مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: همزمان با روز ملی فناوری فضایی، چندین طرح مهم هوا- فضا صبح 14 بهمن با حضور رئیس‌جمهوری و وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران رونمایی شد.

به گزارش مهر، در این مراسم از ماهواره ملی طلوع، نمونه مهندسی ماهواره ملی مصباح 2، نمونه مهندسی ماهواره نوید علم و صنعت، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر سیمرغ رونمایی شد و نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای گشایش یافت.

ماموریت اصلی ماهواره ملی طلوع، تصویربرداری تک طیفی با تفکیک پذیری 50 متر و ذخیره و ارسال داده‌های تصویری به ایستگاه‌های زمینی دریافت تصویر است که به این منظور با ایستگاه‌های زمینی تله‌متری، ردگیری و فرمان و مرکز کنترل طرح، قابلیت تبادل داده‌های پایش و کنترل ماهواره‌ای را دارد.

با توجه به ویژگی‌های تصاویر ماهواره‌ای طلوع می‌توان کاربردهایی همچون نقشه‌برداری زمین در مقیاس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه‌های آبی و دریا، بررسی علوم کشاورزی، جنگلی و نظایر آن را برای این تصاویر برشمرد.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پایین و ارتفاع مدار آن بیش از 500 کیلومتر است و 2 سال عمر مفید برای آن پیش‌بینی می‌شود. انرژی این ماهواره را سلول‌های خورشیدی روی بدنه و باتری‌های ثانوی تأمین می‌کند.

ماهواره ملی مصباح2 از نوع ماهواره‌های مخابراتی است که در باند یواچ‌اف کار می‌کند. ماموریت اصلی این ماهواره ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع‌آوری و پخش داده‌ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است.

هدف از توسعه طرح مصباح2، کسب دانش فنی، تحلیل، ساخت و آزمایش ماهواره‌ای به‌صورت بومی، دستیابی به فضا از طریق طراحی و پرتاب یک ماهواره نزدیک به زمین و ایجاد یک شبکه ارتباطی ماهواره‌ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ایران یا دیگر نواحی جغرافیایی دنیاست.

ماهواره نوید علم و صنعت نخستین ماهواره علمی دانشجویی کشور است که به‌صورت بومی ساخته شده و ماموریت آن تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر مبتنی بر روش جاروبی و به‌صورت تک باند است.

نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ که در ایران طراحی و ساخته شده قادر است با استفاده از نصب جدید و پیشرفته موتورهای سوخت مایع، انرژی لازم را برای قرار دادن ماهواره‌هایی تا وزن 100 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری زمین تأمین کند.

موتور ماهواره‌بر سیمرغ از ترکیب 4 موتور 32 تنی تشکیل شده است و می‌توان از آن در ماهواره‌‌برهایی با قدرت زیادتر در آینده استفاده کرد. این موتور می‌تواند ماهواره‌هایی با وزن 700 کیلوگرم را در مدار 1000 کیلومتری زمین قرار دهد.

رئیس‌جمهوری در این مراسم گفت: ما 2 گام دیگر داریم که ادعا کنیم همه آسمان می‌تواند در تسخیر دانشمندان کشور قرار گیرد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره چشم‌انداز موفقیت‌های ایران در عرصه فضا افزود: افق و دورنمای ما در عرصه فضا فرستادن ماهواره‌های سنگین‌تر در مدارهای بالاتر است.

بازتاب‌های خارجی

رونمایی ماهواره‌ها و ماهواره بر کاوشگر  3 و حمل موجودات زنده به فضا، رسانه‌های غربی را به بازتاب گسترده برنامه‌های فضایی ایران واداشت.به گزارش مهر، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: ایران با موفقیت، یک موش، لاک پشت و کرم را به فضا فرستاد.

کاوشگر3 که در زبان انگلیسی به معنای اکسپلورر 3 است بخشی از یک برنامه فضایی ایران است که قدرت‌های غربی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند.خبرگزاری فرانسه نیز از پرتاب موفقیت آمیز یک موشک ماهواره بر ساخت داخل ایران خبر داد و نوشت: کپسول آزمایشی که این موشک با خود حمل می‌کند از این توانایی برخوردار است که اطلاعات تجربی خود را به زمین بازگرداند. همچنین محمود احمدی‌نژاد از موشک ماهواره بر دیگری به نام سیمرغ خبر داد.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت: موشک کاوشگر3 به مناسبت جشن‌های سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 1979 آزمایش شد. دقیقا یکسال قبل، ایران برای نخستین بار ماهواره ساخت خود را در مدار قرار داد.همچنین خبرگزاری ایتالیا و شبکه تلویزیونی دولتی «رای» نیز ضمن گزارشی از برنامه‌های ماهواره امید و موشک سفیر 2 به معرفی 3 ماهواره جدید یامهدی، مصباح 2 و طلوع پرداختند.

کد خبر 100972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز