چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: 8بهمن هفتمین روز از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر است.

اجراهای جشنواره کماکان ادامه دارد، تنها تفاوت این روز با روزهای دیگر، اختتامیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که به معرفی بهترین‌های تئاتر ایران شامل برگزیدگان مسابقه عکس، مسابقه پوستر، نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی و نمایش‌های خیابانی در ساعت 19 در تالار ایرانشهر  اختصاص دارد.

به همین مناسبت هیات داوران این بخش متشکل از محمد خزاعی، نادر برهانی مرند و رحمان سیفی‌آزاد نامزدهای 6 بخش مسابقه نمایش‌های تلویزیونی را اعلام کردند.
همچنین در بخش پوستر نامزدهای مسابقه پوستر تئاتر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند. داوران این بخش متشکل از علی رفیعی، بهرام کهرنیا و کوروش پارسانژاد بودند.

البته پیش از این هم برگزیدگان مسابقه‌ عکس تئاتر بیست‌وهشتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر توسط فتانه داد‌خواه، حمید جبلی و رضا معطریان معرفی شدند.

در این مراسم که با اجرای علیرضا غفاری برگزار می‌شود از فتانه ‌دلخواه و ابراهیم حقیقی 2 هنرمند پیشکسوت عرصه عکاسی و گرافیک تجلیل می‌شود. این مراسم به‌صورت زنده از شبکه 5 سیما پخش خواهد شد. اما امروز هفتمین روز جشنواره تئاتر علاوه بر معرفی بهترین‌های تئاتر ایران تفاوت دیگری با روزهای دیگر جشنواره دارد؛ از امروز دیگر هیچ تئاتر خیابانی جدیدی اجرا نمی‌شود و تکرار نمایش‌های خیابانی از 8تا10 بهمن در محوطه تئاتر شهر از ساعت 16 تا 19 انجام می‌شود.

2 روز دیگر جشنواره به پایان می‌رسد و در روز هفتم، جشنواره میزبان 7 اجرا از کشورهای کره‌جنوبی، سوئیس، برزیل، تاجیکستان، روسیه، لهستان و 8 نمایش از ایران است. محوطه پارکینگ تالار وحدت تا آخر جشنواره میزبان نمایش عطر زمان از لهستان خواهد بود و در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر نمایشنامه‌خوانی و در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان رادیو - تئاتر اجرا می‌شود.

بازار داغ دیدار مسئولان از جشنواره

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه محمد علی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد به تماشای اجرای «اپرای مولوی» به کارگردانی و نویسندگی بهروز غریب‌پور نشستند.

پس از اجرای نمایش، ایمانی به گفت‌وگوی صمیمانه با کارگردان و عوامل نمایش پرداخت و از آنان تقدیر و تشکر کرد.

این نمایش که از دوشنبه 5 بهمن اجرای خود را در تالار فردوسی آغاز کرده تا پایان اسفند اجرای عمومی خواهد داشت. در این نمایش بیش از 100 عروسک حضور دارند و آهنگسازی این کار برعهده بهزاد عبدی است که 17 خواننده از جمله همایون شجریان و محمد معتمدی در این اپرا قطعاتی را اجرا کرده‌اند.

دیدار بعدی مربوط به حسین پارسایی، دبیر جشنواره است که 6 بهمن‌ماه از تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان بازدید کرد. پارسایی ساعاتی قبل از اجرای نمایش «کالیگولا» به کارگردانی همایون غنی‌زاده در تماشاخانه ایرانشهر حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با برخی از هنرمندان و تماشاگران، به سؤالات آنان پاسخ گفت.

وی سپس به همراه دکتر مجید جوزانی مدیر تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان ایران از تمامی قسمت‌های این مجموعه از جمله نمایشگاه پوستر، اجرای نمایش‌های رادیویی، کارگاه‌ها و... دیدن کرد.

این بلیت‌های دردسر ساز

سال گذشته بلیت‌های تقلبی چاپ شد، به‌طوری که بلیت اصل و غیراصل اصلا مشخص نبود و همین موضوع برای جشنواره دردسر ساز شد. به همین دلیل امسال بلیت‌های هولوگرام‌دار به چاپ رسید که از این دست مشکلات به‌وجود نیاید. اما افرادی زرنگ‌تر توانسته‌اند که این بلیت‌ها را هم جعل کنند.

به گزارش سایت ایران تئاتر در پنجمین روز برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بلیت‌های جعلی به شکل زیراکس رنگی در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه ایرانشهر به برخی مخاطبان و علاقه‌مندان به تماشای آثار حاضر در جشنواره فروخته شد که با شناسایی سودجویان توسط ستاد برگزاری جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر، افراد متقلب به مراجع قانونی معرفی شدند.

بلیت‌های بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دارای هولوگرام و شماره سریال برجسته هستند و به‌دلیل خطوط پنهانی در بلیت‌ها، از این پس با تست ماورای بنفش در سالن‌های نمایشی توسط مسئولان سالن مورد ارزیابی قرارمی‌گیرند.

علاقه‌مندان و تماشاگرانی که قصد تماشای آثار نمایشی مورد نظر خود را دارند برای تهیه بلیت از گیشه‌های سالن‌های نمایشی میزبان جشنواره اقدام کنند و درصورت اتمام فروش بلیت و پرشدن ظرفیت سالن از خرید بلیت‌های جعلی از افراد سودجو خودداری کنند.

اما نتیجه نظر سنجی مردمی

امسال برای نخستین بار نظرسنجی مردمی از تئاترهای روی صحنه انجام می‌شود. در بین این آمار هنوز لیرشاه از ایران و نمایش دکتر فرانکشتاین از ایتالیا بالاترین رای مخاطبان را برای دریافت جایزه مردمی دارند.

نمایش لیرشاه، آرش دادگر با امتیاز 20/4  در جایگاه اول جایزه مردمی قرار دارد و خنکای ختم خاطره، نیما دهقان با 15/4، دخترای ننه‌دریا، مریم شوقی با 57/3، زیرزمین، نسترن آزاد با 28/3 و رومولوس کبیر، نادر برهانی‌مرند با 22/3   در رده‌های بعدی نظرسنجی جایزه مردمی قرار دارند.

در بخش نمایش‌های خارجی جشنواره بیست و هشتم نیز در پایان پنجمین روز برگزاری جشنواره، نمایش دکتر فرانکشتاین، از ایتالیا با 77/2 امتیاز  آرای مردمی در صدر نمایش‌های خارجی اجرا شده در جشنواره قرار دارد. نمایش‌های فانتومیستریا، از چک با 18/2، مشدی‌عباد از ترکیه 11/2، آخرین پر سیمرغ کار مشترک ایران و آلمان با 85/1 و مینیونه از روسیه با 75/1   در رده‌های بعدی نظرسنجی جایزه مردمی قرار دارند.

در مراسم اختتامیه معرفی بهترین‌های بین‌الملل جشنواره بیست و هشتم برگزیدگان جایزه مردمی جشنواره معرفی خواهند شد.

این جشنواره  تا 11بهمن ماه در تهران ادامه دارد.

کد خبر 100440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز