همشهری آنلاین: مصطفی پور محمدی، وزیر کشور، از موافقت کلی شورای نگهبان با شمارش رایانه‌ای آرای تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، پورمحمدی در حاشیه گردهمایی روسای ستاد بازرسی انتخابات کشور در جمع خبرنگاران افزود: این‌که کسی که در معرض کاندیداتوری است در جلسه‌ای شرکت یا صحبت یا جلساتی برگزار ‌کند را نمی‌توان تخلف در نظر گرفت. به هر حال کسی که می‌خواهد کاندیدا شود باید تحرک اجتماعی داشته باشند. آن‌چه که قانون‌گذار به عنوان تبلیغات مطرح کرده است یک سری تبلیغات رسمی، توزیع پلاکارد، تراکت یا اطلاعیه‌ها و فعالیت‌های گسترده تبلیغی است که باید در ایام خود برگزار شود. به هر حال این‌ها موارد مشخص قانونی است که درباره آن‌ها اگر تخلف صورت بگیرد باید با آن برخورد شود.

وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در استان گرگان پس از درگذشت آیت‌الله طاهری نیز گفت: در این استان انتخابات برگزار نمی‌شود؛ چون رحلت این عالم بزرگوار در روزهایی اتفاق افتاد که چند روزی بیشتر به ثبت‌نام کاندیداها نمانده است و عملا برای ما امکانپذیر نیست و طبعا در انتخابات سراسری بعدی باید انجام شود.

هم‌چنین وزیر کشور در ارتباط با موافقت شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای گفت: شورای محترم نگهبان توافقات اصولی در مورد مراحل مختلف داشته اما در مواردی محدود کرده است؛ در یکی، دو حوزه و در مواردی نیز به صورت موازی و مواردی را نیز به صورت کامل قبول کرده است. می‌توان گفت کلیت آن را به صورت اصولی تایید کرده است. البته چون اولین بار است که این کار صورت می‌گیرد؛ خواه، ناخواه این احتیاط‌ها مفید است و ما نیز آن را قبول داریم.

پورمحمدی توضیح داد: برای تایید هویت رای‌دهنده‌ها که توسط رایانه کنترل می‌کنیم، در سراسر کشور به صورت موازی انجام می‌شود، برای اطمینان نیز مهر در شناسنامه درج می‌شود. این برای تشخیص و تعیین هویت و صلاحیت رای‌دهنده‌هاست. برای شمارش آراء هم مشکل‌ترین حوزه تهران بود که به صورت کلی و اصولی موافقت شده است تا در تهران شمارش رایانه‌ای شود. توافقاتی شده است که زیرساخت‌هایی باید آماده شود، زمان‌بندی نیز شده است. تلاش داریم در آن زمان‌بندی زیرساخت‌ها را آماده کنیم. ان‌شاءالله با آماده شدن آن زیرساخت‌ها از جهت اجرا نیز با هم تفاهم داریم.

پورمحمدی درباره‌ تعیین صلاحیت کاندیداها از سوی مراجع چهارگانه گفت: ما از مراجع چهارگانه تحقیق می‌کنیم. مرجع تشخیص صلاحیت هیئت‌های اجرایی هستند که طبق قانون از معتمدین تشکیل می‌شوند، از آنها دعوت می‌شود و چند نفر را به عنوان هیات اجرایی انتخاب می‌کنند. طبق قانون آنها مرجع تشخیص صلاحیت کاندیداها هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کم و زیادی باشد پس از آن هیئت‌های مرکزی نظارت به این کار خواهند پرداخت.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که وزارت کشور برای برخورد با احزاب خلق‌الساعه در آستانه انتخابات چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: ما اعلام کرده‌ایم حرکت گروهی بدون داشتن شناسنامه قانونی و ثبت شده مجاز نیست. تشکل باید قانونا ثبت شده باشد.

پورمحمدی درباره تامین امنیت نقاط مرزی در ایام انتخابات نیز اظهار کرد: اقدامات ما همان اقدامات امنیتی ـ که در هر جا صورت می‌گیرد ـ است. در جاهایی که احتمال می‌دهیم عوارض ضدامنیتی بروز کند، اقدامات امنیتی را جدی‌تر می‌کنیم. کار ویژه‌ای نیست، اما به هر حال ستاد امنیتی ما ستاد بسیار گسترده‌ای است. حداقل بیش از 200 هزار نفر را برای امنیت برگزاری انتخابات به خدمت خواهیم گرفت.

وی درباره تعیین مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: ما الان مشکلی نداریم و کارها پیش می‌رود. فکر می‌کنیم اگر بخواهیم در این محیط هر تغییری بدهیم حواشی‌ای دارد، مسوولیت اصلی انتخابات را آقای افشار به عنوان رییس ستاد انجام می‌دهند. آقای خانلو به عنوان متصدی و سرپرست وظیفه‌ خود را انجام می‌دهد که خوشبختانه با تلاش آقای افشار کارها خوب پیش می‌رود. هر تغییری در مقطع انتخابات موجب تنش خواهد شد و پیامدهای زیادی خواهد داشت.

هم‌چنین وزیر کشور درباره تعیین معاون امنیتی ـ انتظامی این وزارتخانه گفت: ان‌شاءالله به زودی اعلام می‌شود.

وزیر کشور در گردهمایی رؤسای ستاد بازرسی انتخابات کشور با اشاره به شمارش آرا و بیان این که سخت‌ترین حوزه، حوزه‌ انتخابیه تهران است، اظهار داشت: در این رابطه به صورت اصولی موافقت‌هایی صورت گرفته است، این کار به تمهیدات و مقدمات زیادی نیاز دارد که برای تحقق آن همه باید بسیج شویم.

وی با بیان این که وزارت کشور مختار است شمارش آرا را در شهرهای بزرگ به صورت موازی انجام دهد، اظهار کرد: برای شمارش آرا در شهرهایی که عدد کاندیداها در آن‌ها زیاد و عدد منتخبان سه نفر به بالاست، می‌توانیم به صورت موازی شمارش داشته باشیم؛ از این رو باید با مسوولان 12 حوزه‌ی غیر از تهران که سه کاندیدا به بالا دارند، هماهنگی کنیم تا آمادگی لازم را پیدا کنند.

وزیر کشور هم‌چنین گفت که از نظر طراحی و اجرای روش نوین انتخابات خوشبختانه به صورت کلی با شورای نگهبان به توافق رسیده‌اند و افزود: این توافقات درباره‌ی سطح اجرا، فراگیری، قطعی یا موازی بودن بوده است.

پورمحمدی هم‌چنین گفت که نمایندگان و کاندیداها حق دارند طبق قانون بازرس داشته باشند و او را به شعب اخذ رأی بفرستند تا نظارت صورت گیرد.

وی خطاب به بازرسان افزود: ما از این امر استقبال می‌کنیم، نکته این جاست که ما از همه‌ این ناظران به گرمی استقبال می‌کنیم و این نظارت‌ها را مطلوب می‌دانیم و باور داریم؛ اما قبل از همه چشم ما به سمت شماهاست که پیش از همه بر تمام امور نظارت کنید و اجازه ندهید کسی قبل از شما نقطه‌ضعف‌ها را مطرح کند.

وی در پایان با بیان این که تخلف انتخاباتی جنایت و حق‌کشی است و نباید در برخورد با آن تردید کرد، گفت: اگر این نیت را داشته باشیم خدا به ما کمک می‌کند، تمام ارکان وزارت کشور باید در ایام انتخابات در اختیار انتخابات قرار گیرند و همه‌ی دوستان حتی اگر در حوزه‌ی سیاسی نیستند باید در زنگ انتخابات به این حوزه کمک کنند.

کد خبر 40562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز