دبیر علمی سومین همایش ملی آب و فاضلاب از 10 برابر شدن مصرف سالانه آب طی 40 سال اخیر در تهران خبر داد و گفت:

بر خلاف رشد حدود 6/2 درصدی جمعیت تهران در این دوره، مصرف آب با رشد متوسط سالانه 6 درصدی همراه بوده است.

محمدرضا جلیلی قاضی‌زاده که به مناسبت برپایی سومین همایش ملی آب و فاضلاب با رویکرد اصلاح الگوی مصرف که 4 و 5 اسفند ماه در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: هم اینک سرانه مصرف آب در شهر تهران تا 360 لیتر در روز به‌ازای هر نفر می‌رسد که این رقم دوبرابر استاندارد جهانی است.

وی رشد صنایع مختلف در داخل و اطراف کلانشهر تهران، فضای سبز مورد نیاز و از همه مهم‌تر رشد بی‌رویه جمعیت در مقابل ثابت بودن منابع آبی و کاهش نزولات جوی در سال‌های اخیر را به‌عنوان دلایلی دانست که می‌تواند مسئله تامین آب تهران را به چالش جدی تبدیل کند.

به گفته جلیلی قاضی‌زاده درصورتی که مصرف سالانه آب، روندی شبیه آنچه در 40 سال اخیر روی داده، داشته باشد، انتظار می‌رود تا سال 1400 مصرف سالانه آب به 1350 میلیون مترمکعب برسد که با فرض استفاده از حداکثر ظرفیت سدهای کرج، لار، لتیان، ماملو و طالقان در سال‌های پرآبی، نیازمند برداشت بیش از 350 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های آب زیرزمینی خواهیم بود.

وی ادامه داد‌: در پژوهشی که جزئیات آن در سومین همایش ملی آب و فاضلاب ارائه خواهد شد، یافته‌هایی در مورد مشکلات و راهکارهای تامین آب تهران ارائه خواهد شد.

دبیر سومین همایش ملی آب و فاضلاب افزود‌: در این پژوهش پس از شناخت مصرف‌کنندگان عمده شهر به بررسی کمیت و کیفیت آب مورد نیاز آنها پرداخته شده، سپس منابع تامین آب موجود شامل شبکه آبرسانی انتقالی از سدهای مجاور شهر تهران، چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، آب‌های روان سطحی و فاضلاب تصفیه‌شده مورد تحلیل قرار می‌گیرد و با توسعه و استفاده از یک مدل بهینه‌سازی‌ خطی نحوه تامین آب هر مصرف‌کننده از نظر محل تأمین و کمیت آن تعیین می‌شود.

شایان ذکر است، سومین همایش ملی آب و فاضلاب با رویکرد اصلاح الگوی مصرف، با ارائه بیش از 200 مقاله علمی، 4 و 5 اسفند ماه، با مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دانشگاه صنعت آب و برق (شهید عباسپور) برگزار می‌شود.

کد خبر 101528

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز