چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، برگزاری کنگره بین‌المللی «بهداشت، درمان و مدیریت بحران» را یک مانور علمی جهت آموزش به مخاطبین غیرپزشک و کارگاه‌های مهارت برای پزشکان ذکر کرد و گفت: از آنجا که ایران جزو 6 کشور بلاخیز دنیاست، آموزش طب سانحه یک نیاز جدی برای کشور است.

به گزارش همشهری، افزایش مهارت‌های بالینی پزشکان، تیم درمانی و بیمارستانی در خصوص مدیریت بحران مهم‌ترین هدف این کنگره است و از این پس به طور دوره‌ای در یکی از کشورهای منطقه برگزار و به این وسیله زمینه تعامل بیشتری میان این کشورها برای مقابله با بحران ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این کنگره عبارتند از: ارتقای مهارت‌های درمانی و مراقبتی پزشکان و پرستاران در بلایا و ارتقای آگاهی‌های آنان در زمینه موازین پزشکی قانونی، افزایش مهارت‌های نیروهای امداد و نجات مصدومین، ارائه راهکارهایی به منظور آمادگی در زمینه مدیریت هماهنگ در حوادث و سوانح و بلایا، پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف، بررسی راهکارهای عملی به منظور توانبخشی و مددکاری صادقانه، ماهرانه و به موقع در حوادث و بلایا.

مدیریت دارو در بحران

نیاز به دارو جهت امداد و کمک‌های اولیه و درمان قطعی مصدومین یکی از ابزارهای اساسی جهت کاهش خسارت ناشی از بحران است و در مدیریت دارو و تجهیزات فراهم نمودن آنها متناسب با نیازهای روز منطقه از نظر کمیت (متناسب با وضعیت) و هم از نظر کیفیت حائز اهمیت است که تهیه و توزیع، نگهداری و استفاده منطقی و صحیح از آنها بسیار ضروری است.

در شرایط و حوادث غیرمترقبه مواردی نظیر ایست قلبی و تنفسی و غرق شدگی، برق گرفتگی، سوختگی، شوک، سرمازدگی، تروما و آسیب به اعضای حیاتی بدن (مغز، کلیه، قلب) اتفاق می‌افتد که دارو درمانی و استفاده صحیح و منطقی از داروها و تجهیزات پزشکی اقدام اساسی و مهم در کنترل و کاهش مرگ و میر ناشی از آنهاست و مدیریت قوی در دارو درمانی به اهمیت موضوع تاکید دارد.

آگاه بودن از روش‌های صحیح امداد می‌تواند به عنوان ناجی مصدومین عمل نماید. احیای قلبی- ریوی شامل سلسله اعمالی است که توسط افراد آگاه و حاضر در صحنه برای بازگرداندن عملکرد دو عضو حیاتی بدن ( قلبی و ریوی ) صورت می‌گیرد و تا زمان طبیعی‌شدن وضعیت گردش خون، تنفس یا رسیدن افراد کارآزموده و آگاه، همراه با تجهیزات پزشکی ادامه می‌یابد.

در کشور آمریکا، آموزش‌های فراگیر و همگانی احیای قلبی– ریوی به خصوص در سنین بالای 12سال از سال‌ها پیش شروع شده، نتایج مثبتی را به دنبال داشته است به طوری که 55درصد از افراد دچار ایست قلبی پیش از رسیدن به بیمارستان توسط مردم تحت احیای قلبی– ریوی قرار می‌گیرند. در انجام احیای قلبی– ریوی سرعت عمل، تقدم و تاخر اعمال درمانی، زمان شروع و خاتمه هر عمل بسیار مهم است.

در این کنگره که از 21 آذر در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، در خصوص موضوعات ذیل بحث و تبادل نظر خواهد شد: اتاق بحران، تریاژ در صحنه، تریاژ در بیمارستان، مقابله با حوادث هسته‌ای، عملیاتی نمودن طرح امداد و نجات، ارتباطات، تجهیزات پرتابل در حوادث غیرمترقبه، مدیریت سیل، ترکیب و سازماندهی تیم‌های مقابله با حوادث غیرمترقبه، برنامه کشوری وزارت بهداشت در پاسخ به بلایا، مدیریت منابع در حوادث غیرمترقبه و استقرار سیستم هشدار سریع، کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین، مشکلات بهداشتی اجساد، واکنش کودکان در سوگ و بحران، راه‌اندازی آزمایشگاه در بحران، ارزیابی سریع سلامت، بیماری‌های منتقله و نظام مراقبت در بلایا.

کد خبر 10294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز