گروه سیاسی: وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که برخی از گروه‌های سیاسی معتقدند رد صلاحیت شده‌ها بیشتر از یک طیف خاص سیاسی هستند، اظهار داشت: طبق آمار حدود 2200 نفر رد صلاحیت شده یا صلاحیتشان احراز نشده است و یا اینکه انصراف داده‌اند

و طبق اطلاعیه یکی از احزاب از 800نامزد این طیف کمتر از 400 نفر رد صلاحیت شده و یا صلاحیتشان احراز نشده است، بنابراین بسیار روشن است که بیشتر این افراد از اصولگرایان و یا افراد مستقل هستند.

مصطفی پور محمدی که شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک سخن می‌گفت و واحد مرکزی خبر، خبر آن را منتشر کرد، افزود: از هیات‌های نظارت نیز می خواهیم با دقت کافی به بررسی شکایت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بپردازند.

وی در پاسخ به اینکه معیارهای بررسی صلاحیت نامزدها چیست؟ گفت: ماده 28، 29 و 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تفصیل و واضح معیارها و مشخصات داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس را مشخص کرده است.

وزیر کشور در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کنید رد صلاحیت‌ها در مرحله هیات‌های اجرایی زیاد بوده است؟ تصریح کرد: نه،  بنده این‌طور فکر نمی‌کنم، ضمن اینکه بررسی صلاحیت نامزدها در هیات‌های اجرایی مرحله نخست است و3مرحله دیگر باقیست.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کنید آمار رد صلاحیت‌های این دوره، از انتخابات گذشته بیشتر است، ضمن رد این موضوع گفت: در دوره پیش فقط یک چهارم استعلامات به هیات‌های اجرایی ارسال شد و همین گزارش‌ها در هیات‌های نظارت بررسی شد، بنابراین نمی توان گفت آمار رد صلاحیت شده‌ها در هیات‌های اجرایی این دوره بیش از دوره های قبل است.

وزیر کشور گفت: امید به تصحیح بیشتر در هیات‌های نظارت وجود دارد و ان شاء‌الله پس از بررسی صلاحیت نامزدها در این هیات‌ها شاهد ریزش کمتری از نامزدها باشیم.

قانون تنها ملاک عمل

دادستان کل کشور گفت: در فرآیند انتخابات، انتظار می رود از هر نوع برخوردی که مایه تضعیف روحیه ملت، بدبینی، واگرایی، سیاه نمایی و ضعف اراده ملی می شود، جداً  اجتناب شود و مصالح ملی، قربانی منافع حزبی و دغدغه‌های باندی نشود.

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، قربانعلی دری نجف آبادی با اشاره به فرا رسیدن ایام انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و با تاکید بر اهمیت و حساسیت برگزاری این انتخابات، تصریح کرد: باید هرچه بیشتر زمینه حضور آگاهانه مردم را در صحنه فراهم سازیم و با رشد بینش و آگاهی های عمومی برای ایجاد مجلسی آبرومند و در خور ملت رشید ایران کوشش کنیم.[جزئیات بیشتر]

شرکت آگاهانه در انتخابات

عضو فقهای شورای نگهبان شرکت مردم در انتخابات را خنثی‌کننده نقشه‌های استکبار علیه نظام اسلامی دانست.

محمد مؤمن قمی در گفت‌وگو با رسا تصریح کرد: اگر مردم در انتخابات حضور چشمگیر و فعالی داشته باشند، دشمنان هرچه رشته‌اند، پنبه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز شرکت مردم در انتخابات، ایستادگی در برابر بوش و دیگر سران کفر است و این برای ما و جهان اسلام بسیار ارزشمند است.

تأیید تعرفه‌های رأی‌گیری

سخنگوی شورای نگهبان از تأیید تعرفه رأی‌گیری انتخابات مجلس هشتم و انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری خبر داد.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با مهر با اعلام این خبر، گفت: چندی پیش وزارت کشور تعرفه رأی انتخابات 24اسفند را برای تأیید به شورای نگهبان ارسال کرد که با تأیید این شورا، این تعرفه‌ها آماده چاپ شده است.

وی، شکل و نوع تعرفه رأی انتخابات مجلس هشتم و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری را متفاوت از تعرفه انتخابات گذشته عنوان کرد.

اما ساعاتی پس از انتشار این گفت‌وگو، سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با واحد مرکزی خبر تأکید کرد: درخصوص تعداد تعرفه‌های رأی گیری برای انتخابات مجلس هشتم و انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری وزارت کشور باید تصمیم بگیرد.

کدخدایی درخصوص خبری که به نقل از وی درباره تعداد تعرفه هایی که باید برای انتخابات آینده چاپ شود گفت: من در این خصوص مصاحبه‌ای انجام نداده ام.

کدخدایی افزود: برای چاپ تعرفه‌های انتخابات مجلس هشتم و انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری، اصلاحاتی در تعرفه های قبلی صورت گرفته و شورای نگهبان آن را تایید کرده است  اما بقیه کارها امور اجرایی است که به وزارت کشور مربوط می شود.

اعتراض 417نفر

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان تهران آمار قطعی شکایت نامزدها را در استان تهران 417 نفر اعلام کرد.

ابراهیم رازینی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با اعلام این مطلب افزود: با پایان مهلت قانونی دریافت شکایت از نامزدهای احراز صلاحیت نشده و یا رد صلاحیت شده، از صبح دیروز رسیدگی هیأت های نظارت به این شکایات ادامه دارد.

وی هر گونه اعلام نظر درباره صلاحیت نامزدهای رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده را تا پیش از چهاردهم بهمن غیرموثق خواند.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات تهران پیش از این به همشهری گفته بود که پس از پایان یک هفته مهلت قانونی، هیات‌های نظارت در روز 14 بهمن نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به فرمانداری‌ها اعلام می کنند و فرمانداری‌ها نیز از همان روز این نتایج را به اطلاع نامزدها خواهند رساند.

کد خبر 42810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز