دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

علی شاکری: گفت‌وگویی با عیسی اسحاقی، رئیس فدراسیون گلف.

ورزش گلف گرچه حدود 90 سال پیش در استان خوزستان توسط انگلیسی‌ها بازی می‌شد اما این ورزش مفرح، زیبا و جذاب که در تمرکز اعصاب، آرامش و افزایش قدرت تصمیم‌گیری تأثیر زیادی دارد از سال 1370 در سازمان تربیت بدنی به عنوان کمیته فعالیت خود را آغاز و در سال 74 به صورت فدراسیون مستقل درآمد.

ورزش گلف تا سال 83 شاهد حضور دو رئیس فدراسیون بود، تا این که در مرداد سال 83 عیسی اسحاقی ،سخنگو و مدیرکل امور بین‌الملل و روابط عمومی سابق سازمان تربیت بدنی به عنوان سومین رئیس فدراسیون گلف انتخاب شد.

 از این تاریخ بود که گلف کم‌کم در افکار عمومی مطرح شد. برگزاری دوره‌های آموزش رایگان گلف و فعال کردن لیگ استانی تهران و خوزستان و تشکیل تیم‌های ملی گلف بانوان و آقایان از مهم‌ترین اقدامات فدراسیون گلف در زمان ریاست اسحاقی است.

درخشش گلف‌بازان، روزهای روشنی را برای این رشته در آینده نوید می‌داد اما سال گذشته گلف ایران در اولین تورنمنت بین‌المللی ایران- که با حضور 7 کشور برگزار شد- صاحب مدال برنز شد تا همین امر باعث شود تا امسال رئیس جمهور در مراسم تجلیل از قهرمانان از گلف بازان زن و رئیس فدراسیون گلف نیز تقدیر کند.به همین منظور گفت‌وگویی با عیسی اسحاقی، رئیس فدراسیون گلف انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

 از چه تاریخی رئیس فدراسیون شدید، چه‌طور شد که وارد گلف شدید؟

- مرداد ماه 83 سرپرست فدراسیون گلف شدم و در مهرماه همان سال با برگزاری انتخابات به عنوان رئیس فدراسیون گلف انتخاب شدم. من با این ورزش زیبا در سال 82 در اتریش آشنا شدم و یک سال روی این ورزش تحقیق و مطالعه انجام دادم و ورودم به گلف با آگاهی و شناخت کامل بود.

 فکر نمی‌کنید این رشته، مخصوص پولدارها و قشر خاصی از جامعه است؟

- اتفاقاً در ابتدای ورودم دو موضوع بیش از سایر موارد ذهن مرا مشغول کرده بود، یکی این که گلف ورزش پولدارهاست و دوم آن که لوازم آن گران است. من هم در نقطه مقابل این موضوع، برنامه‌ریزی کردم و در سال 84، طرح آموزش رایگان گلف را به صورت پایلوت، روزهای جمعه در تهران برگزار کردیم و لوازم آن را نیز به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار دادیم که حدود 3 هزار نفر در این طرح آموزش دیدند.

این طرح باعث شد تا به عنوان مبتکر آموزش رایگان گلف در جهان شناخته شویم و جایزه 10 هزار پوندی فدراسیون جهانی گلف را نیز دریافت کنیم. امسال این موضوع را به استان‌ها نیز تعمیم دادیم و خوشبختانه طی هشت ماه اول سال، پنج هزار نفر در این طرح آموزش دیده‌اند.

 آیا برنامه‌ای برای توسعه گلف تدوین کرده‌اید؟

- شاید اولین فدراسیونی بودیم که برنامه پنج ساله توسعه گلف ایران را تدوین کردیم و تمام کارهای ما اعم از آموزش رایگان مربی... براساس برنامه پنج ساله پیش می‌رود.

 آیا در بعد قهرمانی نیز گام برداشته‌اید؟

- افتخار من و شاید مهم‌ترین دستاورد مدیریتی من در فدراسیون گلف همگانی کردن این رشته و قابل دسترس بودن آن برای اقشار مختلف جامعه است، حتی امسال آموزش رایگان کارمندان دولت را نیز اجرا کردیم.

همه اینها و توجه به همگانی کردن،  مقدمه‌ای برای توسعه و توجه به بعد قهرمانی بود و خوشبختانه توانستیم در سال 84 لیگ کشوری را با حضور 8 تیم راه‌اندازی کنیم و تیم‌های ملی خانم‌ها و آقایان را نیز تشکیل دادیم و امروز دو تیم ملی الف و ب خانم‌ها و نوجوانان و دو تیم ملی و جوانان آقایان را تشکیل دادیم.

 این در حالی است که استقبال خانم‌ها نسبت به آقایان در این رشته بیشتر است و فکر می‌کنم بتوانیم  در  بازی‌های آسیایی چهار سال بعد در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. نکته حائز اهمیت این است که حدود 6 نفر از8 نفر عضو تیم ملی  خانم‌ها را افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهند و استقبال نوجوانان نیز از این رشته بسیار امیدوار کننده است، به طوری که تابستان امسال 280 نوجوان گلف را آموزش دیدند.

 برای این که تمام مردم بتوانند در استان‌ها و شهرهای مختلف با این ورزش آشنا شوند، چه برنامه‌ای دارید؟

- در سال جاری گلف را در 12 استان کشور فعال کردیم و علاوه برآن سعی داریم هر چه سریع‌تر زمین‌های گلف در استان‌ها راه‌اندازی شود. با حمایت‌های مهندس علی‌آبادی و دستور ایشان مقرر گردید ورزشگاه‌های بزرگ به زمین‌های گلف مجهز شوند و دیگر این که قصد داریم با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری‌ها زمین‌های مینی گلف را که به زمین به مساحت 200 متر و 500 هزار تومان هزینه نیاز دارد، راه اندازی کنیم و مطمئن هستیم از این طرح استقبال خوبی نیز می‌شود.

 به نظر من اگر شهرداران بدانند که گلف در کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین اوقات فراغت جوانان نقش بسزایی دارد و ورزش بسیار آسانی است که می‌توان در تمام پارک‌ها راه‌اندازی کرد، از آن استقبال می‌کنند و من در اینجا از آقای سهرابی استاندار محترم استان مرکزی تشکر می‌کنم که توجه ویژه‌ای به این ورزش دارند چرا که ایشان دستور تجهیز پارک‌های این استان را به زمین‌های مینی‌گلف صادر کرده‌اند.

 در مدارس چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

- ما نخستین فدراسیونی بودیم که تابستان سال جاری برای دبیران ورزش تهران طرح آموزش مربیگری رایگان گلف را برگزار کردیم که 78 نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و 40 نفر موفق به کسب کارت مربیگری درجه 3 پس از گذراندن 60 ساعت شدند و قصد داریم از طریق این مربیان ابتدا آموزش مینی‌گلف را از زمین‌های والیبال مدارس (جای میله والیبال) آغاز کنیم و سپس به زمین‌های چمن فوتبال گسترش دهیم.

در ضمن ما آمادگی هرگونه همکاری با دانشگاه‌ها، مدارس، شهرداری‌ها، شرکت‌های خصوصی و دولتی در زمینه راه‌اندازی زمین‌های گلف، مینی گلف و آکادمی گلف را  داریم.

 آیا زمین گلف استاندارد در کشور وجود دارد؟

- فکر می‌کنیم تا پایان بهار سال آینده بزرگترین زمین گلف خاورمیانه توسط بخش خصوصی در کیش راه‌اندازی شود. خوشبختانه گلف از جمله ورزش‌هایی است که بازگشت سرمایه آن بسیار زود است و در جذب توریست و سرمایه‌گذاران اقتصادی نقش مؤثر دارد.

به غیر از این در هشتگرد نیز زمین گلف 9 هول چمن آماده افتتاح می‌باشد. در استان لرستان نیز زمین چمن آموزشی آماده است و در استان آذربایجان شرقی، فارس و قم نیز زمین‌هایی در دست احداث است و امیدواریم با کمک مسئولان محترم وزارت نفت بتوانیم زمین‌های گلف استان خوزستان را که گلف قدمتی 90 ساله در این استان دارد، به زمین چمن مجهز کنیم و در آخر از همه کسانی که برای پیشرفت و توسعه این رشته ورزشی‌ فعالیت می‌کنند تشکر می‌کنم و تقاضا دارم ما را در این راه یاری کنند.

کد خبر 10057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز