به گزارش همشهریآنلاین، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در روزنامه «رای الیوم» آورده است: اذعان ۹۲ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی یک دانشگاه عبری به پیروزی ایران در جنگ اخیر آمریکا و اسرائیل و ثابت شدن دروغ بودن ادعاهای بنیامین نتانیاهو مبنی بر تحقق دستاوردهای قابل توجه از این جنگ، نتایجی است که تاکید میکند پیروزی ایران به طور واضح به معنای شکست طرف مقابل یعنی دوگانه دونالد ترامپ و نتانیاهو است.
ترامپ با فریبکاری بزرگ اسرائیل، وارد جنگ شد
وی نوشت: این نظرسنجی ضربه و سیلی محکمی به تکبر وزورگویی اسرائیل وارد کرد و سادهلوحی رئیس جمهوری آمریکا، دولت او و مشاورانش را که بزرگترین فریب اسرائیل در تاریخ آمریکا را پذیرفتند، بیشتر نمایان کرد.
عطوان تصریح کرد: همچنین شکست استراتژی و دکترین نتانیاهو پس از طوفان الاقصی، آشکار شد؛ دکترینی که بر «خشونت شدید» جنگهای ویرانگر و تخریب گسترده در نوار غزه، لبنان و ایران استوار است.
وی ادامه داد: این نظر سنجی توسط یک دانشگاه عبری که قدیمیترین موسسه دانشگاهی شناخته شده طبق ارزیابیهای یهودی و غربی و جایی است که اکثر سردمداران فعلی اسرائیل در زمینههای سیاسی، پزشکی، علمی و استراتژیک از آن فارغالتحصیل شدهاند، انجام گرفته است. این نظر سنجی نه تنها دروغهای نتانیاهو را افشا میکند، بلکه کوته فکری برخی اعراب و آمریکا و اعتماد مطلق آنها به برتری اطلاعاتی، سیاسی و نظامی اسرائیل را نیز آشکار میسازد.
عطوان بیان کرد: ما در این روزنامه و در تمام مقالات، تحلیلها و ارزیابیهای خود از حملات آمریکا و اسرائیل به ایران، از روز اول تأکید کردهایم که اتحاد آمریکا و اسرائیل در این جنگ شکست خواهد خورد. این تجاوز به اهداف خود نخواهد رسید.
راز پیروزی ایران اعتماد به نفس و آمادگی برای جانفشانی است
وی نوشت: بر اساس این نظرسنجی راز پیروزی ایران، در ایمان، اعتماد به نفس و آمادگی جدی برای رویارویی و جانفشانی و مقاومت در برابر تجاوز است، واقعیتی که اکثر حکام عرب، فرماندهان نظامی، مشاوران و مراکز تحقیقاتی آنها با سالانه صدها میلیون دلار بودجه، آن را رد کردند. ۲۱ دولت عربی در روزهای نخست تجاوز آمریکا و اسرائیل به ایران با صدور بیانیههایی ایران را که حاکمیتش نقض شد و هزاران شهروندش در اثر این حملات جان باختند، محکوم کردند اما جرأت نکردند حتی یک کلمه در محکومیت متجاوزان آمریکایی و اسرائیلی بیان کنند.
چرا ترامپ از تهدید گشودن جهنم به روی ایران عقب نشست؟
عطوان تاکید کرد: این دولتها از اذعان به این پیروزی خودداری کردند. ما به یک نظرسنجی دانشگاههای عربی نیاز نداریم تا به ما بگوید که ایران پیروز شده است. این پیروزی بر دیوارهای تنگه هرمز، سطح آبهای خلیج فارس، تنگه باب المندب و محلههای ویران شده تل آویو، حیفا و دیمونا حک شده است. اگر نتیجه برعکس بود، ترامپ به سمت میانجیهای عرب و مسلمان (پاکستان) نمی شتافت و التماس نمیکرد که برای توقف جنگ مداخله کنند، آتشبس و تمدید آن را پیشنهاد نمیکرد و از تمام تهدیدهای بزدلانه خود برای نابودی ایران و گشودن جهنم به روی آن عقب نمی نشست.
وی گفت سوالی که اکنون مطرح است این است که: «اسرائیل بزرگی» که نتانیاهو به برپایی آن در بیشتر سرزمین شام، شبه جزیره عربستان و عراق افتخار میکرد، کجاست؟ نقشههای خاورمیانه جدیدی که او چهار ماه پیش ادعا میکرد در حال ترسیم آن است، کجاست؟ پیمان ابراهیم و رهبران، متفکران و مروجان آن کجا هستند؟ ارتش شکستناپذیر اسرائیل که همه رهبران منطقه را به وحشت انداخته بود، کجاست و چگونه افسران ارشد آن اکنون در تیررس پهپادهای بسیار پیشرفته مقاومت اسلامی در الجلیل اشغالی قرار گرفته اند؟
این تحلیلگر در پایان نوشت: بله، ایران پیروز شده است و آمریکا و اسرائیل شکست سختی را متحمل شدهاند. دوران تسلیم و برافراشتن پرچمهای سفید تسلیم با اولین حمله و شلیک اولین موشک، به طور برگشتناپذیری به پایان رسیده است.
نظر شما