مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

گروه علمی‌فرهنگی: یافته‌های تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد از زنبور عسل می‌توان برای یافتن مواد منفجره استفاده کرد.

 دانشمندان آزمایشگاه ملی «لس آلاموس» اعلام کردند می‌توان زنبور عسل را برای یافتن حتی مقادیر اندک مواد منفجره تربیت کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در هزاران آزمایشی که در خلال 18ماه صورت گرفته است، زنبورهای عسل هنگام استشمام مواد منفجره، زبان خود را بیرون می‌آوردند.

در آزمایش‌های میدانی، این زنبورها توانستند با موفقیت بمب‌های کارگذاشته‌شده را در کنار جاده، در خودرو و بسته‌شده به یک شخص بیابند.تیموتی‌ هارمن- زیست‌شناس و سرپرست تحقیق یادشده- گفت: این حشرات شامه خارق العاده‌ای دارند که شبیه سگ است.

این تحقیق با بودجه 5/1میلیون دلاری انجام شد که سازمان طرح‌های تحقیقاتی پیشرفته وابسته به وزارت دفاع آمریکا در اختیار گروه تحقیقاتی یادشده گذاشت. این سازمان در زمینه اجرای طرح‌های ابتکاری و گاه عجیب که منافعی برای امنیت ملی در بر دارد، فعالیت می‌کند. با این حال، این سازمان خاطرنشان کرده است آینده‌ای برای استفاده از زنبورهای بمب‌یاب در ارتش متصور نیست.

اطلاعیه این سازمان تصریح کرد: «دراین مقطع، زنبور به اندازه‌ای مطمئن نیست که برای استفاده تاکتیکی نظامی‌به کار گرفته شود». سخنگوی سازمان یادآوری کرد قرار نیست در این زمینه، سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد. اما‌ هارمن اظهار نظر کرد که این بدان معنا نیست که سازمان دیگری در آینده حاضر به سرمایه‌گذاری در این طرح نشود.

این آزمایش مبتنی بر شرطی‌شدن است. ابتدا زنبور در معرض بوی مواد منفجره قرار می‌گیرد و پس از آن، آب شیرین به عنوان پاداش به آن داده می‌شود. پس از چند بار تکرار این عمل، با استشمام بوی مواد منفجره، زنبور با پیش‌بینی دریافت پاداش، زبان خود را بیرون می‌آورد. به این ترتیب، بیرون آمدن زبان زنبور، وجود مواد منفجره را نشان می‌دهد.

کد خبر 10614

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز