همشهری آنلاین - محمد سرابی: پس از انتقادات بسیار از این عقبماندگی، چند روز پیش رئیس سازمان ثبت احوال ناگهان عوض شد و وزیر کشور در مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید به صراحت گفت که عقب ماندن از صدور ۶میلیون کارت ملی شایسته این سازمان بزرگ نیست و برای کوتاهمدت باید برنامه جدید ارائه شود.
مدیران ثبت احوال دلیل تأخیر در صدور کارتهای ملی را نبود مواد مورد نیاز برای ساخت بدنه و تراشههای درون کارت اعلام کردهاند. اگر کمبود پلاستیک داخلی باعث صادر نشدن کارت شده باشد، تغییر مدیران تأثیری در روند کار نخواهد داشت مگر اینکه از ماده دیگری برای ساخت کارتها استفاده شود.
بدون تراشه با پلاستیک داخلی
ثبت احوال قبلا خبر داده بود که اگر بدنه پلاستیکی و تراشه تامین شود این سازمان میتواند ماهانه بیش از ۲میلیون کارت صادر کند و در چندماه تمام عقبماندگی جبران میشود. حتی اعلام شد که کارتهای جدید ممکن است بدون تراشه ساخته شوند. این تدبیرها تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است. اسکندر مومنی، وزیر کشور در مراسم تکریم و معارفه رئیس ثبت احوال با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۸۰جمعیت ایران به کمتر از ۴۰میلیون نفر خواهد رسید، گفت: «هرچقدر هم که در بخشهای مختلف از توسعه و پیشرفت سخن بگوییم، زمانی که میلیونها نفر پس از چند سال همچنان در انتظار دریافت کارت ملی باشند، این ادعا باورپذیر نخواهد بود.»
او با اشاره به تصمیمات گرفتهشده در شورای معاونین وزارت کشور بیان کرد: «کارگروه مشخصی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و مصوبات لازم نیز وجود دارد. انتظار میرود با هماهنگی و همکاری سایر بخشهای وزارت کشور، این عقبماندگیها در کوتاهترین زمان ممکن جبران شود. برای حل این عقبماندگی باید از همه ظرفیتهای سرمایه انسانی سازمان نیز استفاده مناسب شود.»
عکس با تأیید صاحب عکس
مهمترین خبری که در هفته پیش از تغییر رئیس ثبت احوال منتشر شد، این بود که عکس روی کارت ملی با رضایت صاحب عکس ثبت خواهد شد. حامد معیر، معاون نوآوری و هوشمندسازی سازمان ثبت احوال گفته بود که از این پس زمانی که عکس کارت ملی گرفته میشود، تصویر بهدست آمده در یک صفحه نمایشگر به شهروند نشان داده میشود و درصورت تأیید او برای ثبت در روی کارت ملی ذخیره خواهد شد.
اصلاح روند عکسبرداری برای کارت ملی ممکن است اقدامی برای رضایتمندی بیشتر شهروندان باشد اما آنچه رضایت عمومی را تامین میکند، صدور کارتهای ملی و ارائه مستمر و بدون قطعی خدمات الکترونیک است. سازمان ثبت احوال در سالهای اخیر اقداماتی برای بهروزرسانی در زمینه ارائه خدمات الکترونیک انجام داده است. حذف اسناد فیزیکی، سامانه برخط احراز هویت اکترونیکی، صدور غیرحضوری شناسنامه نوزاد، صدور خودکار گواهی انحصار وراثت، ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار و تاسیس «مرکز رصد جمعیت کشور» از این گروه اقدامات است.
ثبت احوال با داشتن بیش از ۱۱۳ میلیون رکورد اطلاعاتی، یکی از مهمترین پایگاههای داده کشور محسوب میشود و به بیش از ۳۰۰ دستگاه بهرهبردار خدمات استعلام هویتی ارائه میکند.
نظر شما