شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: در نخستین روز هفته منابع طبیعی که «روز درختکاری و طبیعت گردی» عنوان گرفته است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس سازمان جنگل‌ها ومراتع و آبخیزداری کشور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس کمیته ملی طبیعت‌گردی و وزیر بهداشت،  درمان  وآموزش پزشکی و وزیر آموزش و پرورش به تبیین دیدگاه‌های خود در باره طبیعت گردی با رویکرد حفظ طبیعت و محیط‌زیست پرداختند.

به گزارش همشهری، در این همایش که در هتل المپیک برگزار شد،  فرود شریفی، رئیس سازمان جنگل‌ها،  مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به نقش و قابلیت‌های طبیعت گردی در توسعه کشور گفت: هر هکتار جنگل توان تولید 5/1تن اکسیژن در سال را دارد که این رقم برای یک هکتار مرتع 977 کیلوگرم است اما عملکرد منابع طبیعی تنها به تعدیل
 آب وهوا و حفاظت خاک محدود نیست بلکه در بسترسازی و زیر ساخت‌های توسعه و رشد اقتصادی نیز نقشی کارساز دارد. وی درخصوص گردشگری و طبیعت‌گردی تصریح کرد: طبیعت گردی‌ای مورد تایید است که سازگار با محیط‌زیست و حفظ منابع طبیعی باشد.

کشور ما گنجینه متنوعی از جاذبه‌های طبیعی در خود دارد که می‌تواند در اقتصاد کشور و اشتغال، تحول ایجاد کند اما هر گونه فعالیتی در این زمینه مستلزم برنامه‌ریزی است تا با حفظ معیارها  و استانداردهای تعریف شده جهانی، به طبیعت آسیبی نرسد بلکه صنعت اکوتوریسم باعث حفظ، احیا و تقویت منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور شود.

مرضیه وحید دستجردی،  وزیر بهداشت،  درمان وآموزش پزشکی هم دراین همایش از دیدگاه خود به مبحث اکوتوریسم پرداخت و گفت: پیام ما به دوستداران طبیعت این است که بدون پاس داشتن طبیعت و بدون حفظ محیط‌زیست نمی‌توان سلامتی آحاد مردم را تامین کرد و سلامت جمعی در گرو حفاظت محیط‌زیست است.

وی به توریسم درمانی اشاره کرد وافزود: در حال حاضر میزان درآمد ناشی از توریسم پزشکی 40 میلیارد دلار در سال است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2012 به 5/4 میلیارد دلار برسد، این درحالی است که کشورهای در حال توسعه مثل مالزی، هند،  تایلند، سنگاپور و امارات به‌دنبال سهم بیشتر از این درآمد هستند.

دستجردی گفت: کشور ما با برخوردار بودن از 800بیمارستان و 120 هزار تخت، و پزشکان مجرب، توانایی پذیرش یک میلیون گردشگر سلامت را دارد اما هنوز بستر استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم نشده است. با این وجود،  روزانه 2 الی 3هزار و 500نفر از آذربایجان وارد کشور می‌شوند که بخش عمده آنها را گردشگران سلامت تشکیل می‌دهند. از کشورهای عربی هم به میزان قابل توجهی برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند. ساماندهی این روند نیازمند عزم و تعامل سازمان‌ها ونهادهای دست اندرکار است.

مردم، جاذبه‌های جدید گردشگری

مهندس حمید بقایی،  رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز دراین همایش گفت: دولت مسئولیت گردشگری را برعهده ندارد،  اما اصل آن در اختیار بخش خصوصی است که من اصطلاحا به آنها بازرگانان صنعت گردشگری می‌گویم. حتی تبلیغات گردشگری هم در دست بخش خصوصی است.

دراین میان، دولت نقش هماهنگ‌کننده و حمایتی دارد. براین اساس، اگر ضعفی دراین حوزه وجود دارد باید بخش خصوصی را حمایت کنیم. کمیته طبیعت گردی هم مجری نیست بلکه هماهنگی بین بخشی را برعهده دارد.وی از اتمام مطالعه 20 سایت گردشگری در سال آینده خبر داد و افزود: در سال آینده حضور بخش خصوصی در عرصه گردشگری بسیار پررنگ‌تر و جدی‌تر خواهد بود.

آیین‌نامه‌ای هم در دست تنظیم است که براساس آن،  آژانس‌ها و مسئولان تور باید به میزانی که مسافر می‌برند مسافربیاورند. به عبارت دیگر، ورودی‌ها باید تقویت بشود و این برعهده آژانس‌هاست.

ظرفیت فعلی کشور برای پذیرش گردشگر در طول سال حداقل 5 برابر گردشگران ورودی است. حلقه مفقوده هم دراین میان این است که باید مسافر بیاوریم.بقایی با تاکید براینکه گردشگر صرفا به کسی اطلاق نمی‌شود که برای تفریح به کشوری می‌رود، خاطرنشان کرد: هر فردی تحت هر عنوانی که به کشور وارد شود و ارز خارجی با خودش بیاورد گردشگر است.

بهترین جاذبه ما ایرانی‌ها فرهنگ ماست نه آثار باستانی. مردم ما بهترین جاذبه برای گردشگران خارجی هستند.رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: سال آینده تقویت 2 حوزه اطلاع‌رسانی و تقویت بخش خصوصی برای معرفی کشور در شبکه‌های ماهواره‌ای از اولویت‌های سازمان است تا کشور ایران را آنگونه که هست معرفی کنند نه آنگونه که دلشان می‌خواهد.

درحوزه اطلاع رسانی هم تلاش ما براین است که 10 نمایشگاه برگزار کنیم. ثبت 12 موضوع در یونسکو از دیگربرنامه‌های سازمان در سال آینده است که برخی ازآنها عبارتنداز: تکنیک‌های دریانوردی ایرانیان در خلیج‌فارس، آیین‌های ازدواج اقوام ایرانی، هنر خوشنویسی و ثبت درختان کهنسال به گزارش خبرنگار ما در این همایش از پیشکسوتان و برگزیدگان صنعت طبیعت‌گردی در زمینه‌های مختلف با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

برخی از تقدیر شدگان عبارت بودند از عباس جعفری، عکاس،  مدرس و راهنمای تور طبیعت گردی؛ مازیار آل داوود مجری طرح گردشگری درگرمه از روستاهای توابع خوربیابانک؛ پروفسور یخ کشی استاد دانشگاه ؛ مهندس بیژن فرهنگ دره شویی کارشناس محیط‌زیست و دکترناصر کرمی روزنامه نگار و مدرس اکوتوریسم.

گردشگری ‌ و  رونق اقتصادی

محمد جواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به نقش انکارناپذیر گردشگری در اقتصاد گفت: در سال 2010 یک میلیارد و 18 میلیون گردشگر از کشور‌های مختلف دیدن کرده‌اند، بررسی‌ها حاکی از ‌آن است که این آمار در سال 2020 به یک میلیارد و 600 میلیون نفر خواهد رسید که درآمد ارزی ناشی از آن بالغ بر یک تریلیون و 600 میلیون دلار خواهد بود.

براین اساس باید زمینه را برای جذب گردشگر و ارزآوری ناشی از آن فراهم‌ سازیم.وی با اشاره به اینکه ایران از لحاظ تنوع زیستی و طبیعت گردی مقام دوم جهان را به‌خود اختصاص داده است،

تصریح کرد: 1880 کیلومتر نوار ساحلی خلیج‌فارس و دریای عمان، 660 کیلومتر نوار ساحلی خزر، 5ناحیه رویشی شامل جنگل‌های خزر، خلیج‌فارس – عمانی، زاگرس، ارسباران وجنگل‌های ایرانی – تورانی، بیابان‌های وسیع، کویر و معیشت‌های کوچ نشینی با چشم‌اندازهای طبیعی، ظرفیت بسیار بالایی را برای گردشگری وطبیعت گردی فراهم کرده که با توجه به این ظرفیت‌ها می‌توانیم در این حوزه گام‌های بلندی بر داریم.

در عین حال محمدی‌زاده با اشاره به حساسیت مناطق حفاظت شده و قابلیت این مناطق برای طبیعت گردی تاکید کرد: تا شناخت کامل از حیات وحش و تنوع زیستی وجود نداشته باشد، نمی‌توان برای اکوتوریسم برنامه‌ریزی کرد زیرا هر حرکتی برای طبیعت‌گردی در این عرصه‌ها باید مبتنی بر توان اکولوژیکی این مناطق باشد.

وی در بخشی از سخنانش به برخی نیازهای عرصه طبیعت‌گردی اشاره کرد و گفت: برای رونق طبیعت گردی ضروری است بانک اطلاعات طبیعت‌گردی در مناطق راه‌اندازی شود. تهیه نقشه‌های دقیق طبیعت‌گردی،  بازنگری و بازتعریفی از مجموعه ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوط به طبیعت‌گردی ازدیگر نیازهای این حوزه است که باید در اولویت کاری قرار بگیرد.

تدوین اطلس طبیعت‌گردی،  راه‌اندازی اطلاعات و سایت‌های اطلاعاتی که بتواند نیازهای طبیعت‌گردان را تامین کند از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان محیط‌زیست برای رونق بخشیدن طبیعت گردی در کشور به آن اشاره کرد.

کد خبر 102861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز