چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه استان‌ها - روشنک محمدی: آمارهای وزارت بهداشت گویای این واقعیت تلخ است که 64 درصد از حوادثی که برای کودکان کشور رخ می‌دهد، ناشی از حوادث خانگی است

به‌طوری که در این حوادث 54 درصد کودکان پسر و 46 درصد کودکان دختر آسیب می‌بینند.

در حال حاضر مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح دومین علت مرگ کودکان عنوان شده است. طبق بررسی‌ها، بسیاری از کودکانی که در بـخـش‌ اطـفـال بیمارستان‌ها بستری هـسـتـنـد به‌علت حــوادث ناشی از بی‌دقتی پدر و مادرها بـسـتــری‌ شــده‌انــد.

براساس آمار، حدود 2 درصد این  دسته مرگ‌ها ناشی از غفلت‌هایی است که در مـنــزل نسبت به کــودکــان می‌شود و کودک به‌دلیل مشغول بودن مادر به کارهای خانه دچار حادثه می‌شود.

خانواده دیر می‌جنبد

دکتر مریم میرابراهیمی، متخصص اطفال و مدرس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مراجعه دیرهنگام و بی‌توجهی والدین علت مرگ 28 درصد از کودکان ایرانی بر اثر حوادث است، گفت: 36 درصد از رخداد حوادث برای کودکان ایرانی ناشی از سوانح رانندگی و 64 درصد مربوط به حوادث خانگی است.

وی اظهار کرد: هرچند حوادث رانندگی از فراوانی بیشتری برخوردار است، اما به‌نظر می‌رسد به حوادث خانگی در کشور توجهی نشده است. همچنین دو سوم از مجموع مرگ‌ و میر کودکان  یک تا 59 ماهه کشور نیز  در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد. مرگ خارج بیمارستانی کودکان به معنای نبود دسترسی و مراجعه بهنگام به مراکز درمانی کشور است.

میرابراهیمی علت مرگ 18 درصد از کودکان یک تا 59 ماهه کشور را ناشی از حوادث و سوانح غیرعمدی و 18 درصد را ناهنجاری‌های مادرزادی و کروموزومی برشمرد و گفت: 13 درصد مرگ‌ها نیز به‌علت بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی و 8 درصد بیماری‌های عفونی اعم از انگلی و اسهالی رخ می‌دهد.

بیشترین تهدید‌کننده‌ها

احسان طاهری، امدادگر اورژانس خراسان رضوی نیز درباره بیشترین آسیب‌ها و صدمات به کودکان می‌گوید: بعد از حوادث رانندگی، غرق شدگی، انسداد مجاری تنفسی با مواد جامد و برگشت غذا به داخل گلو و ریه، سوختگی با مواد داغ و آتش، مسمومیت اتفاقی با مواد و دارو، سقوط از ارتفاع و عوارض ناخواسته داروها از دیگر علت‌های مرگ و میر کودکان یک ماهه تا 5 ساله استان است.

وی با اشاره به کاهش موارد حوادث رانندگی در گروه سنی کودکان در سال‌های اخیر تصریح کرد: این در حالی است که در این سال‌ها متأسفانه سایر حوادث به نسبت افزایش داشته است.

طاهری اظهار داشت: بی‌توجهی به کودک در وسیله نقلیه، استاندارد نبودن کمربند ایمنی خودرو برای کودکان و قرار دادن کودکان خردسال در صندلی جلو از عوامل زمینه‌ساز حوادث رانندگی مربوط به کودکان خراسان محسوب می‌شود.

روستاها بیشتر از شهرها

دکتر فرزام بیدارپور ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سوانح و حوادث بیشترین علل مرگ و میر کودکان در کشور و این استان است گفت: حوادث به‌دلیل کوتاهی بزرگ‌ترها  اتفاق می‌افتد و در عوض پیامدهای آن یعنی درد و رنج و معلولیت گریبانگیر کودکان بی‌گناه می‌شود.

وی افزود: بعد از حوادث رانندگی، سوختگی، مسمومیت، سقوط از ارتفاع؛ خفگی و بریدگی نیز دیگر علت‌های مرگ و میر کودکان در استان است.بیدارپور در ادامه با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال 74 مورد مرگ کودکان زیر 5 سال در استان کردستان گزارش شده است، افزود: 21 مورد از این مرگ‌ها نیز بر اثر سوانح و حوادث بوده است.

وی اظهار داشت: بیشترین حوادث منجر به مرگ کودکان در روستاها اتفاق می‌افتد و پسران بیش از دختران به‌دلیل حوادث جان خود را از دست داده‌اند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در راستای پیشگیری از مرگ و میر کودکان ناشی از سوانح و حوادث، از مهرماه امسال برنامه پیشگیری از سوختگی و مسمومیت‌ها را در ادامه روند تکمیل برنامه مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی اطفال به‌صورت آزمایشی در شهرستان کامیاران اجرا کرده که پس از بررسی و تجزیه و تحلیل نهایی سال آینده در سراسر استان اجرا خواهد شد.

امنیت را به کودکان هدیه کنید

عظیم عظیمی، روان‌شناس کودک و مشاور بهزیستی استان کرمانشاه بر این باور است که یکی از راه‌های کاهش مرگ و میرهای کودکان کشور که در اثر بی‌دقتی‌ ایجاد می‌شود، ارائه آموزش به والدین آنهاست.

وی گفت: همان‌گونه که در سال‌های اخیر مراقبت‌های قبل از بارداری به مادران و پدران آموزش داده می‌شود و بعد از زایمان نیز مادران روش‌های رسیدگی به کودک و شیردهی را آموزش می‌بینند، لازم است بدانند که کدام کارهای آنها می‌تواند حیات کودکانشان را تهدید کند.

عظیمی ادامه داد: نشاندن کودکان روی صندلی جلو، بغل کردن آنها حین رانندگی و ایستادن کودکان پشت صندلی راننده بیشترین مواردی است که درصورت بروز تصادف و یا ترمزهای شدید باعث مرگ کودکان می‌شود.

با وجود آنکه طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، جای کودک در صندلی عقب تعیین شده است، باز هم حوادث رانندگی بیشترین دلیل مرگ کودکان در ایران عنوان می‌شود.

وی انسداد مجرای تنفسی در اثر بلعیدن اشیای مختلف را نیز دومین دلیل مرگ کودکان بعد از حوادث رانندگی عنوان کرد و گفت: در بسیاری از موارد دیده شده است که بزرگ‌ترها از روی مهربانی خوراکی‌ای را به کودک خورانده‌اند که در مجرای تنفسی کودک گیر کرده و باعث خفگی او شده است.

بیرون آوردن یک شیء از ریه کودک کار بسیار راحتی است، تنها با دمر کردن و زدن ضربات آهسته پشت کودک می‌توان او را از مرگ حتمی نجات داد. آگاهی نداشتن والدین در این زمینه، جان بسیاری از کودکان را در طول سال بر اثر خفگی تهدید می‌کند.

وی در آخر گفت: همه پدر و مادرها خواهان سلامت فرزندان خود هستند، از همین رو با ارائه آموزش به آنها می‌توان بسیاری از آسیب‌هایی از این دست را کاهش داد  و آمار مرگ کودکان در اثر حوادث خانگی و بی‌دقتی و ناآگاهی خانواده‌ها را به حداقل رساند.

کد خبر 100941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز