شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

ترجمه - جعفر زنوزی: گزارش وال استریت ژورنال از افزایش حمایت مقامات آمریکایی از منافقین.

تغییر معادلات منطقه‌ای در خاورمیانه و عدم امکان حمله نظامی به ایران موجب شده تا آمریکا و اروپا تحرکات گسترده‌ای را در به میدان آوردن مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی آغاز کنند که از جمله آن می‌توان به حضور مکرر مریم رجوی در پارلمان اروپا و درخواست‌های خروج این سازمان از لیست گروههای تروریستی اشاره کرد. گزارش اخیر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اسناد و شواهد بیشتری را در این راستا افشا می‌کند.

روزنامه آمریکایى وال‏استریت ژورنال در گزارش مفصلى از گروهک منافقین نوشته است: «بسیارى از مقام‌هاى آمریکا با وجودى که نام سازمان مجاهدین خلق در فهرست سازمان‏هاى تروریستى‏آمریکا قرار دارد، خواستار حمایت از این سازمان جهت اعمال فشار بر ایران هستند».

این روزنامه روز چهارشنبه نوشت: «اوایل سال جارى در حالى که واشنگتن بخاطر برنامه هسته‏اى ایران دچار بى‏حوصلگى شده‏بود، حامیان سازمان ‏مجاهدین خلق (منافقین) در یک تالار کنفرانسى که در نزدیکی کاخ سفید قرار داشت اقدام به برگزارى تظاهرات کردند.»

برخى از اعضاى برجسته کنگره آمریکا نیز به همراه سفیر سابق آمریکا در دادگاه جنایات جنگى که به تازگى بازنشسته‏ شده بودند، در این مراسم سخنرانى کردند. سازمان مجاهدین خلق داراى یک شبکه‏ تلویزیونى ماهواره‏اى است و ادعا مى‏کند در داخل جمهورى اسلامى ‏ایران، شبکه‏اى زیرزمینى از فعالان را در اختیار دارد.

 مجاهدین خلق همچنین در کشور عراق حضور گسترده‏اى دارد.  بیش از سه‌هزار تن از اعضاى آن در کمپ اشرف در شمال مستقر هستند و تحت نظارت نیروهاى آمریکایى قرار دارند.  آنچه بیشتر از همه باعث نامشخص به نظر آمدن وضعیت شده، تیرگى موجود در اطراف سیاست آمریکا در قبال ‏ایران است.

 در حالى که نیروهاى نظامى آمریکا در عراق گیر افتاده‏اند و گزینه‏هاى نظامى آمریکا علیه ایران شدید شده، سازمان منافقین و حامیان آن شدیدا در حال رایزنى هستند تا از این گروه به عنوان متحد آمریکا جهت مهار نفوذ رو به گسترش تهران استفاده شود. حامیان این گروه شامل قانونگذاران و تحلیلگران محافظه‏کار سیاست ‏خارجى همواره تاکید مى‏کنند این سازمان هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد.

 این در حالى است که اکثر مقامات آمریکایى از تشکیل هرگونه ائتلاف با این گروه خوددارى و ادعاى آنها مبنى بر برخوردار بودن از حامیان بسیار گسترده در ایران را رد مى‏کنند و مدعى هستند بسیارى از مردم ایران این سازمان را بسیار حقیر تلقى مى‏کنند.

«تریتا پارسى» رئیس شوراى ‏ملى ایرانیان آمریکا که یک سازمان مدنى ایرانى- آمریکایى است مى‏گوید چنین مواضعى باعث  مى‏شود این ‏احساس بوجود آید که برخى سازمان‏هاى تروریستى از دیگر سازمان‏هاى تروریستى بهتر هستند.

تلاش برای خروج از لیست سیاه

کمیته سیاست ایران به رهبرى «ریموند تانتر» از مقامات سابق شوراى ‏امنیت ملى آمریکا در دولت ریگان هم‏اکنون در تلاش است تا با کمک برخى از اعضاى کنگره آمریکا سازمان مجاهدین‏ خلق را از فهرست سازمان‏هاى  تروریستى آمریکا خارج سازد. به گفته وى قراردادن منافقین در فهرست سازمان‏هاى تروریستى ‏توان این سازمان براى ترویج تغییرات دمکراتیک در ایران را از بین برده ‏است. گروه وى نیز اخیراً کتابى را منتشر کرده که‏ در آن اتهامات تروریستى را که علیه  گروهک رجوی مطرح شده،  به چالش کشیده است.

پل ارتباطی با تهران

  رجوى که شدیداً در غرب به‌عنوان دست‌ نشانده عراق تلقى ‏مى‏شد،  براى جلب حمایت، همسر خود را مجدداً به فرانسه اعزام کرد. هر چند تلاش‏هاى  وى به نتایجى  دست یافت، ولى این تلاش‏ها  هنگامى که آمریکا و اروپا به دنبال راه‌هایى براى نزدیک شدن به محمد خاتمى، رئیس جمهور ایران بودند بى‌نتیجه  ماند.

 دیپلمات‏هاى  ارشد دولت کلینتون  امیدوار بودند بتوانند ایران را متقاعد سازند از ابتکار صلح‏خاورمیانه حمایت کند، از گروه‏هاى  تروریستى حمایت نکند و تسلیحات هسته‏اى  را کنار بگذارد، ولى تهران‏ خواست واشنگتن موضع شدیدى علیه سازمان مجاهدین خلق اتخاذ کند. به این ترتیب آمریکا در سال 1997 سازمان‏مجاهدین خلق را در فهرست سازمان‏هاى  تروریستى خود قرار داد.

به گفته «مارتین ایندیک» که در آن زمان دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بود» نشان‏دهنده  میل آمریکا به ایجاد روابط حسنه با اصلاح طلبان ‏تهران بود. از دیگر ضربه‏هایى که گروهک رجوی متقبل شد موجى از فرار اعضاى این گروه بود. در میان این‏فرارى‏ها  خدابنده و یا همان مهندس برق بود.

 او با «آن سینگلتون»   ( که یکی از نیروهاى فرارى این سازمان‏و زنى انگلیسى بود، ازدواج کرد.) سینگلتون که از کمپ اشرف دیدن کرده بود پس از آن کتابى را منتشر کرد که سازمان مجاهدین خلق‏ را دارای آیینى دیوانه‏وار که حامى تجرد و انضباطى وحشیانه است معرفى کرده بود. دیگر اعضاى سابق این گروه نیز گفته‏اند در این گروه شیوه‏هایى که توسط انقلاب فرهنگى مائوتسه دونگ استفاده مى‏شده، استفاده مى‏شود که شامل‏ شستشوى ایدئولوژیکى، جستجوى دایم براى دشمنان و شکنجه‏هاى شدید مخالفان واقعى یا خیالى بوده است.

 محسن عباسلو، 28 ساله و از اعضاى سابق مجاهدین خلق اظهار داشت پس از آنکه اندکى ابراز تردید کرده بود بیش از یک ماه در زندانى در کمپ اشرف نگهدارى و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

محافظت از تروریست‌ها

 به این ترتیب،  ارتش آمریکا که قدرت اشغالگر در عراق بود نقش محافظ سازمان مجاهدین خلق را بر عهده گرفت. یکى از مقامات کاخ سفید اظهار داشت وضعیت «محافظت شده» تنها به افراد تعلق  مى‏گیرد نه سازمان مجاهدین خلق.

ساکنان سابق کمپ اشرف نیز مى‏گویند فرماندهان مجاهدین خلق که اکثراً زن هستند شدیداً تلاش کرده‏اند تا بتوانند‌ لطف آمریکایی‌ها را به خود جلب کنند. الان ‏کمپ اشرف همچنان به‌عنوان سنگر مخالفت با ایران فعالیت مى‏کند که توسط سربازان آمریکایى مورد محافظت قرار دارد.

 در ماه ژوئن نیز در این اردوگاه تظاهراتى ‏برگزار شد که در آن ایرانیان مخالف و هزاران عراقى حضور داشتند. شبکه تلویزیون ماهواره‏اى این سازمان نیز در عین حال برنامه‏هاى چاپلوسانه تبلیغاتى را براى مریم رجوى و همسر مفقود وی پخش مى‏کند. پنتاگون و مرکز فرماندهى ‏آمریکا هر دو از اظهارنظر در مورد روابط ارتش آمریکا با این گروه خوددارى،  ولى برخى از افسران آمریکا از این گروه‏ حمایت کرده‏اند.

 در ماه مه 2003 سرلشکر «ریموند اودیرنو» که در آن زمان فرماندهى یگان چهارم پیاده نظام آمریکا  را به عهده  داشت، اعضاى کمپ اشرف را بخاطر همکارى‏هاى  خود مورد ستایش قرار داد و اظهار داشت ما باید این‏مساله را مورد بررسى قرار دهیم که آیا این سازمان هنوز یک سازمان تروریستى است یا خیر.

در سال 2005 نیز در پى ‏انتشار گزارش دیده‏بان حقوق بشر در مورد شکنجه و  بدرفتارى‏هاى  صورت گرفته در اردوگاه‏هاى مجاهدین خلق  در عراق که‏ پیش از حمله  آمریکا به این کشور صورت گرفته بود، فرمانده واحد پلیس ارتش آمریکا که در کمپ اشرف مستقر شده بود،‌ در گزارشى که براى دفتر این گروه حقوق بشر در آمریکا نوشت اعلام کرد نیروهاى آمریکایى هیچ مدرک معتبرى دال بروقوع چنین بدرفتارى‏هایى  مشاهده نکرده‏اند و من حتى دوست دارم دخترم روزى براى تبادل فرهنگى از این واحدها دیدن کند.

مقامات کنونى و سابق آمریکا مى‏گویند برخى از مقامات پنتاگون خواستار آن شده بودند که از  مجاهدین خلق  به عنوان ابزارى علیه شبه نظامیان تحت حمایت‏ایران که در عراق فعالیت مى‏کنند، استفاده شود.

رهبران سازمان مجاهدین خلق در غرب هم‏اکنون  در تلاش هستند تا مریم رجوى و همسر مفقود او را  به‌عنوان تنها  نیروهای جدی مخالف ایران معرفی کنند . اینها در تابستان سال جارى نیز مراسمى را در پاریس برگزار کردند که جمعی از حامیانشان در آن حضور یافتند. هنگام ورود مریم رجوى نیز فرش قرمزى براى او پهن و شیپورها نواخته شد.

 همچنین گلبرگ‏هاى  رز به زیر پاى وى ریخته شد و نخست‌وزیر سابق و دیگر مقامات ارشد فرانسوى نیز او را تشویق کردند. سازمان مجاهدین خلق در واشنگتن نیز از حامیانى برخوردارند که شامل هر دو حزب آمریکا مى‏شود. 

 «ایلینا راس لتینن» نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان نیز که ریاست کمیته فرعى روابط بین‏المللى ‏در خاورمیانه و آسیاى مرکزى را برعهده دارد، سال جارى پیش‌نویس لایحه‏اى را تهیه کرده بود که بدون اشاره به نام‏سازمان منافقین، کاخ سفید را ملزم  مى‏سازد از بزرگترین گروه مخالف ایران حمایت مالى کند.

عباسلو که از ساکنان سابق کمپ بوده و هم‏اکنون در اروپا زندگى مى‏کند، مى‏گوید او علاقه‏اى به رژیم کنونى ایران ندارد ولى ‏استفاده از مجاهدین به عنوان جایگزین آنها را نیز  نمى‏پذیرد.

کد خبر 10466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز