چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: صلاحیت حدود 5هزار نفر از داوطلبان یعنی 69درصد از ثبت نام‌کنندگان هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی تأیید شده است، به این ترتیب برای هر صندلی مجلس هشتم حداقل 18 نفر رقابت خواهند کرد.

علیرضا افشار در مصاحبه با واحد مرکزی خبر اعلام کرد: از 31درصد افرادی که صلاحیت آنان تأیید نشده، 21درصد رد صلاحیت شده‌اند و 10درصد نیز صلاحیت آنان احراز نشده است.  وی گفت: در حوزه انتخابیه تهران که 30کرسی نمایندگی در مجلس دارد، صلاحیت بیش از یک‌هزار داوطلب تاکنون تأیید شده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: رد صلاحیت‌شدگان این دوره در مقایسه با دوره‌های پیش کمتر است به نحوی که در انتخابات مجلس هفتم از میان همه داوطلبان 44 درصد در هیأت‌های اجرایی و نظارت رد صلاحیت شدند و فهرست آنان به شورای نگهبان ارائه شد که در نهایت 27 درصد رد صلاحیت قطعی شدند.

افشار در تشریح تفکیکی دلایل رد صلاحیت تعدادی از نامزدها گفت: از میان رد صلاحیت شدگان این دوره از انتخابات، 69 نفر مسئولیت‌هایی داشته‌اند که به موقع استعفا نداده اند، 131 نفر نیز به خیانت، کلاهبرداری و اختلاس در محاکم صالحه قضائی محکوم بوده‌اند، همچنین 329 نفر در محل سکونت و در میان مردم سوء شهرت داشته اند، 188 نفر با مشکل مدرک‌تحصیلی یا کمبود 5 سال سابقه کار کارشناسی با مدرک کارشناسی مواجه بوده و تعدادی هم سوء‌سوابقی مانند اعتیاد یا قاچاق مواد‌مخدر، محکومیت به حدود شرعی، وابستگی به رژیم سابق، اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران، نداشتن اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، عضویت یا هواداری از گروهک‌های تجزیه طلب و ضد انقلاب، وابستگی و ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان‌، اهانت به مقدسات دینی، پیامبراعظم‌ص و ائمه معصومین‌ع، اغتشاش در کشور و هواداری از فرق منحرف مذهبی محکوم هستند که مدارک این افراد را مراجع چهارگانه به هیأت‌های اجرایی اعلام کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: همه کسانی که صلاحیت آنان تأیید نشده و حدود 700 نفر از داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز نشده است می‌توانند تا شنبه با مراجعه به هیأت‌های نظارت، شکایت خود را طرح کنند تا به شکایات آنان رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: درصورت احراز نشدن صلاحیت برخی از این داوطلبان در هیأت‌های نظارت آنان می‌توانند بار دیگر شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند که این شکایت یک بار دیگر قابل تمدید است. به این ترتیب صلاحیت هر نامزد انتخاباتی در چهار مرحله بررسی و رسیدگی می‌شود تا نتایج کاملا قابل اطمینان باشد.

رد صلاحیت 20 نماینده فعلی

وزیر کشور هم در گفت‌وگو با بخش خبری 20:30 سیما با اشاره به حجم گسترده ثبت‌نام در روز آخر، از فرصت کم هیأت‌های اجرایی برای بررسی سابقه و مدارک داوطلبان یاد کرد و افزود: امیدوارم این مشکل در هیأت‌های نظارت مرتفع شود.

به گزارش فارس، مصطفی پورمحمدی علت رد صلاحیت‌ها را مواردی چون سوء شهرت یا توضیحات مراجع چهارگانه دانست و خاطرنشان کرد: تعداد 20 نفر از نمایندگان مجلس نیز جزو تأیید صلاحیت نشدگان هستند که تعدادی از آنها رد صلاحیت شده و تعدادی نیز عدم احراز صلاحیت داشته‌اند که اکثریت آنها مربوط به طیف اکثریت مجلس است.

تشریح وضعیت تهران

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات استان تهران پس از اظهارات وزیر کشور درخصوص تأیید صلاحیت اکثر داوطلبان انتخابات مجلس هشتم در هیات‌های اجرایی، با ارائه توضیحاتی، آخرین وضعیت بررسی صلاحیت‌ها در استان تهران را تشریح کرد.

ابراهیم رازینی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که میان رد صلاحیت نامزدها و احراز صلاحیت تفاوت آشکار وجود دارد، اظهار داشت: در استان تهران صلاحیت قریب 400نفر به تأیید هیات‌های اجرایی نرسیده است که کمتر از 100مورد آنان به‌دلیل داشتن سوء سابقه کیفری یا مواردی مشابه آن، رد صلاحیت شده‌اند و نزدیک به 300 نفر نیز شرایط لازم برای نمایندگی مجلس را احراز نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه شکایت حدود 110نفر از افرادی که صلاحیت آنها به تأیید هیات‌های اجرایی نرسیده، به هیات‌های نظارت استان تهران تسلیم شده است، خاطر نشان کرد: کار بررسی شکایات این افراد ÷نجشنبه 4 بهمن آغاز خواهد شد.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات استان تهران با منتفی ندانستن احتمال تأیید صلاحیت برخی از افرادی که در هیات‌های اجرایی احراز صلاحیت نشده‌اند، افزود: ممکن است این افراد مدارکی را ارائه دهند که اولا در اختیار هیات‌های اجرایی نبوده وهمچنین به احراز صلاحیت آنها کمک می‌کند که طبعا در این صورت صلاحیت آنها تأیید خواهد شد.

انتخاب مشکل برای شهروندان

در حالی که برخی از گروه‌های سیاسی که در سال‌های گذشته با اقبال چندانی از سوی مردم روبه‌رو نبوده‌اند، تلاش می‌کنند تا رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی در مجلس هشتم را در هیئت‌های اجرایی بیش از حد انتظار عنوان کنند، وزیر کشور تأکید کرد که اکثریت داوطلبان مورد تأیید قرار گرفته‌اند و ما با این وجود فکر می‌کنیم شهروندان برایشان مشکل است از این تعداد زیاد داوطلبان چگونه نامزد مورد نظر خود را  انتخاب کنند.

مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران که فارس خبر آن را منتشر‌کرد، افزود: مشکل هیأت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها، زمان کم آنهاست و مراجع استعلامی نیز به علت زیاد بودن نامزدها، تا پایان زمان قانونی در حال پاسخ دادن بودند که به همین خاطر، زمان بررسی صلاحیت‌ها توسط هیأت‌های اجرایی کوتاه بود و کار را مشکل کرد.

صریح و مستند

وزیر کشور تأکید کرد: برگه‌ عدم احراز صلاحیت به معنای عدم صلاحیت نیست.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مراجع چهارگانه تعدادی را صریحاً و مستند به مواد قانونی رد کرده‌اند که در این موارد هیأت‌های اجرایی راحت‌تر اظهارنظر کرده‌اند؛ البته فرصت بررسی مجدد برای هیأت‌های نظارت مهیاست و از داوطلبانی که صلاحیت‌شان احراز نشده یا رد شده‌اند، می‌خواهیم مدارکی را که در تأیید صلاحیت آنها مؤثر است، برای تجدیدنظر به هیأت‌های نظارت بدهند.

وی از هیأت‌های نظارت هم خواست تا صلاحیت‌ها را با دقت بررسی کنند تا حق کسی ضایع نشود و افزود: مهلت بررسی صلاحیت‌ها برای هیأت‌های اجرایی کم بود، لذا از مجلس خواستیم این وقت را افزایش دهد که تصویب نشد.

وزیر کشور درباره احتمال تأیید برخی داوطلبان رد صلاحیت شده در مراحل بعدی بررسی صلاحیت، اظهار امیدواری کرد.

تأیید صلاحیت 1001 نفردر تهران

حسین طلا با اعلام تأیید صلاحیت 1001 نفر در حوزه انتخابیه تهران اعلام کرد: 402 نفر دیگر یا تأیید صلاحیت نشدند یا شرایط لازم را احراز نکردند.

به گزارش فارس، فرماندار تهران گفت: از مجموع 1403 نفر داوطلب شرکت در انتخابات مجلس برای حوزه تهران 1001 نفر تأیید صلاحیت شدند.

وی با اشاره به مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات اظهار داشت: هیأت‌های اجرایی با تلاش شبانه‌روزی ظرف مدت 10 روز توانستند با توجه به قانون کار بررسی صلاحیت افراد در این حوزه را بررسی کنند و از صبح چهارشنبه نتیجه تأیید یا رد صلاحیت به داوطلبان اعلام شده است.

نقشی نداشتیم

رئیس ستاد انتخابات استان تهران درخصوص دلایل تأخیر در اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان تهران، گفت: همه مسئولیت اعلام نتایج بر عهده هیات‌های اجرایی است و ما هیچ نقشی در این بین نداشته‌ایم.

به گزارش ایرنا، صفرعلی براتلو تصریح کرد: خوشبختانه هیات‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه استان تهران پاسخ نهایی خود را در قبال بررسی پرونده داوطلبان به‌صورت کتبی به همه آنان اعلام کرده‌اند.

وی تأکید کرد: درخصوص تأیید، رد یا احراز نشدن صلاحیت داوطلبان عوامل اجرایی و ستادانتخابات و مسئولان استان هیچ گونه دخالتی نداشته وهیات‌های اجرایی در این زمینه مستقل بودند.

امید به تلاش شورای نگهبان

دبیرکل حزب اعتماد ملی از تشکیل جلسه فوق‌العاده این حزب برای بررسی موضوع ردصلاحیت تعدادی از نامزدهای اعتماد ملی در انتخابات مجلس هشتم خبر داد.

مهدی کروبی با اشاره به رد برخی نامزدهای این حزب از سوی هیأت‌های اجرایی انتخابات مجلس هشتم و با بیان اینکه شورای نگهبان از آمار ردصلاحیت شدگان خواهد کاست، گفت: بنده معتقدم در این دوره از انتخابات، شورای نگهبان به وظیفه اصلی خود -‌که همانا دفاع از حقوق مردم و امر نظارت است‌- عمل خواهد کرد و تعدادی از نامزدهایی که از سوی هیأت اجرایی انتخابات ردصلاحیت شده‌اند را به عرصه انتخابات بازخواهد گرداند؛ به همین خاطر بنده به رفتار صحیح شورای نگهبان در این دوره از انتخابات بسیار امیدوارم.

کد خبر 42534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز