سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

زاگرب: تغییر زبان یک نوجوان اهل کرواسی بعد از بیرون آمدن از کما این روزها پزشکان را شگفت زده کرده است.

 این دختر 13‌ساله که به تازگی در مدرسه، آموزش زبان آلمانی را شروع کرده بود هفته گذشته در اثر یک سانحه به حال کما رفت اما پس از بهبودی شروع به حرف‌ زدن به زبان آلمانی کرد! نکته جالب این است که او اکنون به زبان آلمانی با تسلط کامل حرف می‌زند اما زبان مادری خود را فراموش کرده است. 

پزشکان بیمارستانی که این دختر در آنجا تحت نظر است اعلام کرده‌اند در حال انجام آزمایش‌های مختلف هستند تا بفهمند در جریان کما چه بر سر مغز این دختر آمده است تا بتوانند راهی برای حرف زدن او با پدر و مادرش پیدا کنند!

سن: 13 سال،هدف:اورست

کاتماندو: جردن رومرو با 13‌سال سن در تلاش است  نام خود را به عنوان جوان‌ترین کوهنوردی که قله اورست را فتح کرده است ثبت کند. این نوجوان آمریکایی برای فتح قله 8848 متری اورست چند وقتی را در کاتماندو،پایتخت نپال سپری کرده است تا به شرایط آب وهوایی منطقه عادت کند.

او در گفت و گو با خبرنگاران گفت:من  قصد داشتم این کار را پیش از آنکه بمیرم انجام دهم. حالا این کار را در این سن انجام می‌دهم. رومرو که قرار است در تلاش برای فتح مرتفع‌ترین قله جهان مثل همیشه همراه پدر و مادر کوهنوردش باشد در سن 10 سالگی قله کوه کلیمانجارو در کنیا را با 5895 متر ارتفاع فتح کرده است. قرار است تلاش این خانواده برای فتح اورست 25 اردیبهشت آغاز شود و جردن در این فرصت باید تکالیف مدرسه‌اش را بنویسد!

خطر انقراض در کمین ماهی اخمو

سیدنی:  گروه‌های حامی محیط زیست بار دیگر درباره خطر انقراض ماهی حبابی که بیشتر شبیه ماهی‌های بیچاره و بدبخت کارتون‌هاست هشدار دادند. این ماهی در عمق بیش از 800‌متری از سطح دریا زندگی می‌کند و به ندرت توسط انسان‌ها دیده می‌شود. با وجود این  باز هم این ماهی  از تور صیادان در امان نمانده و به همین خاطر ممکن است تا چند وقت دیگر هیچ نشانی از آن دیده نشود.

بدن حباب ماهی برای شناور ماندن ساختاری ژلاتینی دارد و این مسئله باعث می‌شود بتواند تا نزدیک به کف دریا بدون اینکه انرژی زیادی مصرف کند شنا کند، این ماهی در اعماق آب‌های استرالیا و تاسمانیا وجود دارد و بیشتر در تور صیادان خرچنگ می‌افتد.

ربات‌ها به کمک مسن‌ها می‌آیند

توکیو : دانشمندان ژاپنی برای اینکه دیگر افراد پیر نیازی به قدرت جوان‌ها نداشته باشند لباس رباتیکی تولید کرده‌اند که قدرت افراد را زیاد می‌کند. این فناوری جدید به افراد مسن اجازه می‌دهد که اجسام سنگین را با 62 درصد زحمت و تلاش کمتر فیزیکی جابه‌جا کنند.

علاوه بر این لباس رباتیک  فعالیت عضلانی لازم را برای خم کردن زانوهای فرد به نصف کاهش می‌دهد و همین مسئله باعث می‌شود که کمر درد و گرفتگی‌های عضلانی به مقدار بسیاری زیادی کم شود.

پرفسور شیگه کی تویاما که 15‌سال برای ساخت این ربات وقت صرف کرده است می‌گوید: این لباس دارای 8 موتور الکتریکی است که قدرت بازوها و پاهای شخصی که آن را به تن می‌کند ، تقویت می‌کند. گفته می‌شود این لباس قیمتی بیش از 10 هزار دلار دارد.

کد خبر 105051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز