شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

ترجمه-لادن نصیری: اگر من بتوانم هدیه‌ای به هر یک از شما بدهم چه چیزی انتخاب خواهم کرد؟

بلادرنگ من به شما اعتماد به نفس را هدیه خواهم کرد، چون بدون داشتن آن هیچ کس نمی‌تواند احساس کند که کیست و چه قابلیت‌هایی دارد.

جملات زیر را بخوانید و اعتماد به نفس را در خود بسنجید در دادن پاسخ‌ها با خود رو راست باشید.

1 - من همیشه فاقد اعتماد به نفس بوده‌ام حتی در زمان کودکی.
2 - من در شروع هر کار جدیدی احساس درماندگی و ضعف می‌کنم و سپس آن کار را انجام می‌دهم.
3 - دائماً احساس دلشوره و تشویش دارم و خود را تخریب می‌کنم.
4 - با اینکه احساس خوبی دارم ولی غالباً در مقابل دیگران نگران هستم.
5 - اغلب برای شروع هر کار جدیدی احساس عدم اطمینان و عدم اعتماد به نفس دارم.
6 - من نگران تمسخر و عدم اعتماد دیگران به خود هستم.
7 - بعضی مواقع احساس اطمینان و آرامش می‌کنم و زمانی دیگر احساس عدم اطمینان.
8 - برای برداشتن وزنه‌ای سنگین از مقابل خود احساس عجز و ناتوانی می‌کنم.

هریک از پاسخ‌های مثبت نشانه آسیب‌پذیری شماست. حال با بررسی پاسخ‌ها راهکار و چگونگی دستیابی به اعتماد به نفس را در خود بررسی کنید.

1 - من همیشه فاقد اعتماد به نفس بوده‌ام حتی در زمان کودکی:
خودباوری و اعتماد به نفس اکتسابی است نه ارثی. چنانچه شما فاقد اعتماد به نفس هستید احتمالاً می‌تواند نتیجه نکوهش و انتقاد و یا تخریب روحی شما در دوران کودکی باشد.

 جای نگرانی و اضطراب نیست و فقدان اعتماد به نفس در شما پایدار و دائمی نخواهد بود، شما وقت دارید که خود را به راحتی تغییر دهید. کمی با خود بیندیشید تاکنون چند پیام منفی به ناخودآگاه خود راه داده‌اید؟ «من خوب و شایسته نیستم. من قادر به انجام کارها نیستم.»

حال با پیام‌های داده شده مخالفت کنید. اگر پیام شما«من شخص محبوبی نیستم» است. به خود یادآوری کنید و برچسبی بر روی آینه با این مضمون بچسبانید«من مثل همه هستم» و از این پس رفتارتان را نیز مانند آدم‌های محبوب نشان دهید.

2 - من در شروع هر کار جدیدی احساس درماندگی و ضعف می‌‌کنم و سپس آن کار را انجام می‌دهم.

چه فکر می‌کنید اگر به ناتوانی و عدم موفقیت فکر کنید لاجرم این اتفاق خواهد افتاد و شما موفق نخواهید بود. کسانی که دارای افکار مثبت و مطمئن هستند و در درونشان به موفقیت می‌اندیشند به سرعت به موفقیت خواهند رسید و در درون خود تصاویر و صحنه‌های آینده و موفقیت‌هایشان را مانند یک فیلم ویدئویی مشاهده خواهند کرد بنابراین قبل از اینکه چیزی باعث دلشوره و تخریب عصبی شما شود، ویدیوی درونی خود را به کار بیندازید و تصاویر مثبت و زیبای آینده را ببینید.

چنانچه برای رفتن به مصاحبه جهت یافتن شغل جدید آماده می‌شوید این تصویر را مجسم کنید که چگونه با موفقیت این کار را انجام خواهید داد و به خود بگویید و اطمینان دهید که حتماً در این امر موفق خواهید شد. حتی اگر موفق به تصاحب آن شغل نشوید باز هم در خود احساس رضایت می‌کنید و نتیجه‌ اش بهتر از آن است که با ناامیدی و تصوری بد اقدام می‌کردید.

3 - دائماً احساس دلشوره و تشویش دارم و خود را تخریب می‌کنم.
به ترس از صحنه و دلشوره حضور در سن نمایش فکر کنید که به ما یادآوری می‌کند تا بهترین اجرا را داشته باشیم. این حالت به علت ترس از عدم توانایی از انجام و اجرای کاری برجسته است. چاره کار بسیار ساده است.

با وانمود کردن اینکه شما با اعتماد به نفس قادر به انجام این کار هستید، نتیجه کارتان حتماً موفقیت‌آمیز خواهد بود پس درست قبل از شروع یک کار با اهمیت و یا یک قرار مهم به خود آرامش دهید، با وقار و کشیده بایستید و سرتان را بالا بگیرید، شانه‌هایتان را شل کنید و وزن بدنتان را روی هر دو پایتان استوار نمایید. لبخند بزنید و روحیه خود را بالا ببرید. اگر دهانتان خشک است دندان‌‌ها را روی زبان بفشارید تا بزاق دهانتان آزاد شود، نفس عمیقی بکشید و شروع کنید.

4 - با اینکه احساس خوبی دارم ولی غالباً در مقابل دیگران نگران هستم.
اگر شما احساس کنید که فاقد اعتماد به نفس هستید این امر در چهره و ظاهر شما کاملاً‌ مشهود است و اشخاصی که در ارتباط با شما هستند قطعاً در رابطه با شما دارای عکس‌العمل بدی خواهند بود. بهتر است از برنامه‌ریزی مشخص شده استفاده کنید. لبخند، ارتباط مستقیم با چشمان و لمس کردن سه فاکتور مهمی است که شاخص اعتماد به نفس است.

1 - لبخند:چهره شما با لبخند آرام و خونسرد به نظر می‌رسد.
2 -نگاه مستقیم در چشم: با نگاه مستقیم در چشمان طرف مقابلتان شما مطمئن و قاطع به نظر می‌رسید.
3 - لمس کردن: با دست دادن و  یا فشردن آرام بازوی طرف مقابلتان نشان می‌دهید که همه چیز تحت کنترل شماست.

نویسنده:سوزان کوییلیام

کد خبر 10502

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز