استان سیستان و بلوچستان با یک میلیون هکتار شنزار فعال و 27 کانون بحران، بزرگ‌ترین استان بیابانی کشور محسوب می‌شود

محمدرضا شجاعی، معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع با اعلام این مطلب تأکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی‌درپی در این استان، آبخیزداری راهکاری است که می‌تواند سبب تعدیل اثر سوء‌ خشکسالی و سیلاب‌ها شود.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع در حالی از فعالیت آبخیزداری به‌عنوان راهکاری مؤثر برای مقابله با خشکسالی و تعدیل پیشروی بیابان در سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد که رئیس اداره منابع طبیعی چابهار، در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا، کمبود اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و مقابله با بیابان‌زایی را مهم‌ترین مشکل منابع طبیعی در چابهار عنوان می‌کند.

عبدالحمید پرورش در این‌باره گفت:در حال حاضر برای اجرای طرح‌های منابع طبیعی و بیابان‌زدایی منطقه، به 12میلیارد تومان اعتبار نیاز است که به‌علت کمی بودجه خیلی از طرح‌های مربوط به منابع طبیعی زمین مانده که درصورت تخصیص اعتبار مشکلات خاص منابع طبیعی چابهار از قبیل بیابان‌زدایی، روان‌شن‌ها و روان آب‌ها مرتفع خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی چابهار خاطر نشان کرد: سالانه 300هزار مترمکعب عملیات خاکی در بخش‌های مختلف انجام می‌شود که این میزان عملیات خاکی تنها توانسته است 400میلیون متر مکعب از روان‌آب‌ها را که از طریق بارش صورت می‌گیرد مهار کند و مابقی این بارش‌ها که بیش از 3میلیارد مترمکعب است به دریا سرازیر و موجب تخریب 22هزار هکتار از اراضی شهرستان شده است.

پرورش با بیان اینکه چابهار ظرفیت سالانه یک میلیون‌مترمکعب عملیات خاک‌برداری را دارد اظهار داشت: درصورت تأمین اعتبار این میزان عملیات سالانه محقق خواهد شد که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از مهاجرت، روان‌آب‌هایی را که از منطقه خارج می‌شود کنترل کرده و در جهت احیای مراتع شهرستان به کار گرفت.

کاشت درخت چشن در سطحی بالغ بر 330هکتار از اراضی منابع طبیعی چابهار از دیگر مواردی بود که رئیس منابع طبیعی این شهرستان به آن اشاره کرد و گفت: چوب این درخت در صنایع لنت‌سازی‌ به کار می‌رود و ارزش ریالی این محصول در هر متر مکعب به 200هزار تومان می‌رسد. از درخت چشن صمغی تولید می‌شود که به صمغ عربی معروف است و در صنعت نوشابه‌سازی‌ از آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر کاشت گونه گیاهی چشن علاوه بر جلوگیری از تغییرات در اراضی منابع طبیعی باعث سوددهی افراد منطقه نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح‌های صنعتی بیش از 300هکتار از اراضی ملی شهرستان را تخریب کرده است اظهار داشت: در صورت همکاری شرکت‌های صنعتی در طرح ایجاد فضای سبز بیش از میزان تخریب شده کار احیا در منابع طبیعی صورت می‌گیرد که طبق قانون باید مراکز صنعتی 25درصد کار فضای سبز را با نظارت منابع طبیعی چابهار انجام دهند.

پرورش، اراضی بیابانی شهرستان چابهار را 260هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 2کانون بحرانی فرسایش در منطقه به میزان 37هزارهکتار وجود دارد که در یکی از این کانون‌ها، جاده ترانزیتی چابهار، نیروگاه 300مگاواتی، دکل‌های برق و همچنین50 پارچه آبادی در خطر مدفون شدن شن‌های روان بودند که از سال85 در حدود 150هکتار از گونه‌های بومی منطقه مثل چشن، آکاسیا، کنار و دیگر پوشش‌ها با مشارکت مردم کاشته و از تخریب این اراضی جلوگیری به عمل آمد.

رئیس اداره منابع طبیعی چابهار اظهار داشت: در شرایط فعلی 380بند کوچک و بزرگ در مسیر روان‌آب‌ها ساخته شده است اما این تعداد بند سار برای شهرستان چابهار که خاک آن آماده فرسایش است کافی نیست چرا که بارندگی‌های وحشتناک گرگرو باعث خندق و کانال‌هایی به گودی 8الی15‌متر می‌شود و روستا‌هایی که در مسیر این سیلاب‌ها قرار دارند در معرض خطر نابودی هستند که برای رفع این مشکل مسئولین باید اقدام جدی از خود نشان دهند.

کد خبر 103674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز