به گفته وزیر نیرو قرار است که قیمت برق در سال آینده به‌طور قطع افزایش یابد.

اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دلیل این افزایش است ولی بهینه‌سازی‌ مصرف در بخش‌ انرژی از جمله مصرف برق از مسائلی است که با افزایش قیمت باید رخ‌ دهد. در این زمینه، با عبد‌‌‌الامیر یاقوتی، معاون خدمات مشترکین و بازار برق شرکت توزیع نیروی برق تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا افزایش قیمت برق در کاهش مصرف آن تأثیر دارد؟

به‌نظر من و براساس مطالعات انجام شده مصرف برق در ایران تنها به عامل قیمت بستگی ندارد. قیمت یک عامل است، فرهنگ و فناوری هم وجود دارند که عامل‌های مهمی است. در عین حال باید تاکید شود که برق کالایی است که به آن نیاز وجود دارد.

نمی‌توان به واسطه گران بودن آن را مصرف نکرد. البته قیمت تاثیر‌گذار است ولی آنچه مهم است باید در کنار قیمت‌ بحث فرهنگ و تکنولوژی هم مورد توجه باشد. ما تجربه افزایش قیمت برق را در سال 82 داشتیم که شاهد بودیم افزایش 5 درصدی قیمت تاثیر چشمگیری در مصرف نداشت و تنها 2 درصد کاهش مصرف را موجب شد.

  • برخی افزایش قیمت را تا میزانی که بیش از تورم باشد در مصرف مؤثر نمی‌دانند؟

در سال 82 افزایش تا میزانی بود که بیش از تورم باشد و شاهد بودیم که تاثیر کاهشی بسیار مؤثر و پایدار را نداشت. بدون شک باید فرهنگ و فناوری لازم هم باشد که به شکل پایدار شاهد تاثیر کاهشی مؤثر مصرف باشیم.

  • یعنی افزایش قیمت تاثیری ندارد؟

افزایش قیمت تاثیر دارد ولی این تاثیر باید با دیگر عوامل همراه شود تا آثار آن را  به نحو پایدار مشاهده کنیم.

  • قیمت برق به‌عنوان یک عامل مهم در دیگر بخش‌های اقتصادی مؤثر است. یعنی هر تغییر در قیمت برق به هر میزان در دیگر بخش‌های اقتصادی آثار خود‌را نشان می‌دهد. آیا مطالعات جامعی در این زمینه انجام شده است؟

مطالعات مختلفی توسط نهادهای مختلف و از سوی ما انجام شده است. آنچه مسلم است بررسی وسیع اقتصادی در مورد تاثیر تورمی افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق در نهادهای دیگری از جمله معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری انجام می‌شود.

ما به سهم خود در مورد مسائل اقتصادی بخش برق یعنی هزینه‌های تولید و توزیع و قیمت تمام شده برق مطالعاتی انجام داده‌ایم و حاصل آن را در اختیار نهادهای مسئول برای تصمیم‌گیری قرارداده‌ایم تا در مورد قیمت و نحوه افزایش قیمت برق تصمیم‌گیری کنند.

  • یعنی به‌دلیل اینکه تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق ندارد شما توصیه نمی‌کنید که قیمت افزایش یابد؟

اینکه قیمت افزایش یابد یا نه و تا چه میزان، تصمیمی است که باید دولت اتخاذ کند اما اینکه افزایش قیمت در مصرف تاثیر دارد این مسئله بدون شک تاثیر دارد اما با افزایش قیمت به تنهایی ما شاهد کاهش مصرف نخواهیم بود چون مصرف برق یک نیاز ضروری است و مصرف‌کننده نمی‌تواند مصرف نکند.

باید فرهنگ‌سازی‌ هم انجام شود و فناوری‌‌های جدید در بخش‌های مختلف از جمله صنعت استفاده شود تا مصرف به شکل پایدار کاهش یابد. در کشور ما با توزیع لامپ‌های کم مصرف توانستیم میزان مصرف برق را تا 5 درصد کاهش دهیم،

این یعنی به‌کار‌گیری فناوری که موجب کاهش مصرف می‌شود. با فرهنگ‌سازی‌ و به‌کار‌گیری فناوری و همکاری مشترکان رشد مصرف برق بخش خانگی تهران که در 30 سال گذشته بالای 8 درصد بوده است، سال گذشته به کمتر از یک درصد رسید و این ناشی از تاثیر عوامل غیرقیمتی است.

کد خبر 100365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز