گروه سیاسی: نخستین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال 89، اگر چه کمی با تاخیر برگزار شد

اما هم به لحاظ تشریح آخرین وضعیت مصوبه‌های ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی به این شورا و هم به لحاظ پرسش‌های بسیار خبرنگاران درباره تجمیع انتخابات، هدفمند کردن یارانه‌ها و اظهارنظرهای سیاسی در محافل مختلف، جلسه‌ای کم‌وبیش پربار بود.

عباسعلی کدخدایی،با کمی تاخیر سال نو را به اصحاب رسانه تبریک گفت و پس از تشریح دیدگاه‌های شورای نگهبان درباره آخرین مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درباره لایحه شورای‌عالی استان‌ها که بر تمدید فعالیت شوراها در دوره سوم تاکید دارد،

اظهار داشت: هنوز این مصوبه برای ما ارسال نشده است، باید منتظر بمانیم تا مصوبه به دست ما برسد. وی خاطرنشان کرد: طبعا وضع آنچه در صلاحیت قانونگذار باشد، مغایرتی با قانون نخواهد داشت اما اگر خارج از چارچوب باشد شورای نگهبان مثل همیشه مغایرت‌ها را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه موضوع انتخابات شوراها از نظر اجرایی ارتباط چندانی با شورای نگهبان ندارد، ادامه داد: تنها موضوع مرتبط با ما این است که اگر انتخابات سراسری شوراها برگزار شود، طبق قانون، انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز برگزار می‌شود.

خبرنگار دیگری درباره همین موضوع پرسید با توجه به اینکه مردم اعضای شوراها را برای یک دوره‌ 4ساله انتخاب می‌کنند، آیا مجلس اختیار کاهش یا افزایش این مدت را دارد؟ که کدخدایی پاسخ داد: در نوبت قبلی نیز مسئله تجمیع انتخابات که مورد ایراد واقع شد،

در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب شد. آنچه مخالف نص صریح قانون اساسی باشد از سوی اعضای شورای نگهبان اعلام خواهد شد اما احتمال دارد از طریق مجمع، راهکار دیگری وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام صلاحیت قانونگذاری دارد؟ یادآور شد: صلاحیت مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل اختلافات میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

خبرنگار دیگری با اشاره به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها  از کدخدایی پرسید با توجه به توافقات صورت گرفته میان دولت و مجلس در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها، جایگاه شورای نگهبان در این میان چه بود؟ که کدخدایی پاسخ داد: مباحث کارشناسی درباره این موضوع از حوصله این جلسه خارج است اما آنچه مربوط به شورای نگهبان بود، این بود که ما این لایحه را به‌طور دقیق در شورا مورد بررسی دقیق قرار دادیم و ایرادها را به مجلس و دولت ارجاع دادیم. ما نباید اظهارنظر دیگری بیش از این داشته باشیم.

دیدار برخی نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس با برخی چهره‌های سیاسی کشور پس از تعطیلات نوروز و اظهارنظر جمعی دیگر از نمایندگان مبنی بر رد صلاحیت نمایندگان دیدار‌کننده پرسش دیگری بود که در این جلسه از سخنگوی شورای نگهبان پرسیده و گفته شد آیا اینگونه اظهارنظرها در تأیید صلاحیت از سوی شورای نگهبان دارای اهمیت است؟ که کدخدایی پاسخ داد: ملاک برای ما اجرای قانون انتخابات است. اگر این دیدارها در چارچوب قانون و اگراقدامات افراد مطابق با قوانین باشد، اشکالی ندارد اما اگر مغایر باقانون باشد شورا درباره آنها اظهارنظر خواهد کرد.

در ادامه از سخنگوی شورای نگهبان پرسیده شد که در روزهای گذشته صحبت‌هایی درباره انحلال برخی احزاب شنیده شد، آیا اعضای این احزاب برای حضور در انتخابات آتی با مشکل صلاحیت مواجه خواهند شد؟ که باز هم کدخدایی گفت: پاسخ این پرسش، همان پاسخ پرسش قبلی است. ملاک ما قوانین و مقررات جاری کشور است. در همه ادوار در شورای نگهبان به‌جز اجرای قانون، نکته‌ دیگری درنظر گرفته نمی‌شود.

خبرنگار دیگری از احتمال انتصاب عباسعلی کدخدایی به ریاست دانشگاه تهران سؤال کرد که وی گفت: گویا شوخی‌های 13 هنوز ادامه دارد.

کد خبر 106359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز