چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

مشهد - رضا افشار -خبرنگار همشهری: چهارمین کنگره عاشوراپژوهی خراسان رضوی با محوریت عاشورا، عدالت و پیشرفت، از 8 بهمن‌ در مشهد آغاز به کار می‌کند

دبیر اجرایی چهارمین کنگره عاشوراپژوهی خراسان رضوی با بیان اینکه تلاش بر این بوده تا برنامه‌های کنگره تنها به کارهای پژوهشی مکتوب در عرصه عاشورا محدود نشود، گفت: یکی از برنامه‌های پیش بینی شده در این زمینه، تهیه برنامه‌ای ترکیبی با رویکرد آسیب شناسی، تحلیل سنت عزاداری و ترویج فرهنگ عزاداری اصیل ایرانی ـ شیعی در 4 بخش گفت‌وگو، بیان خاطره، گزارش مردمی و تصاویری از صحنه‌های عزاداری مردم است.

وی افزود: در بخش گفت‌وگوی این برنامه، با برخی از مراجع تقلید، وعاظ و مبلغان دینی درباره تبیین مفهوم عزاداری و جایگاه آن از نگاه ائمه معصومین(ع) گفت‌وگو شده و با توجه به وجود آیین‌های مختلف در عزاداری، تلاش کردیم نگاه ائمه اطهار(ع) به عزاداری حقیقی را  از زبان صاحب‌نظران جویا شویم.

مسعود زارعیان اضافه کرد: در ادامه بخش گفت‌وگو، پای صحبت مداحان و ذاکران اباعبدالله(ع) نشستیم تا برداشت‌های شخصی خود را از عزاداری و شیوه‌های متعدد آن روایت کنند.

زارعیان تصریح کرد: بخش دوم این برنامه به بیان خاطرات مداحان و وعاظ از کرامات و عنایات اباعبدالله(ع) در مراسم عزاداری می‌پردازد و در بخش سوم نیز نگاه مردم به مقوله عزاداری و اهمیت این مجالس در قالب گزارش مردمی بررسی شده است.

وی گفت: بخش پایانی این کار ترکیبی نیز به پخش تصاویر مستند از اشکال مختلف عزاداری مردم در گذشته و حال اختصاص دارد.

دبیر اجرایی چهارمین کنگره عاشوراپژوهی خراسان رضوی در ادامه به استقبال از ورود مباحث هنری به کنگره اشاره کرد و افزود: در این باره مستند 60 دقیقه‌ای «عروج پروانه‌ها» نیز به منظور بررسی تغییرات رفتاری جامعه در عزاداری‌ها و ترویج فرهنگ عزاداری اصیل سنتی میان نسل جوان امروز در حال تولید است.

کد خبر 100416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز