سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از پایان 2جشنواره تئاتر و سینمای فجر، فصل آخر جشنواره‌های هنری فجر، با برگزاری جشنواره‌های موسیقی و هنرهای تجسمی، یک هفته دیگر آغاز می‌شود.

به این دو جشنواره البته باید جشنواره شعر فجر را نیز اضافه کرد که البته از یک ماه پیش آغاز شده و  اول اسفند مراسم اختتامیه‌اش در تالار وحدت برگزار می‌شود.

اما جشنواره شعر، متأسفانه حتی با هنرهای تجسمی نیز قابل رقابت نیست و شکل برگزاری‌اش با میزان جذابیت شعر و شاعرانی که مردم حتی نام بسیاری از آنها را نشنیده‌اند سبب می‌شود، عملا به جشنواره‌ای خصوصی‌تر و برای گروه خاصی از اهالی شعر تبدیل شود.

جوایز فقط نقدی

اما در جشنواره هنرهای تجسمی، مهم‌ترین اتفاق، حذف سفر ونیز و اهدای سکه بهار آزادی از جوایز است و قرار است تنها جوایز نقدی به برگزیدگان اهدا شود.
دبیر کل جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال در این باره می‌گوید: جوایز این دوره به‌شکل نقدی اهدا خواهد شد تا به سرعت قابل اهدا و پرداخت باشد و در نهایت به تولید اثر هنری منجر شود.

البته عباس میرهاشمی سفر ونیز را کلا رد نکرده و می‌گوید: تعریف پروژه سفر مطالعاتی برای برگزیدگان، در کنار دریافت جوایز نقدی همچنان در حال بررسی است.

‌امسال به نفرات اول تا سوم هر 7بخش این جشنواره به‌ترتیب 5میلیون، 4میلیون و 3میلیون تومان اهدا می‌شود. در بخش نگارگری و خوشنویسی هم که گرایش‌های مختلفی دارند، در هر گرایش یک نفر به‌عنوان برگزیده اعلام خواهد شد و 5 میلیون تومان دریافت خواهد کرد. جوایز بخش کاریکاتور نیز که تنها بخش بین‌المللی این جشنواره است، به یورو محاسبه می‌شود؛ نفرات اول تا سوم به‌ترتیب مبلغ 3 هزار یورو، 2هزار یورو و هزار یورو.

سال گذشته امتیاز اعزام به ایتالیا و بازدید از جشنواره بین‌المللی ونیز به‌مدت یک هفته، جایزه نفر اول بود و به 3برگزیده دیگر 20 سکه بهار آزادی اهدا شد که امسال همه جوایز از شکل امتیاز سفر مطالعاتی و سکه بهار آزادی خارج شده و به جوایز نقدی تبدیل شده‌اند.

به جز این، قرار است در فاصله برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر که از 12 بهمن شروع شده و تا 12 اسفند ادامه دارد، روزی با عنوان «روز تجسمی» در هر یک از استان‌ها نامگذاری شود. به گفته محمود شالویی، مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این روز با برپایی نمایشگاه‌های مختلف تجسمی، کارگاه‌های آموزشی و تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان تجسمی استان، روز تجسمی آن استان گرامی داشته می‌شود و به این ترتیب سراسر کشور، همزمان با جشنواره هنرهای تجسمی فجر، رویدادهای تجسمی را در استان شان تجربه خواهند کرد.

معرفی هیأت انتخاب موسیقی فجر

در جشنواره موسیقی فجر شاید مهم‌ترین خبر، معرفی هیات انتخاب آثار در 5شاخه سنتی، ارکسترال، کلاسیک، نواحی و آواز جمعی باشد. روابط عمومی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، دیروز داوود گنجه‌ای، محمد سریر، داریوش پیرنیاکان، سعید ثابت، حمیدرضا نوربخش و مسعود شعاری را به‌عنوان هیات انتخاب در بخش سنتی و ارکسترال معرفی کرد.

همچنین دکترحسن ریاحی، علیرضا مشایخی و فرید عمران گروه‌های موسیقی در بخش کلاسیک را انتخاب کرده‌اند و در بخش آواز جمعی نیز شهلا میلانی، رازمیک اوحانیان و مهدی شمس نیکنام انتخاب گروه‌ها را برعهده‌ داشته‌اند.

انتخاب آثار بخش نواحی هم برعهده ایرج نعیمایی، هوشنگ جاوید و جهانگیر نصری اشرفی بوده است. انتخاب گروه‌های موسیقی در بخش پاپ جشنواره امسال را هم سیمون آیوازیان، کیوان میرهادی و امیر بکان عهده دار بوده‌اند.

اما یکی دیگر از نکات جالب مرتبط با جشنواره موسیقی امسال، اظهارات یکی از اعضای هیات انتخاب گروه‌های کرال است که روز گذشته توسط روابط عمومی جشنواره منتشر شد.

مهدی شمس نیکنام می‌گوید: جایگزینی آثار کرال ملی به جای آثار موسیقی‌دان‌های خارجی باید در اولویت برنامه‌های جشنواره‌ها و به‌ویژه جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باشد. هم‌اکنون بیشتر گروه‌های کر به اجرای آثار آهنگسازان کشورهای دیگر می‌پردازند؛ این در حالی است که کشور ما از نظر موسیقی غنی است.

با این وصف به‌نظر می‌رسد در جشنواره امسال، دست‌کم در این رشته، کمتر شاهد آثار بزرگ دنیا خواهیم بود.بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از 7 تا 14 اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

کد خبر 101699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز