همایش استراتژی رسانه‌های داخلی مقابل جنگ نرم روز گذشته (6بهمن) با حضور وزیران ارشاد، دادگستری، خارجه و جمعی از اهالی رسانه در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد

به گزارش خبرنگار همشهری، ابتدای همایش، فیلمی از وقایع پس از انتخابات برای حاضران به نمایش گذاشته شد. این فیلم با برچسب محرمانه به نمایش درآمد. مسئولان همایش علت استفاده از این برچسب را عدم‌پخش صحنه‌های فیلم در سیمای جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند.

کشورهای سلطه‌گر در پی‌ایجاد بحران در کشور هستند

منوچهر متکی وزیر امور خارجه یکی از سخنرانان همایش استراتژی رسانه‌های داخلی مقابل جنگ نرم بود که در سخنان خود، اظهار داشت: کشورهای سلطه گر و قدرت‌های سلطه جو ترجیح می‌دهند به جای استفاده از جنگ سخت، رویکرد جنگ نرم را برگزینند؛ چراکه در جنگ نظامی امکان اتحاد ملتی که مورد هجوم قرار گرفته‌اند و وفاق و همبستگی علیه مهاجمان وجود دارد و در جنگ سخت همه چیز واضح و آشکار است؛ این در حالی است که در جنگ نرم این تمایز و تشخیص وجود ندارد.

وزیر خارجه تاکید کرد: کارایی و تداوم و تاثیر جنگ نرم در بهره‌گیری مناسب از نقاط ضعف کشورهای مورد هجوم است.متکی به تشریح برنامه‌ها و اقدامات وزارت امور خارجه در مقابله با جنگ نرم کشورهای سلطه جو پرداخت و تبیین استراتژی نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی، جنگ نرم، ارتباط با رسانه‌های کشور برای شناسایی دستور کار رسانه‌های دشمن،

معرفی واقع بینانه از تحولات و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی، ارتباط با ایرانیان خارج از کشور و آگاهی دادن به آنان برای مقابله با جنگ نرم و همکاری کشورهای مورد هجوم از سوی سلطه‌گران و رسیدن به جبهه واحد برای مقابله با جنگ نرم را از اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه عنوان کرد.

براندازی نظام، هدف جنگ نرم

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران دیگر همایش دیروز بود که در بیان اهداف جنگ نرم گفت: وقتی می‌گوییم هدف از این جنگ براندازی نظام است، با گفتن سخنانی همچون نظام مقاوم است نمی‌توان با این موضوع کنار آمد.

حسینی با اشاره به‌وجود امپراتوری یا امپریالیسم رسانه‌ای که توسط آمریکا، انگلیس و فرانسه هدایت می‌شود، گفت: با وجود اینکه این سه کشور جمعیتی کمتر از 7‌درصد جهان را دارا هستند اما 90 درصد تولیدات خبری دنیا را دارند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که دشمنان در جنگ نرم دنبال می‌کنند، القای ناکارآمدی نظام است که ممکن است در داخل هم ناآگاهانه انجام شود؛ مثلا اگر تیتر اول یک روزنامه به‌طور مرتب ضعف و نکات منفی باشد‌، این مردم را تحریک می‌کند که به خیابان بیایند، آتش بزنند و سنگ پرتاب کنند و تقصیر هم ندارند.

توقیف روزنامه، راهکار نیست

سید محمد حسینی در حاشیه این همایش در مورد توقیف روزنامه‌ها و اینکه آیا راهکاری برای جنگ نرم است یا خیر؟ گفت: توقیف به هیچ‌وجه راهکار نیست بلکه حمایت از مطبوعات راهکار اصلی است. همانطور که در کشورهای غربی روز به روز تعداد رسانه‌ها افزایش می‌یابد ما نیز متناسب با سلایق و اقشار گوناگون جامعه باید سایت، خبرگزاری، روزنامه و نشریه داشته باشیم که جوابگوی نیازها باشد.

رسانه‌ها، عناصر غیرخودی را طرد کنند

محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد سخنران افتتاحیه این همایش بود که گفت: ‌رسانه‌هایی چون صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، معاونت مطبوعاتی را مهمان کردند تا بگویند در این جنگ فرسایشی، نفسگیر و پایان‌ناپذیر که غربی‌ها علیه عقاید، باورها و ارزش‌های ملی و تاریخی و اسلامی ما به راه انداختند چه برنامه‌ها و استراتژی دارند و با چه تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی با این جنگ روانی مقابله و برای جامعه مصونیت ایجاد می‌کنند.

رامین با اشاره به تهاجم 30 ساله دشمن علیه جمهوری اسلامی افزود: دوران پس از رهبری امام خمینی(ره)، دوران بسیار آشکار و روشنی از تهاجم رسانه‌های غرب به مبانی فکری انقلاب است. اگر در دوران دفاع مقدس رزمندگان ما دشمن را آشکارا تشخیص می‌دادند و جان‌برکف مقابل آنها می‌ایستادند،

در دوران جنگ رسانه‌ای، اهل رسانه باید جوانمردانه، آگاهانه و مجهز و مسلح ایستادگی کنند و قهرمانان اصلی دوران کنونی از میان صاحبان فکر و رسانه جلوه‌گر می‌شوند؛ آینده جامعه ما به قهرمانی این قهرمانان بستگی دارد.

وی در پایان از رسانه‌ها خواست تا عناصر غیرخودی را از خود طرد کنند. وی در تعریف از عنصر غیرخودی گفت: کسی که نوعی دیگر می‌اندیشد و خلاف اندیشه‌های عقیدتی، اسلامی و توحیدی ملت ایران عمل می‌کند، عنصر غیرخودی است.

کد خبر 100341

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز