چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: با عقد قرارداد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با شرکت‌های خودروساز داخلی، مرحله اول نو‌سازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالا برای جایگزینی کامیون‌های فرسوده بالای 40 سال از نیمه دوم آذر ماه آغاز می‌شود.

 مدیرکل حمل و نقل کالا و مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، افزود: این طرح در پنج مرحله اجرا می‌شود و مقرر است در مرحله اول طرح نو‌سازی ناوگان باری کشور که از 15 آذر امسال اجرایی  می‌شود سه هزار دستگاه کامیون جدید مطابق استاندارد‌های جهانی جایگزین کامیون‌های فرسوده با عمر بالاتر از 40 سال شده و ظرفیت حمل ناخالص کالا به بالای هشت تن افزایش یابد .

شهرام آدم‌نژاد، گفت: براساس قرارداد با کارخانه‌های خودروساز داخلی مقرر شده است مالکان کامیون‌های فرسوده مشمول طرح، با اسقاط کامیون خود خودرو جدید با ظرفیت ناخالص بالای 17 تن با تسهیلات ویژه دریافت کنند و در صورتی که متقاضی 2 دستگاه کامیون فرسوده مشمول طرح را اسقاط کند، می‌تواند از تسهیلاتی بیش از 2 برابر سقف تسهیلات اعطایی به سایر متقاضیان بهره‌مند شود.

در این طرح متقاضیان با تشخیص خود کامیون‌های موردنظر را انتخاب می‌کنند. وی افزود: به علت محدودیت‌های مالی سازمان در طرح نو‌سازی ناوگان در مرحله اول، کامیون‌های جدید جایگزین کامیون‌های فرسوده با عمر بالای 40 سال می‌شود اما در مراحل بعدی با توجه به کاهش میانگین سن ناوگان و هم‌چنین تشویق مالکان خودرو‌های قدیمی‌، ناوگان فرسوده با سن کمتر نیز در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز نو‌سازی می‌شوند.

آدم‌نژاد ضرورت نو‌سازی ناوگان حمل و نقل کالا را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد کالای کشور توسط بیش از 200 هزار دستگاه انواع کامیون حمل می‌شود که میزان قابل توجهی از کامیون‌های فعال براساس استاندارد‌های تعریف شده فرسوده محسوب می‌شوند.

کد خبر 10256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز