همشهری آنلاین: رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: شمارش رایانه‌ای آرا در حوزه انتخابیه تهران تصویب شده و تنها درباره برخی جزئیات آن در حال مذاکره با شورای نگهبان هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این که با اصول شمارش رایانه‌ای آرای انتخابات در تهران موافقت شده و آرای ماخوذه در استان تهران قطعا رایانه‌ای شمارش خواهد شد، اظهار داشت: تا کنون از پنج مرحله تنها یک مرحله به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

علی‌رضا افشار که در نخستین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در ستاد انتخابات کشور با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در یزد، اظهار داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درجمع پرشور مردم استان یزد درباره اصول ‌و سیاست‌های کلان انتخابات به ویژه رعایت اخلاق ‌انتخابانی، به‌عنوان دستورالعمل جامع برگزاری‌ انتخابات ‌برای مجریان تلقی و اجرا می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این که مجریان انتخابات، فرمایشات مقام معظم رهبری را به طور دقیق پیاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر امر تلاش برای جلب مشارکت حداکثری مردم تاکید فرمودند و اشاره کردند که مردم برای شکر نعمت بزرگ نظام مردم‌سالاری دینی توجهی خاص به انتخابات داشته باشند. وزارت کشور نیز در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری ، اطلاع‌رسانی ، سهولت دسترسی مردم و حذف هرگونه تشریفات زاید برای جلوگیری از معطلی مردم را در دستور کار خود داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که رسانه‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی نیز مسیر تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را دنبال کنند و افزود: مقام معظم رهبری بر انتخاب انتخاب اصلح تاکید فرمودند و بیان داشتند که مردم باید شاخص‌های نماینده مطلوب را تعقیب کنند و رسانه‌ها نیز در این امر مهم نقش موثری دارند. تقویت احساس وظیفه در مردم برای حضور در انتخابات یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها است؛ بنابراین رسانه‌ها باید شاخص های نماینده اصلح را برای مردم تشریح کنند تا مردم در انتخاب خود دچار اشتباه نشوند.

افشار تصریح کرد: مجریان انتخابات فرمایشات‌ مقام معظم رهبری را درچارچوب منشور اخلاقی‌ انتخابات دنبال‌ می‌کنند. در این رابطه از صاحب‌نظران، استادان دانشگاه‌ها و رسانه‌ها دعوت می‌کنیم در تدوین ‌و تفسیر منشور اخلاقی انتخابات، مسئولان وزارت کشور را یاری کنند. 

وی با بیان این که باید موازین اخلاقی و تعالیم اسلامی در تبلیغات کاندیداها مورد توجه قرار داشته باشد، گفت: هم‌چنین نحوه عمل کسانی که قرار است به عنوان داوطلب به مردم معرفی شوند در حوزه موازین اخلاقی مشخص شود تا دچار بداخلاقی انتخاباتی نشوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با اشاره به آغاز زمان ثبت‌نام ‌از داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: ثبت‌نام از دوطلبان ازصبح روزپنجشنبه(13دی) در چهار استان تهران، آذربایجان شرقی، ایلام و قزوین شروع شده است و به‌مدت یک هفته در فرمانداری‌های حوزه انتخابیه و وزارت کشور انجام می‌شود. این چهار استان برای ثبت‌نام کاندیداهای میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان آمادگی کامل دارند.

افشار، اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حد استنباط بعضی مسائل فقهی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز، اعتقاد به نظام جمهوری ‌اسلامی و نداشتن‌ سوابق سوء‌ اجتماعی و سیاسی را از شرایط داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد.

وی گفت: مرجع تشخیص صلاحیت داوطلبان در این پنج شاخصه با شورای نگهبان است و وزارت کشور مدارک دریافت شده از داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرنگان رهبری را تحویل شورای نگهبان می‌دهد. تا 9 اسفند مراحل تایید صلاحیت‌ها انجام می‌شود و کسانی که نسبت به بررسی صلاحیت‌ها اعتراض داشته باشند می‌توانند اعتراضشان را به شورای نگهبان ارائه دهند.

رییس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی روز 24اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد و دو هفته زمان نیز برای تبلیغات داوطلبان آن در نظر گرفته شده است.

همچنین معاون سیاسی وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات خبرگان رهبری در استان گرگان گفت: متاسفانه رحلت آیت‌الله طاهری زمانی اتفاق افتاد که ابلاغیه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان صادر شده بود، بنابراین امکان برگزاری انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان در این استان وجود ندارد . امیدواریم بتوانیم انتخابات میان دوره‌ای در استان گلستان را در اولین فرصت و با انتخابات ریاست‌جمهوری دهم برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور ابراز امیدواری کرد که با مشارکت تمام دستگاه‌ها و رسانه‌ها این دوره از انتخابات هم از نظر میزان شرکت‌کنندگان و هم از لحاظ کیفیت برگزاری، بهترین دوره انتخابات کشور باشد و زمینه‌های کسب رضایت مقام معظم رهبری و اجرای انتخاباتی باشکوه محقق شود.

کد خبر 40863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز