یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: مسئولان موسیقی استان هرمزگان تصمیم گرفته‌اند با اجرای بزرگ‌ترین سمفونی تاریخ جهان، نامشان را در کتاب گینس ثبت کنند

در این سمفونی که در دهه فجر امسال اجرا می‌شود، 1357 نوازنده، به تعداد سال پیروزی انقلاب، حضور خواهند داشت و هدف از آن، گذشته از ثبت در کتاب رکوردهای گینس، پاسداشت انقلاب اسلامی است.

رئیس انجمن موسیقی هرمزگان در این باره به فارس می‌گوید: انجمن موسیقی هرمزگان با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها در راستای برگزاری سمفونی فجر انقلاب کار خود را از چند روز گذشته در این رابطه با قدرت تمام آغاز کرده است.

به اعتقاد کیانوش جهانبخش، تمام قدرت انجمن موسیقی هرمزگان، درواقع تمام قدرت مردم این استان است؛ چرا که «اصالت و قدمت موسیقی بومی هرمزگان برای ایرانیان و منطقه شناخته شده است و به جرأت می‌توان گفت که در این استان موسیقی وارد زندگی مردم شده و روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

جهانبخش ادامه می‌دهد: ما معتقدیم قطعا نمی‌توانیم به تنهایی چنین کار بزرگ هنری را رقم بزنیم و در این راستا دست تمام اصحاب فرهنگ و هنر را با ناز و نیاز می‌فشاریم و از آنها کمک می‌طلبیم.

طبیعی است که اجرای این سمفونی با این تعداد نوازنده در هیچ سالنی ممکن نیست. در تهران نیز سالنی که بتواند این تعداد نوازنده را در خود جادهد وجود ندارد؛ حتی اگر نوازنده‌ها در جایگاه تماشاچیان بنشینند!

بنابراین جهانبخش و همکارانش به ساخت سازه‌ای نظیر سازه‌های نمایشگاهی در سواحل استان هرمزگان می‌اندیشند. او می‌گوید: به اعتقاد بنده برگزاری این سمفونی تنها در یک سازه همانند سازه‌های نمایشگاهی قابل اجرا خواهد بود و جزایری همانند هرمز، ابوموسی یا ساحل بندرعباس می‌تواند محل مناسبی برای برگزاری این سمفونی باشد.

اما قسمت جالب حرف‌های رئیس انجمن موسیقی هرمزگان، مربوط به طرحی است که مطابق آن استان هرمزگان، پایتخت موسیقی ایران خواهد شد؛ درست مثل طرحی که چند ماه است مسئولان استان قزوین برای پایتختی این استان در هنر خوشنویسی درباره‌اش حرف می‌زنند.

جهانبخش می‌گوید: طرحی را در دست داریم که امید است بتوانیم در پی اجرای آن و با حمایت مجلس و اداره فرهنگ و ارشاد، بندرعباس را به‌عنوان پایتخت موسیقی ایران در کشور مطرح کنیم.

البته حق با جهانبخش است. هرمزگان، نوازندگان چیره‌دستی دارد و عود و برخی سازهای محلی در این استان، ابزاری همگانی‌اند؛ درست همان طور که تنبور و دف در کردستان و کرمانشاه... .

نخستین سمفونی هرمزگان به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس با حضور نوازنده‌ها، سازها و خواننده‌های بومی این استان همراه با یک خواننده شناخته‌شده کشور 10 اردیبهشت برگزار می‌شود.

البته این سمفونی تنها حکم تمرین کوچکی دارد برای سمفونی اصلی دهه فجر و در آن تنها 60 نفر از هنرمندان هرمزگان حضور دارند. به گفته رئیس انجمن موسیقی هرمزگان، محمود راهبر، علی امینی، امیر رحمانیان و بامداد امینی به‌ترتیب کار خوانندگی، تنظیم، آهنگسازی و شعر این سمفونی را برعهده دارند.

کد خبر 104865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز