پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

آتوسا رقمی: دو لقمه طبیعت.

ماهی‌های بهاری

ماهی‌های «آزاد» بهار در سرچشمه رودخانه‌ها به دنیا می‌آیند. وقتی یک یا دو سالشان می‌شود در رودخانه به راه می‌افتند تا به اقیانوس برسند و از صدف‌های آنجا تغذیه کنند. دو یا چهار سال بعد از آن، برای تولید مثل به زادگاهشان بر می‌گردند؛ البته اگر بتوانند از موانعی که بر سر راهشان قرار دارد و همین‌طور از دام صیادان جان سالم به در ببرند.

سفر به‌خیر!

وقتی فصل تغییر می‌کند آب و هوا هم عوض می‌شود و شرایط زندگی پرنده‌ها هم تغییر می‌کند. بعضی از پرنده‌ها نمی‌توانند سرما یا گرمای زیاد را تحمل کنند. گاهی هم عوض شدن دما باعث می‌شود آنها نتوانند غذای کافی و مناسب پیدا کنند. برای همین است که هر سال با تغییر فصل، گونه‌های زیادی از پرنده‌ها به جاهای مختلف کوچ می‌کنند. معمولاً مکان و مسیر مهاجرت پرنده‌ها مشخص است و هر سال عیناً تکرار می‌شود، اما انسان‌ها با دخالت در طبیعت، بعضی وقت‌ها آنها را گیج می‌کنند و باعث می‌شوند خیلی از آنها راهشان را گم یا به جاهای اشتباه سفر کنند.

ما در ایران هم هر سال میزبان گونه‌های مختلفی از پرنده‌های مهاجر هستیم. خیلی از آنها در فصل پاییز به ایران می‌آیند و نزدیک بهار به سرزمین بهاری‌شان می‌روند.

کد خبر 103540

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز