پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

میثم قاسمی: اگر یک روز در خیابان یا تاکسی یا محل کار، کسی از شما بپرسد «کاظم فتحی را می‌شناسید؟» ‌چه خواهید گفت؟ اگر در ابتدای این نام، کلمه «پروفسور» را اضافه کند، چطور؟

شاید حق با شما باشد اگر در جواب این سوال‌ها بگویید: «نمی‌شناسم»! وقتی کاظم فتحی از ایران می‌رفت، هنوز خیلی از ما به دنیا نیامده بودیم. او سال 1955میلادی (1334هجری شمسی) به آمریکا رفت و حالا در بالاترین مدارج علمی این کشور قرار دارد. پروفسور کاظم فتحی در سال1307 در تهران به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفت. او هفته پیش به ایران آمد تا هم از سرزمین مادری‌اش دیدار کند و هم در مراسمی حضور یابد که برای تجلیل ازمقام علمی و بیش از 50سال فعالیت علمی، فرهنگی و اجتماعی‌اش ترتیب داده شده بود.

پروفسور کاظم فتحی- رئیس آکادمی جراحان اعصاب و استخوان آمریکا- که در سال2001 به عنوان رئیس انجمن بین‌المللی جراحان در آمریکا انتخاب شده، در حال حاضر استاد دانشگاه «نوادا» و رئیس بخش جراحی اعصاب چند بیمارستان شهر «لاس‌وگاس» و همچنین سردبیر ژورنال بین‌المللی جراحی عمومی و مجله آکادمی جراحان اعصاب و استخوان آمریکا و چهار نشریه فارسی- انگلیسی است.

پروفسور فتحی علاوه بر انتشار بالغ بر 800 مقاله علمی در زمینه جراحی، به دلیل اختراع نخستین «شنت» مورد استفاده در درمان سکته‌های مغزی که به نام ایشان نامگذاری شده (Fathie’s Carotid Artery Shunt/Bypass) و همچنین داروی معروف «اسکلکسین»(Skelaxin) که برای نرم‌کردن عضلات و درمان بیماری‌های نظیر MS کاربرد دارد، از شهرت و اعتبار ویژه‌ای در جامعه پزشکی جهان برخوردار است. این جراح برجسته ایرانی همچنین برای نخستین بار چهار عارضه مغز و اعصاب از جمله سالکومای مهره اول گردن و غده ایدز در مغز را گزارش کرده است.

او در مراسمی که در تالار بعثت دانشگاه تهران ترتیب داده شده بود، با اشاره به پیشرفت‌های علمی پزشکان ایرانی، این پیشرفت‌ها را چشمگیر توصیف کرد و گفت: «موفقیت‌های ایرانیان باعث افتخار ما در سراسر جهان است». وی افزود: اکثر افرادی که در عرصه‌های مختلف علمی و رشته‌های پزشکی ازجمله قلب‌، مغز و اعصاب و چشم‌پزشکی صاحب مقام علمی هستند،  ایرانی‌اند.

پروفسور فتحی آرزوی همه ایرانیان مقیم خارج از کشور را بازگشت به ایران و تلاش برای اعتلای نام ایران عنوان کرد و گفت: بسیار دوست دارم خدمات علمی‌‌ام را به‌ ایرانیان ارائه کنم.در پایان مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی ویژه‌، از پروفسور فتحی‌قدردانی و تجلیل شد.

کد خبر 10391

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز