پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

آزاده بابایی‌نژاد: شهر کپنهاگ با جمعیتی در حدود 2میلیون نفر که اکثریت آنها را پیروان مذهب پروتستان تشکیل می‌دهند، پایتخت کشور دانمارک است.

 نرخ بی‌سوادی در این کشور صنعتی پیشرفته اروپایی تقریبا به صفر رسیده و از آنجا که دانمارکی‌ها به اخلاقیات، بسیار توجه دارند این کشور، یکی از هشت عضو اتحادیه مبارزه با قاچاق زنان است. طبق قوانین این اتحادیه، مجازات قاچاق انسان، 8سال حبس است.
در کپنهاگ نیز همچون سایر شهرهای دانمارک، مردم ترجیح می‌دهند برای رفتن به محل کارشان یا حتی خرید ساده روزانه منزل، از دوچرخه استفاده کنند.

 به منظور توجه به دوچرخه‌سواران و حمایت بیش از پیش دولت از محیط زیست، در اکثر خیابان‌های کپنهاگ راه مخصوص تردد دوچرخه‌سواران طراحی شده و در این راه مخصوص، تابلوهایی وجود دارد تا به اتومبیل‌رانان یادآوری کند که به دوچرخه‌سواران توجه داشته باشند.

در کپنهاگ - بر خلاف سایر شهرهای اروپایی - مزاح و شوخی، نقش به‌سزایی در روابط مردم دارد؛ آنها بسیار به یکدیگر متلک می‌گویند. شاید این نوع شیوه تعامل به‌ویژه در محل کار، تند و غیرقابل‌ تحمل به نظر برسد ولی این طرز رفتار، برخاسته از رفاقت و احترام متقابل آنهاست و اصلا در حکم بی‌احترامی و تخلیه عقده‌های روانی برداشت نمی‌شود. یکی از جالب‌ترین خصوصیات مردم کپنهاگ، علاقه وافر آنها به برپایی جشن است.

پیش‌پا‌افتاده‌ترین مناسبت از جمله خرید خانه نو، اتمام تحصیلات و... یک کپنهاگی را بر آن می‌دارد تا مهمانی برگزار کند و طی آن دوستان و آشنایان خود را دعوت کند. اگر روزی به یکی از این مهمانی‌ها در کپنهاگ دعوت شدید، از دیدن پرچم کشور دانمارک روی میز پذیرایی خانه میزبان، اصلا تعجب نکنید؛ آنها به پرچم کشورشان علاقه وافری دارند زیرا معتقدند این پرچم از آسمان برای آنها به زمین افتاده است.

شب‌ها بهترین موقع برای برپایی یک مهمانی است زیرا مردم دوست دارند بعد از پایان کارهای روزانه‌شان، به تفریح و جشن بپردازند. در این مهمانی‌ها، دوستان، فامیل و همکاران برای صرف غذا و نوشیدنی دعوت می‌شوند و گاهی تا پاسی از شب به پایکوبی می‌پردازند. میزبان این جشن‌ شبانه از شما به عنوان یک مهمان انتظار دارد که حتما با یک دسته‌گل یا جعبه شکلات حاضر شده و به پاس زحمت میزبان، آن را به او تقدیم کنید.

 یکی از باشکوه‌ترین این جشن‌ها، در شب کریسمس برگزار می‌شود که در آن، خانواده‌ها دور یکدیگر جمع شده، غذا می‌خورند و به یکدیگر هدیه می‌دهند. اکثر آنها دور درخت کریسمس تزئین‌شده با ستاره‌ای در بالای آن، می‌رقصند و سرودهای مختص این شب را می‌خوانند و گروه زیادی نیز در مراسم دعای کریسمس در کلیسا شرکت می‌کنند.

ماه نوامبر در دانمارک، ماه بی‌خوابی مردم تا سپیده‌دم است. در این ماه و پیش از رسیدن سال نو میلادی، خیابان‌ها و مغازه‌ها با شاخه‌های درخت کاج مزین می‌شود. بسیاری از مغازه‌ها اجناس خود را حراج می‌کنند - آن هم با قیمت‌های بسیار پایین - و عمده مشتریان آنها را دانشجویان و افراد کم‌درآمد جامعه تشکیل می‌دهند.

ویترین مغازه‌ها با انواع و اقسام لامپ‌های رنگارنگ روشن است و اگرچه در این ماه در دانمارک برف می‌بارد اما مردم - بی‌اعتنا به برف - شب‌ها به خیابان می‌آیند، خرید می‌کنند و خود را برای استقبال از سال جدید میلادی آماده می‌کنند. تعداد زیادی از کودکان و دانش‌آموزان این کشور، تقویم کریسمس دارند و کانال‌های مختلف تلویزیونی نیز برنامه‌های تقویم کریسمس را پخش می‌کند.

این برنامه‌ها در 24روز برای اقشار مختلف جامعه دانمارک پخش می‌شود و آنها نیز با اشتیاق فراوان، این برنامه‌ها را مشاهده می‌کنند. روزهای 25 و 26دسامبر، روزهای اول و دوم کریسمس به شمار می‌رود و خانواده‌ها سعی می‌کنند آیین‌های خاص این دو روز را به جا آورند. یکی دیگر از اعیاد مردم دانمارک، عید پاک است که هر سال در ماه مارس یا آوریل برگزار می‌شود. زمان برپایی عید چهلم مسیح نیز ماه ژوئن است.

 علاوه بر رسوم مذهبی و جشن مسیحیان به مناسبت احیای مسیح در عید پاک، رسم است که مردم به یکدیگر تخم‌مرغ عید پاک بدهند که معمولا یک تخم‌مرغ شکلاتی است. تخم‌مرغ از روزگاران قدیم در دانمارک سمبل باروری و بهروزی به شمار می‌‌رفته است. برخی مسیحیان نیز رسم دارند که در عید چهلم مسیح، صبح بسیار زود از خواب بیدار شده و به تماشای رقص خورشید بنشینند و جشن ناهار عید را در طبیعت برپا کنند.

گفتنی است که در دانمارک، مستی ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی هنگام رانندگی، جریمه‌های سنگینی به همراه دارد و حتی در مواردی گواهینامه رانندگی شخص خاطی برای همیشه باطل می‌شود. هنگام رانندگی با اتومبیل یا موتورسیکلت، میزان الکل خون نباید از 05/0درصد بیشتر باشد.

جالب است بدانید مردم دانمارک و به‌ویژه کپنهاگی‌ها اهمیت ویژه‌ای برای وقت خود قائلند؛ آنها طبق ساعت کار می‌کنند و انتظار دارند که شما دقیقا سر ساعت قرار - نه زودتر و نه دیرتر - حاضر باشید. در مورد قرارهای خصوصی و کاری و همچنین قرار با پزشکان و دندانپزشکان نیز همین‌طور است؛ تاخیر یا غیبت بدون دلیل موجه، مطمئنا باعث نامحبوب‌شدن شما می‌شود. اساسا هر دانمارکی به دلیل خلف وعده، به‌شدت عصبانی می‌شود و برای زدوده‌شدن دلگیری حاصل از آن، به زمانی طولانی نیاز است.


والدین کپنهاگی، علاقه زیادی دارند که برای فرزندان‌شان جشن تولد بگیرند. تهیه کیک تولد، نان، شیرکاکائو، نوشابه و برگزاری بازی‌های دسته‌جمعی، از برنامه‌های ثابت جشن تولد کودکان در دانمارک است.

سال‌هاست که نام کشور دانمارک با نام هانس کریستین آندرسن - خالق رمان خواندنی «جوجه اردک زشت» و قصه «پری کوچک دریایی» - گره خورده است. هنوز هم این دو قصه زیبا نه‌تنها در دانمارک بلکه در سراسر جهان، محبوب همه کودکان است. هرساله هزاران جهانگرد از سراسر جهان برای دیدن موزه آندرسن که خانه مسکونی او بوده به شهر ادینس سفر می‌کنند.

 در مراسم بزرگداشت این نویسنده فقید که هر سال برپا می‌شود، خانواده سلطنتی دانمارک و بازیگران و چهره‌های معروف ادبی جهان حضور می‌یابند. دانمارکی‌ها به خاطر هم‌وطن‌بودن با این نویسنده، بسیار به خود می‌بالند و هرساله گروه انبوهی از دانمارکی‌ها با گردهمایی در خیابان‌های شهر ادینس، یاد او را گرامی می‌دارند.

کد خبر 10177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز