چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

برخلاف روال متداول هر ساله، این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید و فروش خودرو رونق چندانی نداشته و هنوز هم رکود حرف نخست بازار معاملات خودروهای داخلی و وارداتی است.

 این امر موجب شده تا حتی تعطیلات چند روز‌اخیر نیز تأثیر چندانی در رونق بازار خودرو نداشته باشد. این رکود در حالی شکل گرفته که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر کاهش درآمدهای ناشی از واردات خودرو و افزایش واردات خودروهای خارجی در ماه گذشته نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به گوش رسید.

یک عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با اشاره به رکود اخیر بازار خودرو اعلام کرده است، بازار خرید و فروش خودروی سواری تهران در هفته گذشته نیز مانند هفته‌های پیش از آن راکد بوده است.

کمال عزیزی قناد با بیان اینکه بر خلاف برخی انتظارات هنوز بازار خرید و فروش خودرو از رونق چندانی برخوردار نشده است، افزود: هفته گذشته، خریداران خودرو در بازار تهران بیشتر به‌دنبال خرید خودرو پژو 206 بودند و هر دستگاه این خودرو از نوع تیپ 2 به قیمت 136میلیون و 500 هزار ریال معامله شد. با این شرایط در معاملات هفته جاری نیز هر دستگاه خودرو پراید بنزین سوز سفید رنگ 77میلیون و 500هزار ریال و هر دستگاه خودروی پراید دوگانه سوز در بازار تهران به قیمت 85میلیون ریال به خریداران عرضه شد.

به گفته عزیزی قناد، در هفته گذشته هر دستگاه خودرو پژو 405 (جی. ال. ایکس) دوگانه‌سوز 140 میلیون ریال، بنزینی 13میلیون و 800 هزار ریال و هر دستگاه خودروی سواری مزدا 3 فول تیپ 3 گروه خودروسازی بهمن با قیمت 355 میلیون ریال به خریداران فروخته شد. همچنین هر دستگاه خودرو ریو نیز طی هفته جاری در بازار تهران به قیمت 138 میلیون ریال عرضه شد.

این فعال بازار خرید و فروش خودروی تهران، قیمت هر دستگاه خودرو ماکسیمای فول اتوماتیک در هفته جاری را  417میلیون ریال و خودرو زانتیا را 270میلیون ریال اعلام کرده و افزود: در این دوره زمانی هر دستگاه خودروی سمند(ال.ایکس) در بازار تهران به بهای 151 میلیون ریال و پژو پارس با کلید ضد‌سرقت 170میلیون ریال خرید و فروش شد، ضمن آنکه نوع دوگانه سوز این خودرو 170 میلیون و 800هزار ریال و با ترمز ABSنیز 175میلیون ریال قیمت داشت.

این کارشناس خرید و فروش خودرو در بازار تهران می‌گوید: در هفته جاری، هر دستگاه خودروی سواری تندر 90 E1 به قیمت  127میلیون ریال و خودرو سواری تندر 90-E2 SP شرکت پارس خودرو به رنگ سفید به قیمت 147 میلیون ریال به خریداران عرضه شد. همچنین هر دستگاه خودرو سوزوکی ویتارا فول سفید رنگ ایران خودرو مدل 2010 در هفته جاری در نمایشگاه‌های سطح شهر تهران به قیمت 410 میلیون ریال به فروش رفت. در این بازار هر دستگاه خودرو سواری مگان پارس خودرو 2000 اتوماتیک فول به قیمت 315میلیون ریال و مدل 1600 دنده‌ای به قیمت 260میلیون و 800 هزار ریال به خریداران آن عرضه شد.

افزایش 5درصدی واردات خودرو

گرچه آمار ارائه شده از سوی گمرک نشان‌دهنده کاهش واردات خودرو در 10 ماه سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته است، اما این آمار از رشد 5 درصدی واردات در دی ماه نسبت به ماه‌های گذشته حکایت دارد.به گفته فعالان بازار خودرو، رکود به‌وجود آمده در بازار خودروهای وارداتی که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده بود موجب شد تا واردکنندگان تمایلی به ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور نداشته باشند، اما با نزدیک شدن به پایان سال‌جاری و احتمال اجرای قانون اموال تملکی درباره خودروهای انبار شده در گمرکات کشور وارد‌کنندگان، ترخیص خودروهای موجود در گمرکات کشور را آغاز کرده‌اند که این امر رشد 5 درصدی واردات خودرو را در دی ماه به همراه داشته است.

کد خبر 101735

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز