همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: دولت تا اوایل سال آینده به مردم فرصت داده برای دریافت کارت ملی خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی روز شنبه (اول دی) در حاشیه همایش «تبیین ویژگی‌های کارت شناسایی ملی و کارکرد آن در دولت الکترونیک» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا در مرحله اول، وزارت کشور به سامانه بانک اطلاعات الکترونیک متصل شود و برای همین منظور زیرمجموعه‌های وزارت کشور در تمام بخش‌ها به این سامانه مجهز ‌می‌شوند و در سال آینده نیز اتصال تمام دهیاری‌ها به این سامانه را آغاز می‌کنیم.

وزیر کشور درباره به کارگیری کارت ملی در انتخابات اسفندماه سال جاری نیز توضیح داد: افرادی که کارت ملی ندارند، باید شناسنامه خود را به همراه داشته باشند تا شماره سریال شناسنامه را با مکانیزمی محاسبه و به کد ملی تبدیل ‌کنیم و در نهایت کد ملی این افراد نیز ثبت می‌شود.

پورمحمدی با اشاره به تاکید شورای نگهبان بر زدن مهر مشخص در شناسنامه‌ها در انتخابات اسفند ماه، گفت:‌ انتخابات آینده آغاز جدی و فراگیری برای استفاده از کارت ملی است، چرا که جلوی تکرار و تقلب را می‌گیرد و در عین حال این آمار برای صاحب‌نظران و مسئولان در تشخیص رفتار و گرایش اجتماعی و انتخاباتی مردم بسیار مفید است.

وی در توضیح علت استفاده همزمان از کد ملی و شناسنامه گفت: شورای نگهبان برای احتیاط بیشتر و به منظور جلوگیری از ایجاد هر نوع احتمال اختلال در شبکه سراسری انتخابات مثل قطع برق و بی‌اطلاعی کاربران، بر استفاده از شناسنامه برای درج مهر تاکید کرده است، چرا که انتخابات قابل تکرار و مخدوش اعلام کردن نیست و باید کمال احتیاط را داشت.

وی درباره آخرین مذاکرات با شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات رایانه‌ای نیز گفت: مرحله تکمیلی این مذاکرات در روزهای آینده تا اندازه کافی مشخص می‌شود و کلیه مراحل رایانه‌ای بودن انتخابات را اعلام می‌کنند.

پورمحمدی به موارد احتمال تخلف در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از کارت ملی، سلامت و ایمنی بیشتری دارد و با اتصال به بانک مرکزی اطلاعاتی، خدمات اداری برای مردم تسریع می‌شود. به عنوان مثال دیگر لازم نیست برگه انتخابات را با بانک مرکزی اطلاعات چک کنیم و با هر بار استفاده کارت در یکی از شعب، خانه رای آن فرد پر می‌شود و امکان رای دادن در شعب دیگر وجود نخواهد داشت.

وی همچنین احتمال اعلام نتایج انتخابات اسفند ماه را در 24 ساعت اولیه در این مقطع زمانی محتمل دانست و گفت: برنامه‌ریزی ما در این مقطع اعلام نتایج در 24 ساعت اولیه است؛ البته این کار به عملیات رایانه‌ای دیگری نیاز دارد که آن هم در حال انجام است و امیدواریم شورای نگهبان این عملیات را تایید کند.

وی افزود: در عین حال وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات قول داده ‌شبکه سراسری را کاملا مجهز کند تا در روز انتخابات اطلاعات سریع منتقل شود.

پورمحمدی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره تاخیر در به کارگیری کارت ملی در مراکز دولتی و به ویژه در بانک‌ها اظهار کرد: بسیاری از افرادی که از خدمات بانک‌ها بهره می‌برند، 18 سال به بالا هستند و تعداد زیادی از آنها هنوز کارت ملی دریافت نکرده‌اند، نباید به مردم در این مساله سخت بگیریم.

 دولت انتخابات را مبنا قرار داده است و کلیه افراد واجد شرایط برای رای دادن تا این تاریخ کارت ملی را هم دریافت می‌کنند، به همین دلیل چند ماه دیگر را هم به مردم فرصت می‌دهیم.

وی گفت:‌ جشن امسال به عنوان جشن کاربردی شدن کارت ملی در کشور به قوت خود باقی است، چرا که تا آن زمان بیش از 95 درصد جمعیت واجد شرایط کشور دارای کارت ملی هستند و امکان کاربردی شدن کارت ملی وجود دارد.

کد خبر 39808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز