سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تا شروع جشن‌های خانه تئاتر که همه‌ساله به همت خانه تئاتر برگزار می‌شود، نزدیک به 2هفته مانده‌است

روز جهانی تئاتر که در دهه اول فروردین ماه در جهان برگزار می‌شود، در ایران به‌علت تعطیلات نوروزی همه ساله در اردیبهشت ماه با برنامه‌های مختلف گروه‌های نمایشی برگزار می‌شود.

امسال هفتمین دوره جشن‌‌های روز جهانی تئاتر مانند سال‌های گذشته در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود اما از سال بعد تغییرات زیادی در برگزاری این جشن‌ها به‌وجود‌ خواهد آمد. مهم‌ترین تغییر این جشن‌ها برگزاری این جشن در تمام طول سال آینده خواهد بود.

ایرج‌ راد، مدیرعامل خانه تئاتر با اعلام این خبر به سایت ایران تئاتر اعلام کرد که هنوز تصمیم قطعی برای این امر گرفته نشده‌است اما نظر هیات‌مدیره در این رابطه مثبت است و درصورت رسیدن به قطعیت، در سال آینده هر ماه از سال به یکی از انجمن‌های خانه تئاتر اختصاص خواهد یافت. به گفته ایرج راد دلیل این کار دقت و تمرکز بیشتر برای بزرگداشت این روز است.

جواد اعرابی، بازرس هیات‌مدیره خانه تئاتر که به‌تازگی به سمت دبیر هفتمین دوره جشن‌‌های روز جهانی تئاتر منصوب شده‌است در این مورد به ایسنا گفت: بهتر دیدیم این برنامه‌ها امسال هم مانند سال‌های گذشته در یک هفته برگزار شود، ‎ ‎اما از سال آینده برنامه انجمن‌های گوناگون در ماه‌های متفاوتی برگزار خواهد شد‎.‎

از سال آینده هر انجمن در یک ماه برنامه ویژه خود را برگزار می‌کند و برنامه‌ها در‎ ‎یک هفته برگزار نخواهد شد‎.‎تئاتر که همواره از نبود اسپانسر در مضیقه بوده، این‌بار هم در تلاش است که برای برپایی جشن هفته تئاتر اسپانسر جذب کند.

ایرج راد درباره جذب حامیان مالی برای برگزاری هفتمین دوره جشن‌های هفته تئاتر به مهر گفت: برخی مؤسسات را برای جذب حمایت جهت برگزاری جشن‌های هفته تئاتر مدنظر قرار داده‌ایم ولی هنوز اقدامی قطعی در این زمینه انجام نداده‌ایم. بعد از برقراری ارتباطات لازم وضعیت حامیان مالی جشن‌ها نیز مشخص می‌شود.

با تمام مشکلاتی که بر سر راه تئاتر و برگزاری این جشن هست، هفتمین جشن‌‌های هفته تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر و توسط انجمن‌های مختلف خانه تئاتر از 9 تا 15 اردیبهشت‌ماه در فضای داخلی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

اعرابی برنامه‌های این جشن را از روز 9 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان به‌مدت یک هفته در تالارهای بتهوون و ناصری و همچنین جشن کارگردانان را در سالن انتظامی خانه هنرمندان اعلام کرد.

به گفته اعرابی نخستین مراسم 9 اردیبهشت و به احتمال زیاد جشن انجمن نمایشگران عروسکی خواهد بود. تنها مراسمی که در مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود، جشن انجمن بازیگران است که شنبه 11 اردیبهشت برپا می‌شود.

کد خبر 105041

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز