جمعه ۱۶ تیر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

فاطمه ابوطالبی: میامی هیت- تیم بسکتبال حرفه ای فلوریدا- در این دوره از رقابت های بسکتبال حرفه ای باشگاه های آمریکا توانست با کسب چهارمین پیروزی خود در برابر تیم دالاس به مقام قهرمانی برسد.

در این دیدار که در سالن اختصاصی تیم دالاس برگزار شد، تیم میامی با نتیجه 95 بر 92 میزبان خود را شکست داد و برای نخستین بار به مقام قهرمانی این دوره از مسابقات رسید.
تیم میامی در مجموع شش بازی برگزارشده، با نتیجه 4 بر 2 حریف خود را پشت سر گذاشت. «دواینه وید» دفاع تیم میامی در این مسابقه با کسب 36 امتیاز به عنوان بهترین بازیکن شناخته شد و توانست تعجب همگان را برانگیزد.
وید پس از کسب عنوان قهرمانی، به همراه تیمش در معتبرترین رقابت های حرفه ای بسکتبال می گوید: «این بهترین احساسی است که در طول زندگی ام داشته ام. در کنار همسر و پسرم در پوست خود نمی گنجم و به این قهرمانی افتخار می کنم».
شکیل اونیل که خود، یکی از ستاره های رقابت های NBA است، می گوید: «قبل از مسابقه می دانستم که قهرمان این مسابقه خواهیم بود و این را نیز می دانستم که من بهترین بازیکن زمین نخواهم بود، چرا که وید در طول سال، این را ثابت کرده بود که او بهترین است. در واقع وید بهترین بازیکنی است که من دیده ام».
اما وقتی قرار باشد در معتبرترین لیگ حرفه ای بسکتبال دنیا یک بازیکن به عنوان بهترین و باارزش ترین بازیکن لیگ انتخاب شود- آن هم لیگی که بیشتر بازیکنانش فوق ستاره های بسکتبال دنیا می باشند- انتخاب، بسیار سخت می شود.
امروزه آوازه و شهرت «ان بی ای» حتی فراتر از مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی اروپا(ABN) می باشد و شاید تنها مسابقات المپیک باشد که نتیجه آن برای هواداران مسابقات بسکتبال جالب و قابل پیگیری باشد.
مسابقات حرفه ای «ان بی ای» از این جهت هواداران و طرفداران زیادی دارد که بیشتر ستارگان بسکتبال جهان در این لیگ حضور دارند؛ از قاره آسیا و آفریقا گرفته تا قاره اقیانوسیه و اروپا. در حال حاضر از قاره آسیا نیز ستاره هایی از کشورهای لبنان چین، کره و... در لیگ حرفه ای «ان بی ای» حضور دارند و با تیم های حاضر در این مسابقات، قراردادهای طولانی مدت امضا کرده اند. در مسابقات حرفه ای آمریکا، همواره بازیکنانی حضور داشته اند که از بقیه هم تیمی هایشان بهتر بوده و در مسابقات به خوبی ظاهر شده اند. «گری پیتون»، «یائومینگ»، «کوب برایانت»، «شکیل اونیل»، «تیم دانکن» و «کوپن گرنت» از جمله این بازیکنان هستند که با حرکت های هنرمندانه، توجه همگان را به خود جلب کرده و هواداران زیادی را به خود اختصاص داده اند.
NBA
زمان شروع رقابت های بسکتبال حرفه ای آمریکا موسوم به ان بی ای (NBA) به ششم ژوئن سال 1946 برمی گردد. این مسابقات در ابتدا تحت نام BAA برگزار می شد و اولین رئیس این اتحادیه، موریس پادولوف بود. در سوم آگوست 1949 NBL (لیگ بسکتبال ملی) نیز تشکیل شد و سه تیم از تیم های حاضر در BAA به این لیگ پیوستند. مسابقات حرفه ای BAA در فاصله سال های 1947 تا 1949 به NBA تغییر نام داد.
در رقابت های بسکتبال حرفه ای آمریکا، تیم ها به دو دسته تقسیم می شوند: تیم های فدراسیون شرق و فدراسیون غرب.
تیم های فدراسیون شرق
* منطقه آتلا نتیک:
بوستون سلتیکز- نیوجرسی نتز- نیویورک نیکز- فیلادلفیا 76ارس- تورنتو راپترز
* منطقه مرکزی:
شیکاگو بولز- سلوتلند ساوالیرز- دیترویت پیستونز- ایندیانا یاکرز
* منطقه جنوب شرقی:
آتلانتا هاوکز- چارلوت بوبکیتز- میامی هیت- اورلاندومجیک- واشنگتن ویزارد.
کنفدراسیون غربی
* منطقه شمال غربی:
دنورناگتز- مینسوتا تیمبرولوز- پورتلندتریل بلازرز- ستل سوپر سونیکز- اوتاجاز
* منطقه پاسیفیک:
گلدن استیت واریورز- لوس آنجلس لیکرز- لوس آنجلس کلیپرز- فونیکس سانز- ساکرامنتو کینگز
* منطقه جنوب غربی:
دالاس موریکز- هوستون راکتز- ممفیز گریزلیس- نیواورلند هورنتز- سن آنتونیو اسپورز
دواینه وید
دواینه وید، بهترین بازیکن رقابت های این فصل بسکتبال حرفه ای آمریکا در 17 ژانویه 1982  در شیکاگو ایلی نویز متولد شد. در زمان کودکی وید، پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند و دواینه به همراه سه خواهرش (تارجیل، ویانا و کیشا) نزد مادرش در جنوب شیکاگو در وضعیتی نه چندان خوب زندگی می کرد. پس از گذراندن دورانی سخت، زمانی که 8 سال داشت و با خواهرش برای ملاقات پدرش رفته بود، دیگر پدر را ترک نکرد و در کنار او ماند. دواینه پس از اینکه در دبیرستان ریچاردز اوکلاهما توانست در بسکتبال قابلیت هایش را به نمایش بگذارد و به آقای بسکتبال ایلی نویز تبدیل شود، از دانشگاه مارکوئته بورس گرفت و به تحصیل در این دانشگاه مشغول شد. او در سال اول حضور در دانشگاه، بسکتبال بازی نکرد چرا که در درس خواندن وضعیت خوبی نداشت و نمره های بد او به این بسکتبالیست اجازه نمی داد در این رشته قابلیت هایش را به نمایش بگذارد. در 2 سال بعد در دانشگاه به عنوان کاپیتان تیم بسکتبال دانشکده در این رشته فعالیت کرد و در سال 2003 با بازی های خوب در تیم دانشکده اش به مسابقات NBA راه یافت. در این سال از سوی موسسه ابی پی آمریکن جایزه گرفت و به عنوان دفاع سال شناخته شد.
دواینه به خاطر حرکات ناگهانی به سمت حلقه و حرکت مانند مایکل جوردن برای امتیازگیری معروف است. او توانست در سال 2003 در رده 5 نفر اول NBA قرار گیرد و از آن زمان به سمت درخشش در NBA پیش می رفت. بسکتبالیست تیم میامی هیأت بعد از 3 فصل حضور در NBA به عنوان ستاره مسابقات شناخته شد. او علاوه بر این که در امتیازگیری بسکتبالیست خوبی است از نظر اخلاقی نیز نمونه است. او بیشتر درآمد و دارایی اش را در اختیار بنیادهای خیریه قرار می دهد. اعضای تیمش هم او را خیلی دوست دارند. شکیل اونیل بازیکن مطرح تیم میامی هیت می گوید: یکی از دلایل حضور من در میامی به خاطر همبازی بودن با وید بود. ترکیب اونیل و ویه در میامی باعث شده این تیم یکی از بهترین ترکیبات را در اختیار داشته باشد. وید خوب امتیاز می گیرد و اونیل هم مرکز زمین را به خوبی حفظ می کند.
وید با هم دانشگاهی اش ازدواج کرد و پسرش زایره بلسینگ دواینه در 4 فوریه 2002 به دنیا آمد.
میامی هیت
تیم بسکتبال میامی هیت در فصل 89-1988 برای اولین بار در مسابقات NBA و از ایالت فلوریدا حضور یافت. در زمان شروع مسابقات در لیگ حرفه ای آمریکا نتایج خوبی کسب نکرد و تنها امتیازات منفی را به خود اختصاص داد. این تیم در فصل 2001- 2000 با یکی از بهترین بازیکنان NBA یعنی آلونسو مورنینگ قرارداد بست و در سال 2003 نیز دواینه  وید را به خدمت گرفت. میامی در فصل 2004- 2003 توانست در NBA خودی نشان دهد. در سال 2005 تا مسابقه فینال پیش رفت، اما در مسابقه فینال، بازی را به تیم دیترویت پیستونز واگذار کرد.
میامی هیت در فصل 2006 توانست با پیروزی مقابل دال س موریکز اولین قهرمانی خود را در این مسابقات کسب کند.
ستاره های میامی هیت
- شکیل اونیل
- دوانیه وید
- گری پیتون
- آنتوئین واکر
- آلونسومورنینگ
معروفترین بازیکنان سابق میامی هیت
- تیم  هاردوی
- گلن رایس
- رونی سیکالی
- استیواسمیت
- جمال مشبورن
میامی هیت در یک نگاه
ورزشگاه: آمریکن ایرل ترآرنا
کنفرانس: کنفرانس شرق
منطقه: جنوب شرقی
زمان تأسیس تیم: 1988
قهرمانی: 1 بار (2006)
قهرمانی کنفرانس: 1بار (2006)
عناوین منطقه ای: 6 بار (1997، 1998، ،1999 ،2000 ، 2005، 2006)
سرپرست باشگاه: میکی آریسون
سرمربی: رات ریلی 

کد خبر 1008

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز