یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم ویژه آغاز به کار مراحل اجرایی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات وزارت کشور شروع شد.

به گزارش ایسنا، رییس ستاد انتخابات کشور که در حاشیه این مراسم در یک نشست مطبوعاتی حضور یافته بود، با بیان این که این ستاد 6 کمیته تخصصی، 5 گروه کارشناسی و 6 منطقه استانی در کشور ایجاد کرده است، اظهار کرد: یکی از کمیته‌های تخصصی، کمیته امنیتی و انتظامی است که مسوولیت تامین امنیت شعب را بر عهده دارد و 120 هزار نفر در آن مشغول به کارند.

وی با اشاره به برخی درگیری‌ها در انتخابات قبل در برخی نقاط کشور گفت: امیدواریم با همکاری کلیه داوطلبان و مسوولان مرتبط با انتخابات فضایی فراهم شود که در هیچ نقطه‌ای شاهد درگیری نباشیم.

افشار در ادامه به کمیته‌ِ فن‌آوری اشاره کرد و اظهار داشت: 5 مرحله‌ تخصصی بر انتخابات رایانه‌ای پیش بینی کرده‌ایم. اول اتوماسیون اداری به مفهوم این که تمام ارتباطات میان دستگاه‌های مرتبط در انتخابات در این دوره به صورت رایانه‌ای و آن‌لاین صورت خواهد گرفت. شعب هم در مرحله‌ ثبت‌نام به صورت آن‌لاین با ستادهای انتخاباتی ارتباط دارند. ثبت‌نام از داوطلبان نیز در مرحله بعد از طریق اینترنت انجام خواهد شد؛ البته ثبت‌نام کنندگان طبق قانون باید فرم ثبت‌نام خود را به همراه مدارک به فرمانداری‌ها ببرند. در مرحله بعد ثبت نام برای رای‌دهندگان است که هم‌اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند و هم‌چنین شمارش آرا که پیش‌بینی شده در شهرهای بزرگ به دلیل طول کشیدن شمارش دستی از شبکه رایانه‌ای استفاده شود و نهایتا تجمیع آرا که به صورت رایانه‌ای انجام می شود.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این که تمام این مراحل با کسب موافقت از شورای نگهبان انجام می‌شود، اظهار امیدواری کرد نظر این شورا را برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات جلب کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم تمام این مراحل را رایانه‌ای برگزار می‌کنیم و اگر توافقی در هر بخشی صورت نگرفت، به صورت موازی، هم، دستی و هم رایانه‌ای کار را انجام خواهیم داد.

افشار هم‌چنین به تشکیل کمیته حقوقی در ستاد انتخابات اشاره کرد و گفت که این کمیته وظیفه پاسخ‌گویی به سوالات داوطلبان را در مورد آخرین تغییرات قانون انتخابات دارد.

افشار به اشاره به این تغییرات اظهار داشت: تغییراتی در شرایط داوطلبان نمایندگی و سن رای‌دهندگان، همچنین تبلیغات انتخاباتی داده شده و حتی احتمال می‌دهیم تا زمان انتخابات نیز قانون انتخابات دوباره تغییر کند.

به گفته افشار کمیته چهارم کمیته‌ استعلام چهارگانه است که شرایط داوطلبان را از نیروی انتظامی ، وزارت اطلاعات ، اداره ثبت احوال و دادستانی کل کشور استعلام می‌کند و پاسخ‌های آن‌ها مبنای تایید صلاحیت در هیات‌های اجرایی است. وی در عین حال گفت: البته تحقیقات محلی نیز در قانون پیش‌بینی شده است.

رییس ستاد انتخابات در ادامه به کمیته روابط عمومی و تبلیغات نیز اشاره کرد و گفت: در این کمیته برادر ملکان در خدمت شما هستند و من نیز پاسخگوی مسائل و سوالات خواهم بود؛ البته تا امروز سعی داشتم کمتر مصاحبه کنم چون برخی مسائل مبهم بود. هم اکنون نیز برخی مسائل به وضعیت نهایی نرسیده است، اما با این حال وظیفه اطلاع‌رسانی را در این کمیته انجام خواهیم داد.

وی هم‌چنین با بیان این که کمیته پشتیبانی و بودجه نیز در ستاد فعال است، گفت: 19 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه‌ انتخابات توسط مجلس تصویب شده است. البته سعی داریم با مشارکت نهادها و سازمان‌ها بخشی دیگر از هزینه‌ها را تامین کنیم و هم‌چنین از مشارکت داوطلبان جوانانی که به کار با رایانه آشنا هستند، در انتخابات استفاده خواهیم کرد.

رییس ستاد انتخابات در ادامه از فعالیت گروه‌های تخصصی ثبت‌نام ، اداری ، آمار، مالی و کارشناسی نیز خبر داد و گفت: هم‌چنین هر 5 استان را یک منطقه نام‌گذاری کرده‌ایم و 30 ستاد استانی با مسوولیت معاونان سیاسی و 207 حوزه ی انتخاباتی اصلی داریم که در آن تجمیع آرا صورت می‌گیرد.

افشار گفت: یک واحد مستقل هم از ستاد انتخابات وجود دارد که کار بازرسی را انجام می‌دهد و زیر نظروزیر کشور به مسائل و مشکلات حوزه‌ها رسیدگی می‌کند.

وی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد ‌که دستگاه‌های مرتبط در تعمیر و نگهداری رایانه‌ها ستاد انتخاباتی را یاری کنند و گفت: شرکت مخابرات قول داده است ارتباط رایانه‌ای را در روستاها برای ستاد انتخابات برقرار کند.

افشار در ادامه خطاب به خبرنگاران گفت: ‌ما امیدواریم با کمک شما عزیزان بیش از 50 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کنند.

وی هم‌چنین با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات مجلس با دو انتخابات میان‌دوره ای خبرگان در 4 استان آذربایجان شرقی ، تهران ، ایلام و قزوین و انتخابات میان‌دوره‌ای شوراها در 160 روستا و 2 شهر همکاری رسانه‌های گروهی را در این زمینه خواستار شد.

افشار در ادامه گفت که ‌سیاست‌های کلی حاکم بر ستاد انتخابات حول محور مشارکت حداکثری مردم و سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم و همه‌ی تمهیداتی که در نظر گرفته شده برای تحقق این دو هدف است. وی افزود: امیدوارم کسی زحماتی را که در این زمینه کشیده می‌شود، زیر سوال نبرد.

رییس ستاد انتخابات هم‌چنین درباره آمار شعب انتخاباتی و واجدان شرایط شرکت در انتخابات گفت: پیش‌بینی ما ایجاد بیش از 40 هزار شعبه انتخاباتی است. در انتخابات قبل بیش از 39 هزار شعبه‌ی انتخاباتی داشتیم؛ اما با توجه به افزایش جمعیت فکر می کنیم تعداد این شعب بیشتر شود؛ البته تعداد دقیق شعب را هیات اجرایی باید مشخص کند. واجدان شرایط نیز طبق آمار ثبت احوال 43 میلیون و 700 هزار است که البته کاهش این تعداد به دلیل افزایش سن رای‌دهندگان به 18 سال است.

پاسخ رئیس ستاد انتخابات به پرسش‌های خبرنگاران

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور در ادامه از جلسه‌ نهایی وزارت کشور با شورای نگهبان در چهارشنبه آینده خبر داد و گفت: وزارت کشور تمام هم و غم و تلاش خود را به کار گرفته است تا تمام مراحل رایانه‌ای شدن انتخابات، عملیاتی شود.

افشار در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور حضور نماینده احزاب را در پای صندوق‌های رأی یا ستاد انتخابات پذیرفته است؟ گفت: در رابطه با حضور نمایندگان احزاب در پای صندوق‌ها نه این کار ممکن است نه قانونی. اما در رابطه با حضور آن‌ها در ستاد انتخابات در حال تلاش هستیم که این کار محقق شود.

افشار در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که آیا وزارت کشور برای برخورد با ائتلاف‌ها یا گروههایی که خارج از لیست رسمی منتشرشده از سوی وزارت کشور، فعالیت می‌کنند، تصمیمی دارد، گفت: هفته‌ گذشته کمیسیون ماده 10 احزاب تصویب کرد که ایجاد ائتلاف و جبهه و عناوین مشابه، از سوی احزاب قانونی بلامانع است و نیازی به مصوبه‌ جدیدی از کمیسیون ندارد.

خبرنگاری پرسید برای دخالت‌نکردن نهادهای غیرمسوول در مراحل اجرایی انتخابات چه تصمیمی دارید؟ که افشار گفت: دستگاه‌های نظارتی متعددی وجود دارد که بر این مسائل نظارت می‌کند. سازمان بازرسی کل کشور، شورای نگهبان و واحد بازرسی ستاد انتخابات این مسائل را به طور جدی پی‌گیری می‌کنند.

وی در عین حال گفت: طرح این مسائل مقداری خوراک تبلیغاتی و عملیات روانی است؛ چراکه هنوز انتخابات شروع نشده، باید به مردم امیدواری بدهیم که از رأیشان صیانت می‌شود تا حضور حداکثری را در انتخابات شاهد باشیم.

افشار در پاسخ به این پرسش که «چرا در رابطه با مشخص شدن رییس ستاد انتخابات تا این حد تعلل شده است؟» نیز گفت: تعللی نبود. معمولا معاون سیاسی وزیر کشور، رییس ستاد انتخابات می‌شود، اما اگر منظورتان مدیرکل دفتر انتخابات است باید گفت فعلا با سرپرستی آقای خانلو این مدیریت کار خود را به خوبی پیش می‌برد و ما از انجام وظایف عقب نیستیم.

در ادامه یکی از خبرنگاران گفت: شما پیش از این گفته بودید با شروع فعالیت‌های ستاد انتخابات تکلیف مدیر دفتر انتخابات نیز مشخص خواهد شد اما تا امروز در این رابطه هنوز تصمیمی گرفته نشده است. افشار گفت: فعالیت‌های ستاد شروع شده و تکلیف دفتر انتخابات نیز به این نحو مشخص شده است.

در ادامه خبرنگاری پرسید: شما از استفاده از نیروهای داوطلب در برگزاری انتخابات صحبت کردید، آیا این مسأله می‌تواند امنیت و صیانت از آرای مردم را تضمین کند؟ افشار پاسخ داد: باید به مردم اعتماد کرد. نرم‌افزارها هم به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند در آرا دخل و تصرف کند. ما نیروی فنی و کارشناسی به تعداد لازم داریم. باید آن‌ها هم آموزش‌های لازم را ببینند. در سقف 400 نفر برای سطوح بالا نیرو آموزش می‌دهیم که آموزش این افراد از هفته‌ی آینده شروع می‌شود. آموزش فرمانداران هم در چهار منطقه انجام شده است. در مورد کاربران نیز پس از مشخص شدن تصمیم نهایی برای انتخابات رایانه‌ای فراخوانی انجام می‌شود که آن‌ها نیز آموزش‌های لازم را ببینند؛ البته باید از قبل با کار با کامپیوتر آشنایی داشته باشند و این آموزش فقط در حد کار با نرم‌افزار مربوطه است. مردم نیز باید با نرم‌افزار آشنایی داشته باشند که این کار از طریق صدا و سیما انجام می‌شود .

خبرنگاری پرسید: آیا فکر نمی‌کنید این همه تناقض در اظهارات شورای نگهبان و وزارت کشور در رابطه با برگزاری رایانه‌ای انتخابات اعتماد مردم را کاهش می‌دهد؟

معاون سیاسی وزیر کشور پاسخ داد: ما این انتقاد را به رسانه‌ها داریم که نباید موضوعی را که در حال تدوین و بررسی است رسانه‌ای کنند. از عزیزان شورای نگهبان هم بارها خواهش کرده‌ایم اجازه دهند بحث نهایی شود و لازم نیست که همه نظرات را در رسانه بگویند بلکه با خود ما مطرح کنند، ما همان را عمل می‌کنیم؛ اما طرح موضوع رایانه‌ای شدن از سوی وزارت کشور برای این است که ما تبلیغاتی انجام دهیم که قرار است انتخابات رایانه‌ای برگزار شود تا افکار عمومی برای آن آماده شود و بداند که قرار است تحولی در انتخابات صورت گیرد. خواهش من از رسانه‌ها این است که از دامن زدن به این اختلافات فنی خودداری کنند و اجازه دهند که کارها مسیر خود را طی کند.

افشار در ادامه درباره‌ی استفاده‌ی مردم از کارت ملی در انتخابات، گفت: سه میلیون نفر از افراد 18 سال به بالا هنوز کارت ملی ندارند، اما به طور کلی پیش‌بینی ما این است که 80 یا 90 درصد آن‌ها تا پایان سال کارت ملی خود را دریافت می‌کنند. کسانی نیز که کارت ملی‌شان را گم کرده باشند می‌توانند با استفاده از شناسنامه و با شماره سریال آن که در رایانه کار کد ملی را انجام می‌دهد، در انتخابات شرکت کنند.

در ادامه‌ی این مصاحبه‌ مطبوعاتی یکی از خبرنگاران پرسید: آیا شایعه‌ی رفتن آقای ذوالقدر از معاونت امنیتی ـ انتظامی یا استعفای آقای پورمحمدی در افکار عمومی تنش ایجاد نمی‌کند و باعث بی‌اعتمادی آن‌ها به انتخابات نمی‌شود؟ افشار در پاسخ گفت: باید هر نوع شایعه و اقدام که غیرمستقیم هم با بحث انتخابات ارتباط داشته باشد مدیریت شود. ثبات اهمیت دارد. آن‌چه باعث تشویق مردم و حضور حداکثری آن‌ها می‌شود باید مدنظر قرار داد. قانون‌مداری، سلامت انتخابات و وجود فضای رقابتی و اطلاع‌رسانی به موقع و کافی در هر موضوعی نقش مهمی در افکار عمومی دارد که رسانه‌ها برای تحقق آن مسوولیت سنگینی دارند.

افشار در اعلام تعداد اعضای ستاد انتخابات در کل کشور نیز گفت: بالغ بر 700 هزار نفر در ستاد انتخابات کل کشور فعالیت می‌کنند، 5 نفر هیأت اجرایی، 2، 3 نفر ناظران شورای نگهبان و تعدادی از نیروهای انتظامی در هر 40 یا 50 هزار شعبه‌ی اخذ رأی فعال هستند که در مجموع 700 هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 38693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز