دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در باره وضعیت تالاب‌های هورالعظیم و شادگان به ایسنا گفت:

آب مورد نیاز تالاب‌های شادگان و هورالعظیم تامین شده و در حال حاضر هر دو تالاب پرآب است.
محمدجواد محمدی‌زاده افزود: تالاب‌ها درصورت تامین نشدن آب مورد نیازشان، ریزگردهایی تولید می‌کنند که در حال حاضر تالاب‌های هورالعظیم و شادگان در خوزستان با این مشکل مواجه نیستند. 

وی گفت: درصورتی که وزارت نیرو مانند سال گذشته به‌خوبی منابع آبی را مدیریت کند، هیچ مشکلی در زمینه کمبود آب در بخش‌های مختلف به‌وجود نمی‌آید.  محمدی‌زاده تاکید کرد: درصورتی که وزارت نیرو نتواند این سه نیاز را مدیریت کند، قطعا بحران ایجاد می‌شود.  وی با بیان اینکه اگر سدی بدون مطالعه ساخته شود، تخریب خواهد شد، تاکید کرد: خوشبختانه سدهایی که در استان خوزستان ساخته شده‌اند، مطالعه‌شده هستند. 

محمدی‌زاده با اشاره به پایان پروژه‌های سدسازی در خوزستان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه بهره‌برداری از مزارع پایین‌دست و اصلاح و تکمیل شبکه‌های آبیاری در دست بررسی است. 

وی در عین حال با رد از بین رفتن تالاب‌های خوزستان به‌علت سدسازی و کمبود آب مورد نیاز، تاکید کرد: در حال حاضر میزان آب در تالاب شادگان و هورالعظیم به حدی است که این تالاب‌ها بیش از نیاز آب دارند.

وضعیت بحرانی است

برخلاف گفته‌های رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برخی کارشناسان همچنان از مشکل کمبود آب تالاب هورالعظیم ابراز نگرانی می‌کنند. امین کعبی‌نیا، مدیرعامل انجمن زیست‌محیطی اتحاد کارون مدعی است وضعیت تالاب هورالعظیم دردناک است و تأمین نشدن حقابه این تالاب از سوی عراق و ایران در سال‌های اخیر موجب خشک شدن این تالاب و تبدیل آن به کانون گرد و غبار شده است.

وی افزود: تالاب هورالعظیم به 2بخش تقسیم شده که بخشی از آن در ایران و بخشی در عراق قرار دارد که در سال‌های اخیر حقابه مورد نیاز این تالاب از سوی عراق و ایران تأمین نشده و این موضوع موجب شده بخش زیادی از تالاب خشک و تبدیل به کانون گرد و غبار شود.

کعبی‌نیا تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی، سدسازی و مسائل سیاسی در عراق حقابه تالاب هورالعظیم تأمین نشده و بخش زیادی از این تالاب اکنون خشک است.

مدیرعامل انجمن زیست‌محیطی اتحاد کارون بیان کرد: حتی اگر در حال حاضر حقابه مورد نیاز تالاب هورالعظیم از سوی ایران تأمین شود به‌دلیل آنکه در سال‌های گذشته حقابه این تالاب تأمین نشده مشکل خشکی تالاب رفع نمی‌شود؛ مگر آنکه شاهد نزولات آسمانی به شکل وسیع باشیم.

کد خبر 105505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز