مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

کاملیا مافی: آیا تا‌کنون واژه زمین‌خوار به گوشتان خورده است؟ آیا می‌دانید که زمین‌خوار کیست؟ و یا اینکه اصلا چطور می‌شود زمین خورد؟

 درست است به هیچ طریقی نمی‌شود زمین را خورد؛ چون هم برای سلامتی ضرر دارد و هم تا به حال کسی آن را به‌عنوان غذا نخورده است. اما چطور می‌شود که بعضی‌ها زمین را می‌خورند و هیچ لطمه‌ای هم به سلامتی آنها وارد نمی‌شود و در بسیاری موارد حتی وضع بهداشتی و سلامتی آنها بهتر هم می‌شود؟!

جالب است بدانید که آنها زمین را مشتی نمی‌خورند بلکه صدها هکتار زمین را به راحتی آب خوردن بالا می‌کشند! به‌طوری که شهردار کرمان در خبری اعلام می‌کند که زمین خوران یکی از عوامل اصلی افزایش حاشیه‌نشینی در حومه کرمان محسوب می‌شوند.

شهردار کرمان در باره مشکل زمین‌خواری که این روزها گریبان افراد زیادی را گرفته است می‌گوید: زمین‌خواری به 2 صورت انجام می‌شود، نوع اول زمین‌خواری، خرید اراضی کشاورزی حاشیه شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ، قطعه بندی و فروش آن به‌عنوان مسکونی به مردم و تعاونی‌های مسکن است و نوع دیگر آن تصرف اراضی حاشیه شهرها است که البته متعلق به دولت است.

در این حالت پس از قطعه‌بندی، زمین‌ها در ابعاد کوچک‌تر برای بهره‌برداری در امور کشاورزی، ساخت و ساز، صنایع و تولید و... به فروش می‌رسد.  همچنین بد نیست بدانید حتی کشاورزانی که با استفاده از غفلت مأموران دولتی، زمین همجوار زمین خود را روز به روز توسعه داده و به‌اصطلاح یواشکی اراضی دولتی را به ملک خود می‌افزایند، زمین‌خوار هستند

و البته کسانی هم که شبانه در اراضی کشاورزی خانه می‌سازند و مثلاً در جایی که پنجشنبه صبح باغی وجود داشته، شنبه صبح یک خیابان باریک با ده‌ها خانه ساخته شده، به‌وجود می‌آورند هم زمین‌خوارند.

 ابوالقاسم سیف‌الهی همچنین ادامه می‌دهد: یکی از عوامل افزایش حاشیه‌نشینی و مشکلات مربوط به آن به همین موضوع زمین‌خواری برمی‌گردد و آنچه این مشکل را دامن می‌زند، واگذاری آنها به خدمات شهری همچون آب، برق و گاز است.

این مسئول با اشاره به گستردگی و رشد چشمگیر حاشیه‌نشینی در کرمان می‌گوید: در نظر بگیرید اگر این افراد حاشیه‌نشین تا 2 ماه گذشته 50 هزار نفر بودند هم‌اکنون بعد از 2 ماه به یکصد هزار نفر افزایش یافته‌اند.

شهردار کرمان همچنین با اشاره به اینکه توان برخورد مسئولان از سرعت رشد و افزایش حاشیه‌نشینان کمتر است می‌گوید: بر خورد با زمین‌خواران زمین‌های دولتی در حریم شهری به‌عهده سازمان مسکن و شهرسازی است ضمن اینکه حفاظت از زمین‌های خارج شهر به‌عهده اداره منابع طبیعی بوده و شهرداری نیز مسئولیت زمین‌های مربوط به‌خود و زمین‌های محدوده شهری را عهده‌دار است.

اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که با وجود تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و جمع‌آوری ابزارآلات ساختمانی در شهرک‌های حاشیه‌ای از سوی مرکز اجراییات شهرداری کرمان اما همچنان به‌دلیل پراکندگی شهرک‌ها، احداث دوباره ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شده، در شب صورت می‌گیرد.

همشهری استانها

کد خبر 100810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز