شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: آزمون دستیاری، آزمونی بزرگ و بس دشوار و البته پر حاشیه برای وزارت بهداشت است.

اینکه چرا آزمون دستیاری تقریبا هر سال با چنین وضعیتی روبه‌روست پرسشی است که باید مسئولان این وزارتخانه مهم و مؤثر در سلامت جامعه پاسخ دهند.

آزمون دستیاری به‌طور مستقیم با سلامت جامعه سر‌وکار دارد و افرادی باید در این آزمون پذیرفته شوند که از لحاظ علمی شایستگی داشته باشند. در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم که این آزمون با فرازونشیب‌های بسیاری توأم بوده‌است.

حدود یک دهه است که کم‌وبیش شائبه‌های گوناگونی درباره صحت آزمون دستیاری شنیده می‌شود. در دوره اخیر اما تخلف محرز بود و کار به جایی رسید که آزمونی که با شرکت بیش از 16هزار داوطلب در 25رشته تخصصی برگزار شد،  از سوی شخص وزیر بهداشت باطل اعلام شد.

اغماض، تقویت‌کننده تخلف

در گذشته در مورد تقلب و تخلف آزمون دستیاری بارها مطالب و زمزمه‌هایی شنیده می‌شد اما وزارتخانه بنا به‌دلیل ملاحظاتی تخلف و تقلب را اعلام نمی‌کرد و خودشان به مسائل رسیدگی می‌کردند.

بی‌شک اگر اغماض و گذشت دیروز نبود و متخلفان در هر لباس و مقامی مجازات می‌شدند، امروز دیگر جرات نمی‌کردند سؤالات این آزمون را بفروشند و کار به جایی برسد که وزیر، شخصا دستور به ابطال آزمون بدهد.

مسئولان پیشین وزارت بهداشت همواره بر صحت آزمون اصرار داشتند.این بار نیز  شاید رسیدگی‌نشدن به اعتراضات،  منجر به تجمع داوطلبان این آزمون در مقابل مجلس شورای اسلامی شد. اعتراضات به آزمون دستیاری همچنان ادامه دارد و قرار است این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود.

نکته مهم اینکه شبهاتی درباره این آزمون مطرح شده که بی‌پاسخ مانده است.
آیا نمی‌توان پروسه سالم و امنی را برای برگزاری آزمون مهمی مانند دستیاری پزشکی طراحی و اجرا کرد که هرساله شاهد این «اعتراضات طبیعی» نباشیم؟

پرسش اساسی اینکه چرا وزارت بهداشت در یک دهه اخیر طوری عمل کرده که همواره شائبه تخلف و لو رفتن سؤالات آزمون دستیاری مطرح بوده و هیچگاه پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشده‌است؟

آیا بهتر نیست برگزاری این آزمون به سازمان سنجش واگذار شود؟ اصرار بر خطا به چه بهایی؟

کد خبر 105851

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز