چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

عباس سلیمی‌نمین: تأثیرگذاری جنبش دانشجویی در کشور به پارامترهای مختلفی بستگی دارد، هر چند هنوز، امکانات و ابزارهای لازم را برای تأثیرگذاری و توسعه پیدا نکرده و متأسفانه امروز شاهد آن نیستیم که جنبش دانشجویی بتواند در روند تصمیم‌سازی کشور تأثیر بگذارد.

در حال حاضر تفاوت چندانی بین کسانی که موتور اجرایی جامعه را برای تحول روشن کرده‌اند و نیروهای جنبش دانشجویی وجود ندارد و نمی‌توان تفاوت چشمگیری بین نیروهای فعال در جنبش دانشجویی با کسانی‌که رهبری و هدایت فکری جامعه را به عهده دارند، مشاهده کرد. علت آن است که دولت جوان‌گرایی روی کار آمده و جنبش دانشجویی دارای تجربیات زیادی بوده و توانسته قابلیت چشمگیری در درون خود به وجود بیاورد و نیروهایش را فعالانه وارد عرصه‌ای مدیریتی کند.اگر جنبش دانشجویی دارای قابلیت بالایی است، برای آن است که  انتقال درست تجارب از نسلی به نسل دیگر انجام شده، اما در مقطعی، انقطاعی در انتقال تجربیات ایجاد شد و به واسطه‌ این گسست به وجود آمده در جنبش دانشجویی، این جنبش نتوانست اطلاعات، اندوخته‌ها و تجارب را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهد. زمانی که انسان دچار کاهش بینش شد و کلان‌نگری لازم را نداشت، طبیعتاً مسائل شخصی خود را به مسائل جامعه اولویت خواهد داد. این تغییر در جنبش دانشجویی و محیط دانشگاه در مقطع کنونی به صورت جدی مشاهده می‌شود و به تدریج مسائلی که در دانشگاه مطرح می‌شود، در حد مسائل صنفی و رفاهی است.
از سوی دیگر وجود برخی معامله‌گری‌های سیاسی در جنبش دانشجویی غیر قابل انکار است و نباید از یاد برد که پیوند جنبش دانشجویی با احزاب سیاسی باعث می‌شود، انگیزه دانشجویان برای مشارکت در فعالیت‌ها، کسب قدرت باشد نه جاری و ساری کردن عدالت؛ زیرا در این حالت نیروی فعال دانشجویی تصور می‌کند ممکن است برای دستیابی به عدالت همه چیز خود را از دست بدهد، اما در خلاف این حالت حریتی شکل می‌گیرد که بر مبنای آن سلامتی در فرد به وجود می‌آید که حاضر می‌شود، امکاناتی را که به عنوان یک عنصر فرهیخته  دارد  رها کند، تا بتواند سخنی بگوید و بعضاً در مقابل دولتمردان صف‌آرایی کند. جنبش دانشجویی برای این که بتواند تأثیرگذاری خود را در جامعه زیاد کند باید بداند که امروز بهترین فرصت برای این امر است؛ تحولی اساسی در نظام مدیریتی ایجاد شده، چرا که برداشت کلان مردم این بود که  آفت‌هایی مدیران را فرا گرفته است. درخواست جامعه آن بوده که مدیران قبلی کنار رفته و نیروهای جوان که از آفت‌های قدرت به دور بوده‌اند روی کار بیایند. این امر البته هزینه‌هایی دارد و قطعاً یکسری عناصری که چندان تجربه ندارند، روی کار می‌آیند و برای اینکه تجربه‌مند شوند قطعاً هزینه‌‌هایی پرداخت می‌کنند. با این وصف یکی از منافعی که می‌توانیم در این شرایط به دست آوریم، شاید این باشد که وضعیت جنبش دانشجویی‌مان را ارتقاء دهیم و اگر جنبش دانشجویی این مطلب را متوجه شود و بداند که فرصت بسیار مناسبی برایش ایجاد شده، می‌تواند با استفاده از شرایط جدید، عقب‌افتادگی خود را جبران کند.
کد خبر 10341

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز