همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از بهره‌برداری طرح برق‌رسانی به 826 روستای بالای 20 خانوار در دهه فجر خبرداد و گفت: با این طرح ها برق‌رسانی به همه روستاهای بالای 20 خانوار کشور کامل شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد بهزاد در نشست خبری با اشاره به اینکه جشن برق‌رسانی کامل در یکی از روستاهای محروم استان خوزستان در دهه مبارک فجر برگزار خواهد شد، گفت: حدود 53 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور برق دار شدند و برق رسانی به روستاهایی که خالی از سکنه هستند یا در مناطق سخت گذر قرار دارند و ساکنان آنها کمتر از 20 خانوار است ، صرفه ندارد.

وی افزود: تعدادی از روستاهایی که دهه فجر امسال برق دار می شوند از طریق سیستم‌های فتوولتائیک (انرژی خورشیدی) است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد : بر اساس برنامه پنجم توسعه 2 هزار مگاوات برق باید از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر ایجاد شود.

براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود یک درصد از برق مصرفی کشور از طریق نیروگاه های تجدید پذیر تأمین شود.

بهزاد در زمینه پیشبرد طرح های نیروگاههای تجدید پذیر در برنامه چهارم گفت: دولت به اهداف برنامه چهارم نرسید و حدود 100 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه های تجدیدپذیر کشور است اما در برنامه چهارم توسعه قرار بود 17 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود که تاکنون بیش از 18 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه نشست خبری گفت: تا زمان اوج مصرف برق در تابستان سال آینده ؛ یکهزار مگاوات دیگر وارد شبکه برق کشور می شود.

محمد بهزاد افزود: دو نیروگاه خرمشهر و علی آباد بخشی از این ظرفیت را تا قبل از پایان سال 88 و بخشی دیگر را تا زمان اوج مصرف تأمین خواهند کرد.

وی گفت: براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود وزارت نیرو سالانه 4 تا 5 مگاوات نیروگاه جدید احداث و به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کند.

بهزاد افزود : امسال نیز 3 هزار مگاوات وارد مدار شده است و تا پایان سال نیز بخش دیگری از این تعهد وارد مدار خواهد شد.

وی گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور هم اکنون 55 هزار مگاوات است.

بهزاد اظهار داشت : برای بازسازی نیروگاهها، احداث نیروگاه های جدید، مدیریت تأمین برق از نیروگاه های آبی و کاهش مصرف در تابستان سال آینده هم برنامه ریزی خواهد شد.

وی اعتبار پیشنهادی بخش انرژی وزارت نیرو در سال آینده را 10 هزار میلیارد تومان بیان کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره تبادل برق با کشورهای همسایه و اتصال به شبکه برق اروپا از طریق روسیه گفت: ایران از نظر تولید برق در منطقه خاورمیانه رتبه اول و در دنیا رتبه هجدهم را دارد و می تواند محور تبادل برق کشورهای همسایه باشد.

وی افزود: جلسات سه جانبه ای با روسیه و جمهوری آذربایجان در زمینه اتصال شبکه برق به ایران به اروپا برگزار شد و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

بهزاد از اتصال شبکه برق ایران به عراق، اردن و سوریه نیز خبر داد و گفت: خط زیر دریایی عمان به قشم و ایران به امارات نیز در حال بررسی است.

وی از درخواست پاکستان برای خرید 3 هزار و 500 مگاوات برق از ایران خبر داد و گفت: هندوستان نیز علاقمند است 5 هزار مگاوات برق از ایران خریداری کند و حاضر است در این زمینه در ایران سرمایه گذاری کند.

معاون وزیر نیرو درباره تأسیس بانک انرژی گفت: تأسیس چنین بانکی نیاز وزارت نیرو و وزارت نفت است و هر دو وزارت پیگیر هستند.

بهزاد با اشاره به میانگین تلفات برق کشور گفت: براساس برنامه پنجم توسعه میزان هدر رفت برق از 18 درصد باید به 14 درصد برسد.

کد خبر 100745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز