گروه اجتماعی - زهرا رفیعی: نخستین کنگره کشوری پیشگیری از سوء‌مصرف مواد‌مخدر بدون حضور هیچ کدام از مدعوین سخنران برگزار شد.

مسئولین کنگره علت حضور نداشتن وزرا  را جلسه غیرمترقبه استانی هیأت دولت عنوان کردند. قرار بود در این همایش وزرای آموزش و پرورش و بهداشت به همراه دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و رئیس سازمان بهزیستی سخنرانی کنند.

این کنگره که برنامه‌ریزی آن از سال 86 شروع شده است با محور‌های اعتیاد در خانواده، محیط کار، محیط‌های آموزشی، محله و رسانه‌ها تا 6 اسفند در دانشگاه بهزیستی و توانبخشی ادامه خواهد داشت.

طه طاهری، قائم مقائم دبیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، گفت: استراتژی کلی مقابله با مواد‌مخدر، تهاجمی خواهد بود. در حال حاضر 10 میلیون نفر به‌طور مستقیم در معرض پیامد‌های اعتیاد قرار دارند.

براساس نتایج یک تحقیق 82درصد از مردم گفته‌اند که نخستین نگرانی آنها موضوع اعتیاد است.  وی با اشاره به اینکه چاره‌ای جز پیشگیری از مواد‌مخدر نداریم، گفت: اخیرا پلیس تهران محموله هزارکیلویی مواد‌مخدری را کشف کرده‌اند که هزینه جاسازی مواد‌مخدر در آن حدود 300 میلیون تومان بوده است. شرایط به‌گونه‌ای است که باید برای مشکل مردم کاری کرد.

مسئله مواد‌مخدر فقط مسئله مردم عادی نیست. طه طاهری از گریه یکی از مسئولین کشور گفت که پس از پیدا کردن مواد‌مخدر شیشه، آن هم 100درصد خالص در جیب فرزندش به سراغش آمده بود.

وی گفت: مواد‌مخدر به‌عنوان تهدیدی برای امنیت کشور است که در خانه همگان نشسته است و نمی‌توان نگاه انفعالی داشت. کنگره امروز نخستین گام برای ورود تهاجمی به عرصه پیشگیری از مواد‌مخدر است.

تصویب طرح جامع پیشگیری

طاهری در ادامه اشاره‌ای به طرح جامع پیشگیری ملی کشور از اعتیاد کرد که قرار بود ظرف مدت 3ماه تدوین شود. این طرح هم‌اکنون در مرحله ویرایش سوم قرار دارد و پس از بررسی نخبگان و کارشناسان اردیبهشت 89 در صحن ستاد به تصویب نهایی خواهد رسید.

در این طرح وظایف و مسئولیت‌های دقیق همه دستگاه‌های عضو در ستاد مشخص شده است. این برنامه درنهایت منجر به کاهش تعداد افرادی خواهد شد که به اعتیاد روی می‌آورند، همچنین جمعیت سالم کشور را مصون خواهد کرد. همه جمعیت سوءمصرف‌کننده نیز تا پایان سال 89 زیر پوشش برنامه‌های درمانی و کاهش آسیب قرار خواهند گرفت.

شربت تریاک امسال توزیع خواهد شد

طه طاهری از قطعی بودن توزیع شربت تریاک تا پایان امسال خبر داد و گفت: روز گذشته جلسه مشترک با وزارت بهداشت در مورد نحوه عملیاتی کردن طرح برگزار شد و تصمیم نهایی این جلسه توزیع قطعی آن تا پایان سال بود.  وی پخش نشدن شربت تریاک را شایعه دانست.

کد خبر 102199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز