همشهری آنلاین: رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه وضعیت بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس سه‌شنبه، دوم بهمن اعلام می‌شود، گفت:

 سه هزار نفر از داوطلبان دارای سابقه اعلام شده‌اند.

علیرضا افشار در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها تایید شده است مشکلی ندارند؛ اما در نهایت، صلاحیت داوطلبانی که در مرحله‌ی اول احراز نشده و داوطلبان تایید صلاحیت‌شده، هر دو در هیئت‌های نظارت شورای نگهبان و خود شورای نگهبان بررسی می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور هم‌چنین گفت: داوطلبانی که صلاحیت آنها احراز نشده است، می‌توانند در مقطع پایانی بررسی صلاحیت‌ها، سوابق خود را تقدیم شورای نگهبان کنند و وضعیت‌ آنها در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد: وضعیت کسانی که توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت می‌شوند و کسانی که صلاحیت آنها احراز نشده است، فردا سه‌شنبه به آنها اعلام می‌شود.

افشار در ادامه با بیان این که عدم احراز صلاحیت به معنای رد صلاحیت افراد نیست، گفت: داوطلبان نمایندگی باید اطلاعات بیشتری از خود به هیئت‌های نظارت ارائه دهند. ماده‌ 28 قانون شرایطی را که داوطلبان باید داشته باشند اعلام کرده است، بعضی از موارد قانونی مثل اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی یا نداشتن سوء شهرت، مواردی است که هیئت اجرایی اگر در مورد آنها به شناخت از دواطلب رسیده باشد، به صلاحیت او رای می‌دهد؛ اما اگر داوطلب حداکثر آرا را در هیئت اجرایی به دست نیاورد، هیئت اجرایی تحقیقات محلی انجام می‌دهد‌ و اگر با انجام بررسی‌ها به نتیجه نرسید، عدم احراز صلاحیت اعلام می‌شود.

وی در عین حال افزود: داوطلبان حق دارند در مقطعی که هیئت نظارت شورای نگهبان صلاحیت اعضا را بررسی می‌کند، آنها را نسبت به شناخت از خود مطلع کنند، تا زمانی که هیئت‌های اجرایی یا نظارت صلاحیت فرد را نسبت به این هفت بند قانون احراز نکنند، نمی‌توانند صلاحیت او را اعلام کنند.

افشار ادامه داد: بر اساس ماده 30، اگر داوطلبی کلیه سوابق سوء مطرح شده در آن قانون را داشته باشد نمی‌تواند نماینده شود که این امر از سوی مراجع چهارگانه به وزارت کشور اعلام شده است.

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که اگر داوطلبی نتوانست در زمان مقرر (دوم بهمن) از نتیجه بررسی صلاحیت خود از طریق پیک‌های فرمانداری مطلع شود، چه اقدامی باید انجام دهد، گفت: در این خصوص تمام تمهیدات اندیشیده شده است و مشکلی پیش نخواهد آمد. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به فرمانداری‌های حوزه‌ی انتخابیه، از وضعیت صلاحیت خود اطلاع یابند.

افشار هم‌چنین گفت: اما خود مدارک (اعلام‌شده از سوی مراجع چهارگانه) در هر صورت به داوطلبان اعلام نمی‌شود؛ چرا که مدارک دارای طبقه‌بندی هستند.

وی درباره ارائه‌ آماری از افراد رد صلاحیت شده نیز گفت: تا کنون آماری در این رابطه به دست ما نرسیده است.

رئیس ستاد انتخابات افزود: در این دوره از 7هزار و 200 داوطلب نمایندگی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از انجام استعلام‌ها از مراجع چهارگانه، حدود سه هزار نفر مدارکی ( سوابق اعلامی از سوی مراجع استعلام) داشته‌اند که این میزان در مقایسه با دوره‌ قبل یعنی مجلس هفتم، که از حدود هشت هزار و 200 نفر ثبت‌نامی، 1800 پاسخ از مراجع آمده بود، بیشتر است. این امر نشان می‌دهد با وجود این‌که تعداد افراد ثبت‌نام شده کاهش یافته، مراجع استعلامی گزارش‌های بیشتری داده‌اند؛ در واقع افرادی که در دستگاه‌های قضایی و امنیتی سوابقی داشته‌اند، بدون توجه به این سوابق ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که آیا پرونده‌های مفتوح جزو سوابق داوطلبان در نظر گرفته شده است، گفت: وقتی مراجع قضایی و دادستانی مدارک را به ما ارائه می‌دهند، اعلام می‌کنند این پرونده‌ها مختومه هستند، مراجع قضایی باید دقت کنند پرونده‌هایی را که هنوز قطعی و نهایی نشده است در میان سوابق داوطلبان در نظر نگیرند و یا محرومیت‌های اجتماعی که زمان آن گذشته است، نیز منتفی هستند.

افشار در ادامه در پاسخ به این پرسش که شورای نگهبان اعلام کرده است پرونده‌هایی که نقص دارند جزو ثبت‌نام‌های قطعی محسوب نمی‌شوند، نیز تاکید کرد: این گونه نیست. در همه‌ دوره‌های انتخابات، روال جدی انجام فعالیت‌های اجرایی این گونه بوده است که اگر هیئت‌های اجرایی در حین بررسی پرونده‌ها، با آن نواقص روبه‌رو بوده‌اند آن را اعلام کرده‌اند، اگر مدارک کم باشد مطمئنا اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: از این جهت نگرانی نیست، کسی که رسید ثبت‌نام را گرفته و مدارک خود را تحویل داده است، قطعا داوطلب محسوب می‌شود و مشکلی نخواهد داشت.
افشار افزود: شورای نگهبان اعلام کرده حدود80 پرونده از داوطلبان به دست آن‌ها نرسیده که در حال بررسی موضوع هستیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگر سخنانش در ارتباط با برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای شورای اسلامی شهر و روستا نیز گفت: هنوز نتیجه‌ نهایی اعلام اعضای هیئت‌های اجرایی انتخابات که قرار بود از سوی مجلس اعلام شود، به دست ما نرسیده است؛ اما به طور کلی باید اعضا زودتر از این معرفی می‌شدند و هیئت نظارت تعیین می‌شد. این مساله در مرحله‌ ثبت‌نام داوطلبان اخلالی ایجاد نمی‌کند، اما امیدواریم به زودی به صورت کتبی به ما اعلام شود؛ البته این‌که اعلام کرده‌اند اعضای نظارت همان اعضای دوره‌ پیش هستند، بخشی از مشکل را حل کرده است، اما به هر صورت تا زمانی که به صورت کتبی به ما اعلام نشود، این موضوع قطعی نیست.

کد خبر 42287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز