یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

فیلم "عسل" ساخته سمیح کاپلانوغلو فیلمساز ترکیه‌ای برنده جایزه خرس طلایی شصتمین دوره جشنواره برلین شد

به گزارش اسکرین دیلی، عسل سومین قسمت از سه‌گانه سینمایی کاپلانوغلو پس از 2فیلم «شیر» و «تخم‌مرغ» است.این نخستین بار است که یک فیلمساز اهل ترکیه برنده جایزه خرس طلایی جشنواره برلین می‌شود.

پیش از این در سال 2004 فاتح آکین فیلمساز ترک تبار و تبعه آلمان با فیلم «برو جلو» برنده جایزه خرس طلایی برلین شده بود. عسل که محصول مشترک آلمان و ترکیه است همچنین برنده جایزه ویژه هیات داوران در بخش مسابقه شده بود.

سینمای اروپای شرقی را می‌توان برنده اصلی جشنواره برلین دانست؛ چرا که در  شب اختتامیه 4جایزه به فیلم‌های این منطقه تعلق گرفت.فیلم «چگونه تابستان را به پایان رساندم» ساخته الکسی پوپوگربسکی محصول روسیه برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره شد.

این جایزه به‌طور مشترک به 2 بازیگر فیلم یعنی گریگوری دوبریگین و سرگئی پوسکپالیس اهدا شد، در حالی که پاول کوستومارف فیلمبردار فیلم نیز جایزه بهترین فیلمبرداری را به‌خود اختصاص داد.

علاوه بر آن فیلم رومانیایی «اگر بخواهم سوت بزنم، سوت می‌زنم» ساخته فلوریان سربان برای دستیابی به چشم‌اندازی تازه در سینمای هنری برنده جایزه آلفرد باوئر شد. این فیلم همچنین جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره را نیز دریافت کرد.

در حالی که فیلم‌هایی از سینمای آسیا آغاز‌کننده و به پایان رساننده جشنواره امسال بودند، این سینما از جوایز بی‌نصیب نماند.وانگ کوانان که در سال 2007 جایزه خرس طلایی را برای ساخت فیلم «عروسی تویا» به دست آورده بود، امسال جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را برای فیلم «جدا و با هم» به‌خود اختصاص داد.

جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نیز به شینوبا تراجیما بازیگر ژاپنی فیلم «کاتر پیلار» ساخته کوجی واکاماتسو اهدا شد. رومان پولانسکی فیلمساز جنجالی که در حبس خانگی به سر می‌برد هم جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم «روح نگار» دریافت کرد.

مراسم اختتامیه در حضور 1600‌میهمان در برلیناله پالاست برگزار شد. جمعه گذشته هم داوران بخش نسل جوان، فیلم «از باد بپرسید» را به‌عنوان برترین فیلم کوتاه برگزیدند.

کد خبر 102027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز