سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین-فرانک عطیف: اسامه بن لادن بالاخره کشته شد.

بن لادن

  moreاوباما مرگ بن لادن را تایید کرد

دست کم این موضوعی است که در حال حاضر چنین ادعا  و مدارکی هم ارائه می‌شود که بر سر برخی از آنها از جمله تصویر جسد گلوله‌خورده بن‌لادن حرف و حدیث‌هایی مطرح است.

مرگ بن‌لادن در زمانی مطرح شد که خود او دیگر برای دنیا چندان مهم نبود و کشته‌شدن‌اش هم نمی‌توانست تاثیر چندانی در روند جریان‌های دنیا داشته باشد.البته باید توجه کرد که کشته‌شدن یا نشدن او اگرچه شاید در دنیا دیگر مانند چند سال پیش و به‌خصوص در بحبوحه بعد از حملات 11 سپتامبر، موضوع حادی نباشد اما به‌نظر می‌رسد برای متحد کردن مردم آمریکا و شاد کردن و دادن انگیزه برای مشارکت و توجه به امور کشورشان بی‌تاثیر نمی‌تواند باشد.

بن‌لادن به‌دلیل نوع فعالیتش و اقدام‌های القاعده ،در زمان زنده‌بودنش سرمنشا خبرهای متفاوتی بود و حالا نیز مرگش جنبه‌های خبری مختلفی را به‌وجود آورده است.

محل دفن او و این‌که چرا بدون نشان‌دادن جسدش، دفن شده؛ یکی از این موضوع هاست.

دولت آمریکا گفته او را طبق اصول اسلامی و به‌دلیل این‌که در دین اسلام آمده جسد مرده باید سریع دفن بشود، در دریا دفن کرده‌اند.

آنها دلیل انتخاب دریا را برای دفن جسد اسامه بن‌لادن معذوریت‌های احتمالی کشورها در پذیرش این‌که جسد بن‌لادن در خاک آنها دفن بشود، اعلام کرده‌اند.

البته این موضوع چندان بی‌راه نیست. چون به دلیل حس طرفداران بن‌لادن و عملیات‌های احتمالی آنان قطعا کمتر کشوری حاضر می‌شد دردسر برای خودش به‌وجود بیاورد.

انتشار خبر مرگ بن لادن

اما چیزی که شاید پس پرده این موضوع به جز بحث ریسک این کار، مطرح است این است که احتمالا آمریکا ترجیح داده بن‌لادن در محلی باشد که دسترسی به او وجود نداشته و تبدیل به یک قهرمان نشود.

از همه این‌ها که بگذریم محل زندگی بن‌لادن و بی‌خبری پاکستان از این محل در طی مدتی که او آنجا بوده با توجه به موقعیت و شرایط محل موضوع دیگری است که در حاشیه مرگ او مطرح می‌شود.

گفته‌‌ می‌شود این محل در طی سال‌های اخیر ساخته شده و آن هم در شهری که محل پادگان و آکادمی آموزش نظامی است.شکل و وضعیت ساختمان هم چندان عادی نیست که بشود گفت در طی زمان زندگی این مرد، که برای تحویل زنده یا مرده‌اش جایزه تعیین شده بود و در صدر فهرست تحت تعقیب‌ها بود ، هیچ‌گونه تردیدی را در نیروهای امنیتی برنیانگیخته است.

bin laddan compound

محل زندگی بن‌لادن در نزدیکی اسلام‌آباد

پاکستان در این چند سال از محل اختفای او اظهار بی‌اطلاعی می‌کرده و حتی کارآمدی نیروهای امنیتی  و نظامی آمریکا را زیر سوال می‌برد. پاکستانی‌ها می‌گفتند اگر این نیروها کارشان را درست انجام می‌دادند می‌توانستند جای او را پیدا کنند.از آن طرف آمریکایی ها هم معتقدند پاکستان در روند همکاری اطلاعاتی‌اش درخصوص محل اختفای بن‌لادن روراست رفتار نکرده‌است.

moreپاکستان دخالت در عملیات آمریکا را رد کرد

طبق اطلاعات موجود آمریکایی‌ها رد بن‌لادن را از تحت‌نظر گرفتن یکی از قاصدان القاعده  گرفتند که گفته می‌شد بسیار مورد اعتماد بن‌لادن و به او نزدیک بود.حتی این‌که با او زندگی می‌کرد.طبق اخبار منتشر شده این قاصد نیز در این عملیات کشته شده است.

در هر حال بعد از مدت‌ها به حاشیه رفتن، بن‌لادن این روزها باز درصدر اخبار قرارگرفته و چون و چرایی مرگش این بار خبرساز شده است.

کد خبر 134093
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز