گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ مراحل رایانه‌ای شدن انتخابات اظهار داشت: آنچه ما قطعا در مورد آن موافقت کردیم مراحل ثبت‌نام نامزدها، مرحله استعلام‌ها از مراجع چهار گانه و مراحل تجمیع آراست؛ درباره این سه مرحله قطعا موافقت شده است.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود در حالی این سخنان را به زبان راند که علیرضا افشار، رئیس ستاد انتخابات کشور خبر داده بود که اصول شمارش رایانه ای آرا در تهران مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

با این وجود کدخدایی تلویحا شمارش رایانه ای انتخابات در تهران را مورد تایید قرار داد و گفت: در مورد شمارش آرای تهران بزرگ با توجه به اقداماتی که وزارت کشور انجام داده بود و جلسات متعددی که میان وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد، این امر مشروط شد به اینکه برنامه‌ نرم‌افزاری تا اواسط دی ماه ارائه شود که با همکاری همکاران ما در شورا از جهت فنی با بخش فنی وزارت کشور احتمالا این کار شدنی است.

وی در ادامه نشست خبری خود که مشروح آن را ایسنا منتشر کرد افزود: موضوع  آموزش و تهیه‌ زیرساخت‌ها به بررسی‌های بیشتر منوط شده و  در این خصوص تا پایان بهمن‌ماه مهلت داده شده است. چنانچه این دو شرط تأمین شود احتمال اینکه شمارش رایانه‌ای در حوزه‌ تهران صورت گیرد، وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان با مرحله‌ آن‌لاین بودن سامانه در روز رأی‌گیری قطعا موافقت نکرد ولی به وزارت کشور اجازه داد به موازات سامانه سنتی از روش آن‌لاین نیز استفاده کند تا تجربه‌هایی برای دوره‌های بعد اخذ شود.

43 میلیون واجد شرایط

کدخدایی در رابطه با آمار واجدین شرایط رای دهندگان، اظهار داشت: طبق آمارهای رسمی ما واجدین شرایط زیر 43 میلیون نفر هستند و منتظریم که وزارت کشور آمار دقیق را اعلام کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس سازمان ثبت احوال این آمار را 43 میلیون و 700 هزار نفر بیان کرده است، گفت: این آمار صحیح نیست، واجدین شرایط رای‌دهندگان زیر 43 میلیون نفر است و اجازه دهید که این آمار را دقیق‌تر در جلسات بعد ارائه کنم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا در بررسی صلاحیت‌ها تغییری ایجاد شده است؟ اظهار داشت: در رابطه با بررسی صلاحیت‌ها هیچ تغییری ایجاد نشده و قانون، ملاک شورای نگهبان است؛ همان‌طور که در دوره‌های گذشته این‌گونه بوده است.  وی اظهار داشت: آنچه قانون برای حضور نمایندگان در روز رأی‌گیری اجازه داده، در حقیقت اجازه ‌به نماینده اشخاص حقیقی است که آنها بدون دخالت در اجرا، شمارش و نظارت، حق حضور دارند.

سن رأی دهندگان

کدخدایی درباره‌ سن رای‌دهندگان خاطر نشان کرد: طبق اصلاحیه‌ای که در قانون به عمل آمد، سن رأی دهندگان 18 سال است. امسال و در این دوره، تمام کسانی که 18 سالشان تمام می‌شود، می‌توانند هم برای انتخاب مجلس و هم برای انتخابات خبرگان شرکت کنند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان یادآور شد: در مورد بداخلاقی‌های انتخاباتی اگر مواردی باشد که در صلاحیت فرد، تأثیرگذار باشد، قطعا مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی در سایر موارد که مربوط به یک حوزه یا یک شخص است کسانی که اعتراض داشته باشند می‌توانند از طریق قوه قضائیه و دادگستری پیگیری کنند که قطعا دادگستری در این زمینه تمهیداتی اندیشیده است که با متخلفان برخورد خواهد کرد.

بررسی صلاحیت ها

خبرنگاری از کدخدایی در مورد زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای خبرگان سؤال کرد که وی پاسخ داد تاریخ مشخص است و در مراحل بعد اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که در شمارش آرا، معمولا آمار مختلفی منتشر می‌شود که در نهایت پس از تأیید نهایی شورا، شائبه‌هایی ایجاد می‌شود، دلیل این آمار مختلف چیست؟ و شورای نگهبان برای جلوگیری از تکرار این مورد چه تدبیری اندیشیده و آیا صحبتی با وزارت کشور کرده است؟ اظهار داشت: یک مرحله در شمارش آرا داریم که دستگاه‌های اجرایی، آمار را به صورت تدریجی به اطلاع مردم می‌رسانند ولی آنها ملاک نیستند؛ آمار نهایی را ابتدا وزارت کشور باید به شورای نگهبان، اعلام و پس از تأیید شورا، وزارت کشور آمار تأیید شده را اعلام کند.

وی اظهار امیدواری کرد که وزارت کشور در این دوره تدبیر بیشتری به خرج دهد و سعی کند از آماری که احتمال جابه‌جایی و تغییر در آن است، قبل از تأیید شورای نگهبان چیزی را اعلام نکند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: هیات‌های نظارت نیز تشکیل شده و کار آنها بعد از انجام بررسی‌ها از سوی هیات‌های اجرایی شروع می‌شود که زمان‌بندی نیز دارد.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه در بررسی صلاحیت‌ها نگرانی‌هایی برای برخی احزاب تشکیل شده گفت: ما موظف نیستیم که نگرانی احزاب و افراد را برطرف کنیم؛ وظیفه ما انجام وظیفه بر اساس قانون انتخابات است و تا اینجا می‌توانیم وعده و قول دهیم که بر اساس قانون نسبت به انجام وظیفه عمل کنیم.

در پایان خبرنگاری به سخنگوی شورای نگهبان گفت که شما بیان کرده‌اید که ملاک، حال افراد است.

کدخدایی گفت: من این را نگفتم و قبلاً نیز اعلام کردم که پرونده کلی افراد قطعاً در بررسی صلاحیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 40979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز