با وجود برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در مناطق مختلف کشور از جمله گلستان، این نمایشگاه‌ها در پیشگیری از روند رو به رشد قیمت‌ها نقش مقطعی دارند و در طول سال کارایی چندانی ندارند

به گزارش مهر، اگر‌چه برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در تعدیل نرخ اجناس موثر است، در آستانه فرارسیدن عید نوروز، گرانی و نرخ رو به رشد کالاها زودتر از آمدن سال نو به برخی از استان‌ها از جمله استان گلستان رفت و قیمت بسیاری از اجناس و مواد‌غذایی در هفته‌های اخیر در این استان افزایش یافته است.

هر‌چند بازار حراج کالاها و لباس در مناطق مختلف گلستان دایر است، ولی قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل  افزایش یافته است. بررسی تفاوت نرخ پایه جوجه گوشتی در گلستان نشان می‌دهد که این قیمت در یک‌ماه اخیر حدود 2 برابر رشد یافته است که روند افزایش قیمت آن با توجه به فرارسیدن روزهای پایانی سال مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

برگزاری فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و نظارت بیشتر بر واحدهای صنفی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند، از افزایش قیمت کالا و اجناس جلوگیری کند.

روند رو به رشد قیمت کالاهایی مانند مواد‌غذایی همزمان با روزهای پایانی سال باعث نگرانی شهروندان گلستانی شده است به‌گونه‌ای که آنها خواستار نظارت بیشتر مسئولان امر برای تعدیل قیمت‌ها شدند.شیلا مرادی از شهروندان علی‌آباد که در حال خرید از فروشگاهی در این شهر گردشگر‌پذیر بود، گفت که هر‌سال همزمان با ماه‌های پایانی سال درصدی بر قیمت اجناس افزوده می‌شود و این روند افزایشی در طول سال نیز تداوم می‌یابد.

وی به عنوان نمونه تخم‌مرغ را مثال می‌زند که ماه گذشته در این شهر دانه‌ای850 ریال بود که اکنون به یک هزار ریال رسیده است و دیگر اقلام غذایی مانند لوبیا، عدس، سیب، پیاز و گوجه‌فرنگی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بوده اند.

یکی دیگر از شهروندان افزایش قیمت‌ها و گرانی اجناس را  قابل توجیه نمی‌داند و می‌گوید: درحالی‌که برچسب‌های حراج و کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت به مناسبت جشن زمستانه و نوروز روی شیشه بوتیک‌ها و مغازه‌ها نصب شده است قیمت‌ها نسبت به دیگر ماه‌های سال بالاست.

عطاء جهاندار ضعف در کنترل و نظارت را از جمله دلایل افزایش خودسرانه نرخ اجناس و کالاها از سوی برخی فروشندگان در برخی مواقع سال از جمله نوروز اعلام کرد.
او از مسئولان خواست که با نظارت بیشتر و دقیق‌تر طعم نوروز را در کام مردم استان تلخ نکنند.

برخی از شهروندان گلستانی در شهرهای گرگان، گنبد، علی‌آباد کتول، مینودشت و کلاله برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا را که از 15 تا 24 اسفندماه دایر است به‌عنوان مرهم موقت برای کاهش گرانی می‌دانند و معتقدند که این نمایشگاه‌ها چاره کار نیست.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به‌صورت مقطعی در تعدیل قیمت‌ها موثر است و برای تاثیر دائمی این نمایشگاه‌ها باید برای برپایی آن در طول سال برنامه‌ریزی شود.

از سوی دیگر، نبود نمایشگاه‌های فصلی و موقتی در بسیاری از شهرهای گلستان، تاثیرگذاری این مراکز را در تمامی مناطق استان برای جلوگیری از کاهش نرخ قیمت‌ها به حداقل رسانده است.

دغدغه گرانی قیمت موضوعی است که به‌خصوص در روزهای پایانی سال برای مردم بسیار نگران کننده است و برنامه‌ریزی برای کاهش آن باید به‌طور جدی در دستور کار متولیان امر به‌خصوص دولت قرار گیرد.

کد خبر 103276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز