دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نمایش‌های روی صحنه تا آخرین روزهای سال همچنان به اجرای خود ادامه خواهند داد تا تئاتر ایران، خود را برای نمایش‌های جدید در سال آتی آماده کند

البته طبق رسم همه ساله، سالن‌های تئاتر تا 20 فروردین به خواب پایان زمستانی فرومی‌روند.گرچه هنوز برنامه اجراهای سال جدید به‌طور دقیق مشخص نیست اما تا الان معلوم شده که 2 نمایش «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش» و «به خاطر یک مشت روبل» در تالار ایرانشهر در سال جدید هم اجرای خود را ادامه می‌دهند.

در سال جدید سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر میزبان نمایش «دکتر فرانکشتاین» از کشور ایتالیاست. به گزارش سایت ایران تئاتر، این نمایش در بخش مسابقه بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

این نمایش نوشته فرانچسکو نیکولینی و  حاصل کارگردانی مشترک سالواتوره تراماچره و فابریزیو گلیزه است. نمایش دکتر فرانکشتاین قرار است از 17 فروردین‌ماه به‌مدت 10 شب در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رود.

در سالن اصلی نمایش« بوبوس» به کارگردانی آتیلا پسیانی، در کارگاه نمایش هم نمایش «11:11 »به کارگردانی رکسانا بهرام و   نمایش «خدا در آلتونا حرف می‌زند» به کارگردانی مسعود دلخواه از 20 فروردین‌ماه 1389 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود و خانه نمایش هم میزبان نمایش «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» به کارگردانی علی شمس در سال آتی خواهد بود.

5 نمایش در مجموعه تئاتر شهر

در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر، نمایش«گالیله» با اقتباس از اثر برتولت برشت و به کارگردانی داریوش فرهنگ اجرا می‌شود. در این نمایش بازیگرانی چون امین تارخ، مسعود کرامتی و رحیم نوروزی به ایفای نقش می‌پردازند. ساعت 19 زمان اجرای این نمایش است.

تالار چهارسو میزبان نمایش «عیش و نیستی» نوشته تیری مونیه به کارگردانی ایرج راد است. داستان نمایش نگاهی طنز به مشکلات زندگی یک نویسنده دارد. در این نمایش، هوشنگ قوانلو، زری اماد، سامان دارابی، نوید نوروزی و فرزانه سهیلی بازی می‌کنند. «عیش و نیستی» ساعت 18:30 به صحنه می‌رود.

در تالار سایه نمایش «دوازده» نوشته رجینالد رز به کارگردانی منیژه محامدی اجرا می‌شود. محمد اسکندری، مهوش افشارپناه‌‌ و فرزانه نشاط‌خواه بازیگران این نمایش هستند. این نمایش ساعت 19:30 اجرا می‌شود.  نمایش «داستان یک پلکان» نوشته وکار رضا گوران در ساعت‌19 در تالار قشقایی اجرا می‌شود.

نمایشنامه آندره بوئرو اقتباسی برای این کار بوده ‌است و مهدی پاکدل، امیررضا دلاوری، بهناز جعفری، صابر ابر و بهنوش طباطبایی در این کار به ایفای نقش می‌پردازند.

در کارگاه نمایش «شام آخر» نوشته محمدرضا کوهستانی به کارگردانی احمد سلیمانی در ساعت 18 اجرا می‌شود. این نمایش در بخش تجربه‌های نو جشنواره بیست‌وهشتم به صحنه رفت.

اجراهایی که ادامه دارد

اجراهای تماشاخانه ایرانشهر به‌دلیل استقبال مخاطبان تا اردیبهشت سال 1389 ادامه خواهد داشت. در سالن شماره یک نمایش «به خاطر یک مشت روبل» نوشته نیل سایمون و اقتباسی آزاد از داستان‌های کوتاه آنتوان چخوف به کارگردانی حسن معجونی در ساعت 20 اجرا می‌شود.

سعید چنگیزیان، رضا بهبودی و حسن معجونی بازیگران این نمایش هستند.در سالن شماره 2، نمایش برگزیده بخش تجربی بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر فجر به اسم «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش» نوشته آتیلا پسیانی به کارگردانی رضا حداد در حال اجراست.

در این نمایش سیامک انصاری، لیلی رشیدی، برزو ارجمند، روناک یونسی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی و شبنم فرشادجو نقش‌آفرینی می‌کنند. این نمایش همه‌روزه در ساعت 20:30 اجرا می‌شود و روزهای پنجشنبه و جمعه 2 اجرا دارد.

3 اجرا در تالار مولوی

سالن اصلی: در این سالن در نوبت اول، نمایش «تالاب هشیلان» به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی در ساعت 17 اجرا می‌شود. نوشین تبریزی، یعقوب صباحی، مصطفی تقی‌زاده، افشین سلیمان‌پور، مهدی صباغی، حسین کشفی اصل و زری کریمی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

در نوبت دوم این سالن، نمایش «شرق غزل» نوشته میلاد اکبرنژاد به کارگردانی مهدی مکاری در ساعت 19:15 به صحنه می‌رود. در این نمایش بازیگرانی چون هوشنگ هیهاوند، کرامت رودساز، سیدجواد طاهری، حمید ابراهیمی، سیروس همتی، تبسم هاشمی و آذر سماواتی به‌عنوان بازیگر حضور دارند. 

در سالن کوچک نیز نمایش «نقشه‌خوانان» نوشته سارا صفالو به کارگردانی لیلا برخورداری اجرا می‌شود. در این نمایش رزیتا غفاری، بیتا الهیان و کیمیا موسوی به ایفای نقش می‌پردازند. نقشه‌خوانان ساعت 18 پذیرای علاقه‌مندان است.

دیگر سالن‌ها

نمایش «افسانه زمین» نوشته حسن حامد به کارگردانی زری طالبی در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود. این نمایش که برداشت آزادی از موش و گربه عبید زاکانی است با حضور بازیگرانی چون گیتی قاسمی، مهدی قاهری، مرتضی زینلی و اعظم عرفانی ساعت 19:30 به صحنه می‌رود.

اجرای «اپرای عروسکی مولوی» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌پور در سالن فرودسی تا 24 اسفند تمدید شد. آهنگسازی این کار را بهزاد عبدی انجام داده است و خوانندگانی چون همایون شجریان، محمد معتمدی و محمدرضا صادقی  نیز در آن حضور دارند. این نمایش ساعت 18:30 به صحنه می‌رود.

کد خبر 103054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز