتیاد و طلاق و... شویم آنگاه می‌توانیم سخن از جمعیت 200 - 100 میلیونی بگوییم. هنوز مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم واکنشی حمایتی از رئیس دولت درباره موضوع افزایش جمعیت نشان نداده است اما آنچه سخنان قبلی تنها وزیر زن کابینه دهم نشان می‌دهد، حکایت از توجه او به بحث کنترل جمعیت دارد.

وحید‌دستجردی چندی پیش در حاشیه مراسم گزارش دستیابی شبکه‌های بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسشی درباره طرح اعطای یک میلیون تومان به هر نوزاد گفته بود: باید بیش از گذشته بحث آموزش را در میان خانواده‌ها افزایش دهیم تا بتوانیم جمعیت را کنترل کنیم. خرج زندگی و بچه‌دار شدن بیش از یک میلیون تومان است بنابراین هدف از این طرح افزایش جمعیت نبوده است.

کد خبر 106486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز