یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه سیاسی : با آنکه خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که اجلاس 1+5 ممکن است به تعویق بیفتد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز شنبه گفت: در نتیجه تلاشها از جمله مساعی روسیه، نشست مدیران سیاسی شش کشور در مورد ایران سه‌شنبه برگزار می‌شود.

نشستی که در آن تلاش خواهد شد تا از دامنه اختلافات میان کشورهای غربی و روسیه و چین کاسته شود.
در همین حال، محمد البرادعی علیه هر گونه انزوای دیپلماتیک کره‌ شمالی و ایران هشدار داد و اعلام کرد رویارویی تنها منجر به تسریع برنامه‌ هسته‌ای آنها می‌شود.
دیپلماسی برای تعامل
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: دیپلماسی برای تعامل با کره شمالی و ایران بسیار حایز اهمیت است، اگرچه پرونده ایران متفاوت از پرونده‌ کره شمالی است اما مدارکی وجود دارد که ایران هنوز توانمندی تولید تسلیحات هسته‌‌ای را ندارد.
البرادعی در سمیناری در دانشگاه کیوتو در شرق ژاپن گفت: حتی اگر ایران بخواهد بمب اتم تولید کند، اطلاعات نشان می‌دهد آنها 4 تا 9 سال تا تولید بمب اتم فاصله دارند. این به این معنی است که ما زمان کافی برای انجام دیپلماسی داریم. ما باید آنها را به جامعه‌ بین‌المللی ملحق کنیم و به طور تدریجی سعی کنیم تا قلب و ذهن ایران را نه از طریق رویارویی عوض کنیم.
البرادعی هشدار داد: ما نباید درباره‌ تغییر دولت در ایران گفت‌وگو کنیم، ما نباید درباره استفاده از نیروی نظامی علیه ایران صحبت کنیم چرا که هر چه قدر شما در این موارد بیشتر گفت‌وگو کنید، ایرانی‌ها و مردم کره‌ شمالی این احساس را می‌کنند که بیشتر تهدید شده‌اند و به برنامه‌شان ادامه می‌دهند. البرادعی امروز از توکیو عازم پکن می‌شود.
توقف غنی سازی
وزیر دفاع روسیه در گفت‌و‌گویی تلویزیونی اظهار داشت: روسیه توقف غنی سازی اورانیوم ایران را خواستار شده است تا مذاکرات درخصوص اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای تهران ازسر گرفته شود. سرگئی ایوانف، وزیر دفاع روسیه در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی الجزیره که از تلویزیون روسیه پخش شد، اظهار داشت: ایران حداقل می‌تواند فرایند غنی‌سازی را که هم اکنون در سانتریفیوژها در حال انجام است، متوقف کند. این اقدام یک خروج استراتژیک از این اوضاع سخت کنونی است.
تعهدات مسکو
دبیر شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که مسکو به تعهداتش برای تکمیل ساخت نیروگاه برق هسته‌ای در بوشهر عمل می‌کند.
ایگور ایوانف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت: تمام فعالیت‌ها در نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر و تمام اقداماتی که با ارسال سوخت هسته‌ای و بازگرداندن سوخت هسته‌ای مصرف شده مرتبط است تحت کنترل شدیدی به انجام می‌رسد و به همین دلیل ما انتظار بروز مشکلات در این جریان را نداریم.
ایوانف در پاسخ به این سؤال که آیا ایران به تعهداتی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد عمل می‌کند گفت: ما همیشه به انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با طرف ایرانی تاکید کرده‌ایم، این امر به نفع ایران است که به طور کامل مسایلی را که آژانس قرار داده و مطرح کرده، روشن سازد.
توسعه توان
نمایند‌ه‌ آمریکا در آژانس گفت: ایرانی‌ها به شکل کاملاً مصمم رو به جلو حرکت می‌کنند. به گزارش ایسنا گریگوری شولتی نماینده‌ آمریکا در آژانس ایران را متهم کرد که در گذشته به طور آشکارا از مذاکرات برای خرید زمان جهت برنامه‌های هسته‌ای‌اش استفاده کرده است. وی همچنین ایران را به توسعه‌ توان تسلیحات هسته‌‌ای متهم کرد.
ادامه تماسها
وزارت امور خارجه فرانسه شنبه شب اعلام کرد که گروه 1+5 اوایل هفته جاری با برگزاری نشستی قطعنامه ضدایرانی غرب را بررسی خواهند کرد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژان باتیست ماتئی سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت : نشست رهبران سیاسی گروه 1+5 درباره ایران هفته جاری آغاز خواهد شد ما در تماس هستیم تا درباره مکان و زمان این نشست تصمیم گیری کنیم.
کد خبر 10048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز